Introductie en Tunerprobleem 2015

Gestart door TheoMil, oktober 01, 2012, 00:24:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TheoMil

Hallo beste forumleden (en gasten)
Ik wil me alvorens mijn probleem voor te leggen even voorstellen omdat ik nieuw ben hier.
Mijn naam is Theo en heb de gebruikersnaam TheoMil gekozen gewoon omdat ik uit Het Zuidoost-Brabantse Milheeze kom.
Al eerder ben ik wel eens op deze site terechtgekomen, meestal via een google zoekopdracht. Als gast heb ik dan ook wel eens stukjes gelezen maar voelde me tot nu toe niet geroepen om me als lid aan te melden.
Zoals waarschijnlijk velen van jullie wel meer of minder Marantz-minded zijn, moet ik toegeven dat mijn voorkeur niet expliciet naar Marantz uitgaat.
Ik ben net 51 geworden en al sinds mijn vroege jeugd verzamel ik radio's en aanverwante audio-apparratuur.
Jarenlang ging het hierbij vooral om buizenradio's en aanverwante.
Niet dat er geen transistorapparratuur in mijn verzameling aanwezig was maar al wat ik hiervan kreeg, bleef eigenlijk in een hoekje staan.
Zelfs toen ik mijn opleiding afrondde en in het reparatiewereltje terecht kwam, bleef de, zeg maar privé-interesse, bij het buizenspul steken. (terwijl het hoekje met transistorspul inmiddels gegroeid was naar een flinke stapel)
Tot het moment dat mijn zwager met een op MP aangeschafte Marantz 2235 aan kwam zetten met een niet functionerend FM gedeelte.
Ik herrinnerde mij dat er in de bewuste hoek ook nog Marantz apparraten stonden en zei vervolgens tegen hem dat ie maar eens moest kijken of er een werkend exemplaar voor hem bijstond.
Vervolgens heeft mijn zwager alle Marantz spullen ertussenuit gezocht en kwam o.a. met 2x een 2015, 2225, 2240, PM700, ST500, SD9020 enz aanzetten.
De 2240 zou hij wel graag willen hebben en daarom had ik afgesproken dat ik de 2240 in orde zou maken in ruil voor de 2235.
Dit is uiteindelijk ook zo gegaan dus is de 2235 geruild voor een 2240.
Door de reparatie van de 2240 is het eigenlijk gekomen dat ik me ook begon te interesseren voor dit soort apparatuur uit de jaren 70.
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en heb ik uit de stapel apparraten die hier in de vergeethoek stonden diverse exemplaren weer in orde gemaakt.
Het verrast me dat ik dit niet eerder gedaan heb. HiFi uit zeg maar 1970-1980 blijkt toch een markante periode geweest te zijn met kwalitatief uitstekend materiaal.
Van de Marantz apparraten spelen 1x 2015, de 2235 en de PM700 weer prima en nu was ik vanavond bezig met de 2e 2015.
Hier kwam ik een probleem tegen wat niet 1-2-3 opgelost kan worden waarschijnlijk.

Na een eerste aanblik in het inwendige erg stoffige apparraat heb ik hem aangesloten en ingeschakeld.
Wonderwel functioneerde de 2015 na al die jaren van stilstand nog wonderbaarlijk goed. Okee enkele lampjes defect en de trebble knop kraakte wat. Ook de stereoindicator brandde niet.
In eerste instantie dacht ik natuurlijk aan een kapot lampje.
Daarom heb ik eerst de verlichting in orde gemaakt en omdat er een lichte brom in het rechter kanaal zat de elco's op de power-amp print vervangen.
Na deze eerste zaken werkte het apparraat goed, echter er was geen stereo ontvangst.
Meting van de spanningen rond het decoder-IC LA3310 gaf geen afwijkingen als alleen dat er geen signaal op de mono/stereo omschakeling binnen kwam op pin 15 van dit IC.
Ik heb op www een schema van de 2015 gevonden en zag dat de omschakeling mono/stereo geschiedde m.b.v. transistor H112 die pin 15 van het betreffende IC bij stereo naar massa trekt.
Vervolgens heb ik met een weerstand van 1K5 zelf pin 15 aan massa gelegd met als gevolg dat er nu wel stereo ontvangst was.
Vanuit transistor H112 heb ik vervolgens de signaalweg terug gevolgd en kwam uit bij H109. Op de collector zou ik volgens het schema ca 13,0V moeten meten echter de spanning was hier 0V.
De gemeten spanning zou via L108 van R151 moeten komen. Meting tussen R151 en L108 was okee, hier nog bijna 14V aanwezig. L108 zou dus onderbroken moeten zijn.
Deze TOKO spoel heb ik vervolgens uitgesoldeerd en hier zat dus inderdaad het probleem! Deze spoel is ernstig gecorodeerd doordat er waarschijnlijk ooit een of andere vloeistof in het apparraat is gelopen.
De print rondom L108 was ook groen uitgeslagen.
Het kleine C'tje in de spoel is helemaal weggerot en de waarde hiervan staat niet in het schema.
Doodlopende weg dus of het zou moeten zijn dat iemand van jullie weet wat de C-waarde is in deze TOKO spoel of liever nog, misschien een exempaar beschikbaar heeft.
Op de behuizing van de spoel staat: L11 015 602
Al met al een heel verhaal maar hopelijk niet storend en ik weet ook niet of dit zo wel mag. Heb er maar op gegokt.
Ik probeer er nu ook nog enkele fototjes van bij te voegen als dat lukt.
Laat ik hopen dat het toch nog lukt deze mooie 2015 weer in stereo spelend te krijgen.

Met vriendelijke groeten uit het Brabantse land, Theo

lo

Welkom Theo, en een leuk verhaal geworden  :yes:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Whisper.nl

Welkom Theo,

Zeker een leuk verhaal geworden. Let op:  we zijn hier dol op foto's.

Verslingerd geraakt aan het reparen van Marantz vintage.

Misschien dat SB-Marantz (Nijmegen e.o.) of Hal9000 (Rotterdam e.o.) je verder kunnen helpen.

Dit zijn de techneuten op het forum.

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

HAL9000

Welkom!   ik heb nog  wel een paar  van deze  printen liggen met de  spoelen intact.
zal  even kijken voor je!  maar weet wel zeker!

heb ook  2235  2240  2010  2015  paar  keer  gehad,  Zeker  2015  heb je echt een leuk mini receivertje aan!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TheoMil

Hallo Hal9000,

Dat is een goed bericht van jouw kant. Ik heb de laatste dagen her en der eens wat zitten lezen in het technische deel van dit forum en zie dat je veel reactie's geeft op problemen van Marantz bezitters.
Net als jij en nog enkele techneuten meer op dit forum is het voor ons meestal geen probleem als iets niet goed functioneert.
Het merendeel van de forumgangers heeft dit voorrecht niet en de hulp die dan geboden wordt past ook precies in mijn straatje. Niets dan lof hiervoor !
Jarenlang heb ik gerepareerd voor enkele winkeliers van bruin en witgoed hier in de omgeving en ook heb ik een tijdlang zelf een servicewerkplaats van een hier in de regio welbekende winkel bemand.
De door de eigenaar aan mij opgelegde werkwijze kon en wilde ik niet volgen en het resultaat is dus dat ik ermee gestopt ben.
Destijds heb ik de overstap gemaakt naar de professionele elektronica maar in de vrije tijd is het audiogebeuren toch altijd blijven hangen.
Zo nu en dan krijg ik wel eens een apparraat op de tafel welke al weggeweest is naar de zogenaamde "vakhandel" en als niet meer te repareren of niet meer lonend terug is gekomen.
Veelal heb daar mijn vraagtekens bij.
Als een niet werkend apparraat met het vervangen van slechts één onderdeeltje weer speelt vraag je je af wat de term "vakhandel" eigenlijk betekent ! :?
Nu ben ik niet zo goed thuis in Specifiek Marantz als jullie, meer een allrounder maar als er ooit iemand met een probleem zit kan degene eventueel ook hier in Milheeze (omgeving Helmond-Deurne) terecht.
Doe dit ook puur hobbymatig dus tegen een aanvaardbare vergoeding.
Ook ben ik in het bezit van erg veel onderdelen op elektronica gebied dus als ik weer iets terug kan betekenen graag.

Om op de kern van de zaak terug te komen, als je mij aan betreffende spoel kunt helpen graag. Hoe dit werder af te handelen?

Groeten uit het Brabantse land, Theo

p.s. in een reactie zag ik dat jullie gek zijn van foto's. bij wijze van uitzondering een paar foto's van mijn werkplekje en wat onderdelenkastjes ter llustratie van mijn verhaaltje...