Al jaren heb ik een Marantzset uit de jaren 80. Niet hun sterkste periode, maar het ziet er leuk uit. En voor mij is het zo langzamerhand een stuk nostalgie. De versterker daarin is de PM451. Het bleek dat vuil in de overbruggingsschakelaar van de toonregeling het geluid flink dwarszat. Het is lastig deze schakelaars goed schoon te maken, vandaar dat ik eens keek of de hele toonregeling te omzeilen was. Dat bleek kinderlijk eenvoudig, ook voor mij als ongeschoold knutselaar. En het resultaat is een veel helderder geluid. Daarom deel ik hier mijn ervaring: mogelijk dat iemand anders er zijn voordeel mee kan doen.
Bij het bestuderen van de service manual (van
eserviceinfo.com) bleek dat alle toonregelingen altijd aan de signaalweg hangen, ook wanneer ze uit staan. Met de volgende twee stappen zijn ze helemaal te overbruggen.
- Deze wijziging haalt de equalizer en het low filter uit de signaalweg, zonder solderen. Haal de kabel uit kabelklem J701 van de eindversterkerprint en hang deze ergens netjes uit de weg. Haal vervolgens de oranje kabel drieaderige kabel uit de klem bovenop de equalizerprint. Zet deze kabel in J701, zwart in het midden en let even op links en rechts. Desnoods even uittesten.
- Deze wijziging haalt het spatial circuit uit de signaalweg. Hierbij moet je wel solderen. Haal van kabelaansluiting JU05 op de print met de audioaansluitingen de pootjes 1 t/m 4 los. (Het schema klopt volgens mij niet qua nummering). Laat 5 (ground) zitten. Overbrug vervolgens de beide aansluitingen gemarkeerd met R, uit mijn hoofd zijn dat de pootjes 1 en 4. De losse draadjes nog even wegwerken.
De versterker is door deze actie niet alleen verlost van vieze knoppen, maar klinkt ook een stuk beter.