verschil tussen een sa11 mk 1 en sa15 mk 1

Gestart door erik62, september 21, 2012, 09:01:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik62

Dag,

de kwestie geld is voor de meesten onder ons belangrijk, denk ik.
Een mooie tweedehands is voor mij echt geen probleem. Mijn 406V is ook gebruikt gekocht en daar heb ik geen moment spijt van.Ik heb deze toen vergeleken met een E408 en blind kon ik geen verschil ontdekken. Wel met zijn voorganger de E406. Ook mijn audiolab axis ( waar ik 3 jaar naar gezocht heb ivm.de beperkte productieaantallen met servo) heb ik gebruikt gekocht.( en nu heb ik ze......joepie !!)Ook hier heb ik geen moment spijt van.
Mocht een S3 echter ( voor mij) geluidstechnisch een grotere stap voorwaarts zijn zal het een nieuwe worden.
Mvrgr:
Erik

JohnWx

Citaat van: erik62 op september 22, 2012, 09:41:31
Dag,

de kwestie geld is voor de meesten onder ons belangrijk, denk ik.
Een mooie tweedehands is voor mij echt geen probleem. Mijn 406V is ook gebruikt gekocht en daar heb ik geen moment spijt van.Ik heb deze toen vergeleken met een E408 en blind kon ik geen verschil ontdekken. Wel met zijn voorganger de E406. Ook mijn audiolab axis ( waar ik 3 jaar naar gezocht heb ivm.de beperkte productieaantallen met servo) heb ik gebruikt gekocht.( en nu heb ik ze......joepie !!)Ook hier heb ik geen moment spijt van.
Mocht een S3 echter ( voor mij) geluidstechnisch een grotere stap voorwaarts zijn zal het een nieuwe worden.
Mvrgr:
Erik

oooohhhh droomspeakers welke kleur heb je en fotootjes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

erik62

Dag,

voor mij is de axis met servo ook altijd mijn droomluidspreker geweest. Ik heb voorheen van alles gehad tot en met de B&W 803 maar deze jongens wijzen(voor mij althans) iedereen in de hoek. Nooit had ik zulks een open geluidsbeeld en erg, erg strakke en diepgaande bas gehoord. Ik ben er erg blij mee en voor wat betreft luidsprekers is MIJN zoektocht beeindigd.
Ik heb geprobeerd enkele foto;s bij te voegen hetgeen mij niet is gelukt. Ze zijn zwart hoogglans trouwens.
Ken je de axis ??

Mvrgr:

Erik

JohnWx

Ja vele Audiolabs gehad en verkocht bij POL Audio
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Het nut van een aktieve laagweergever bewijst zich steevast ,het is dan ook een hele mooie optie om de Axis met servo uit te kunnen rusten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

Er staan diverse SA11S1/S2 spelers te koop op Marktplaats / hifi.nl / hobo.nl  ( aan de hand van het serie nummer kun je het bouwjaar/maand nagaan van de speler )

Accuphase vragen ze belachelijk hoge prijzen een speler van 20 jaar oud die niet eens SACD kan afspelen zomaar 1000 euro  :|

Ik heb al vaak genoeg de DP700 van Lo gehoord ,daar wordt je wel even stil van maar goed die kun je ook niet verglijken met een SA11 van marantz

DP500 speelt geen SACD  :no:

SB_Marantz

Citaat van: Marantz 81 op september 22, 2012, 23:57:30

Ik heb al vaak genoeg de DP700 van Lo gehoord ,daar wordt je wel even stil van maar goed die kun je ook niet verglijken met een SA11 van marantz





Waarom niet?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

erik62

Dag,
of je een sa11 of sa7 niet kunt vergelijken met een accu weet ik niet. Zoals ik reeds schreef zijn hier enkele cd spelers van accuphase over de vloer geweest.( ik meen de DP57 en de DP67) Prachtig gebouwd, fantastisch afgewerkt, maar TOEN kon de sa15 wat mij betreft de vergelijking aan( qua geluid). Dat is ook de reden dat ik gekozen heb voor deze laatstgenoemde. De beide accuphase's waren gebruikt, dat wel.
De DP700 heb ik nooit gehoord. Wel heb ik hier over gelezen waarbij de een hem terughoudend vind en de ander vind hem het einde.
Ik had toen ik de Sa15 kocht nog mijn vorige accuphase en hier werd toen op vergeleken. Ik weet niet hoe deze vergelijking opgaat met de huidige versterker.
Ik ga eens luisteren.........
Mvrgr:
Erik

Marantz 81


TurboMarco

Daarom zijn die spelers toch wel te vergelijken  :yes:

Ik vergelijk ook een whisky van 35,- met eentje van 350,- .....en van alles wat daar tussen in zit  :kwijl:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Heb gisteren zo'n 6 uur naar een Accuphase 800/801 speler dac zitten luisteren met daarbij 2 M-6000 monoblokken en een 2100 voorversterker. Tussendoor wel 2 maal een uur buiten gaan wandelen. Een cd speler plus dac voor de prijs van zo'n 40.000 euro. Maar natuurlijk zit je ook te luisteren naar de box en de draadjes en vooral de akoestiek van de kamer. Ik denk dat de akoestiek 70% van het eindresultaat kan uitmaken. Keer op keer merk ik dat mooie/dure installaties staan in ruimtes met een miserabele akoestiek. Niet dat de ruimte een volle 70% kwaliteit verlaging veroorzaakt maar toch wel zo'n 30 a 40%. En dat is er blijft zonde. 30, 40 of 80 duizend euro uitgeven aan een set die niet in een goede ruimte komt te staan is een doodzonde. Dan kun je spullen aanschaffen met klinkende namen maar goed klinken kan het nimmer. Ik verbaas me dan ook over het gemak van personen die voor zeg zo'n 50.000 euro aan spullen binnen hebben staan met groot gemak over akoestische tekortkomingen heen stappen. Terwijl dit toch een enorme aantasting aan het geluid is. Een set van 2000 euro zal dan ook altijd in een akoestisch goede ruimte altijd vele malen beter klinken dan die set van 50.000 euro in een akoestisch matige luisterruimte. Dus realiseer je goed dat het aanschaffen van dure apparatuur nooit een garantie is voor goed geluid. Gisteren waren de beperkingen dan ook de akoestiek.
De oplossing? Zorg dat de ruimte voor je speakers zo'n 8 meter is.
Ik verbaas me dan ook dat we hier spreken over het belang van de één of de andere cd speler welk misschien zo'n 10 a 15% eindresultaat kan uitmaken. En niet als hoofdthema akoestiek neemt. Het is dan ook belangrijk de beperkingen van de luisterruimte te kennen. Anders gooi je alleen maar je zuur verdiende centjes weg. Of je moet een bepaalde set willen kopen omdat er een dure naam op staat. Ik durf zelfs te beweren dat een Range set van Marantz in sommige huiskamers beter kan klinken dat een dure dikke naam set van 50.000 euro.

erik62

#26
Dag,

met laatstgenoemde stelling ben ik het volledig eens. Toen ik hier kwam wonen heb ik bewust gekozen voor hoogpolig wollen tapijt, vitrage, gordijnen en mijn wanden zijn behangen met isolerend schuim behang.
Alles is gedaan ( mijn vrouw vond het ook nog erg mooi) ten dienste van de akoestiek.
In mijn vorige woning had ik een harde akoestiek en eigenlijk heeft mijn set daar nooit echt mooi geklonken. Nu is dit een ander verhaal.
Je stelling dat akoestiek een groot ( het grootste) gedeelte van je geluid bepaalt is 100 procent waar. Op mijn luisterpositie hangt aan de achterzijde 7 meter vitrage en gordijnen. Wanneer ik deze opentrek krijg ik een totaal ander geluid dat ik niet aangenaam vind.En daar zal een cd speler die 6 keer duurder is als een sa11 niets aan veranderen ben ik bang.
Ik ga het uitproberen.
Mvrgr:
Erik

TurboMarco

Tja dan is er ook nog zoiets als roomcorrectie  notworthy ,als je dan toch met de akoestiek aan de gang gaat .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

#28
In hoeveel huiskamers is een afstand van 8 meter voor je speakers (die vaak ook nog eens een meter van de wand moeten staan) haalbaar denk je?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

joep

#29
Geen idee, bij mij lukt dat maar wel ten koste van de esthetische inrichting van de kamer.
In woon in de buurt van een plaatsje met de naam Brasschaat in België. Daar komt het vaker voor dan in het Nederlandse xxxxxxx. Maar als je een set aanschaft van 50 a 100 duizend euro mag je toch wel aannemen dat je je een kamer van 10 meter lengte kunt veroorloven.


Citaat van: Marco op september 23, 2012, 11:00:54
Tja dan is er ook nog zoiets als roomcorrectie  notworthy ,als je dan toch met de akoestiek aan de gang gaat .
Bestaat dat ook voor mijn setje?

Denk dat daarom HT-sets in sommige luisterruimtes nog helemaal niet zo beroerd klinken als je zou verwachten.