SR7005 of SR12S1

Gestart door eric1403, september 07, 2012, 22:53:33

Vorige topic - Volgende topic

eric1403

Hallo Marantzianen,

Mijn SR7005 blijft, hoe mooi hij ook in elkaar steekt, minder klinken dan mijn SR12S1, en dan met name op de center speaker. Ik heb al verschillende Audissey metingen gedaan maar het verbetert niet:  het lijkt alsof mijn 7005 er een equalisatie overheen gooit die ik niet meer ongedaan kan maken, waardoor mijn center speaker hol en nasaal klinkt.
Of is dit het verschil in kwaliteit tussen de beide receivers?
Stereo: PM11-S3 NA11-S1 SA15-S2LE SL10 + OM30  KEF 104/2
TV: Sony LG OLED55E6V UBP-X700 ZIDOO X9S Sony MDS-HW700
Multi-ch: SR12-S1 Oppo BDP-103 Epson TW8100 Mede8er 600X3D Vifa Surround Audio Pro Sub
Sennheiser HD650 RS180 RS220 Stax CS II

JohnWx

ik denk dat de 7005 als die goed is ingemeten dat het de "standaard" is op dit moment

persoonlijk zou ik voor de SR12 gaan omdat ik niks met HT heb
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

eric1403

Tja, ik heb met de Audissey microfoon op verschillende plaatsen metingen verricht, en dat lost het probleem niet op. Ik heb gisteren mijn SR12 weer aangesloten en dan merk ik weer dat alle speakers klinken zoals ze zouden moeten klinken...
Ik heb ooit ergens gelezen dat je de eq die Audissey uit voert ook handmatig kunt corrigeren binnen Audissey, maar ik kan niet vinden hoe dat moet. Iemand enig idee?
Multi-ch: SR12-S1 Oppo BDP-103 Epson TW8100 Mede8er 600X3D Vifa Surround Audio Pro Sub

Perfect_audio

Citaat van: eric1403 op september 08, 2012, 09:28:21
Tja, ik heb met de Audissey microfoon op verschillende plaatsen metingen verricht, en dat lost het probleem niet op. Ik heb gisteren mijn SR12 weer aangesloten en dan merk ik weer dat alle speakers klinken zoals ze zouden moeten klinken...
Ik heb ooit ergens gelezen dat je de eq die Audissey uit voert ook handmatig kunt corrigeren binnen Audissey, maar ik kan niet vinden hoe dat moet. Iemand enig idee?

Waar woon je (ongeveer)?

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Bierbraker

Als je de center nu eens handmatig uitzet vóór de meting?

joep

Onderschat de kwaliteit van een SR12s1 niet. Samen met de SR14 zijn dit toch hele mooie machines.
Ze komen beide uit de premium range, zo'n beetje "the best of the best" van Marantz.

Zoldar

lees de tips op deze site door van hoe je een adsy meting op de juiste manier moet doen. mischien dat dat helpt.

maar het kan best zo zijn dat de EQ die adsy doet niet naar je smaak is. heb je het al zonder geprobeert?

Ik had het voor films altijd aan staan. Het corrigeert prima de room modes weg.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Stadium III

Hou er rekening mee dat de receivers in de loop de tijd kwa warmte van het geluid veranderd zijn
Dit is wel een zeer groot verschil verder de audyssey goed uitvoeren
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

eric1403

Tenzij ik iets verkeerd doe, ik kan de frequentiecurve wel aanpassen van de center speaker, maar dan kan ik dynamic EQ etc niet aanzetten zonder Audissey weer te activeren waardoor mijn aanpassing weer weg is !!
Als ik een manier vind om en Audissey te activeren terwijl mijn EQ voor de center blijft zoals ie is, ben ik happy, zeer happy...

still life

Citaat van: eric1403 op september 08, 2012, 09:28:21

je kan het center lvl wat bijregelen in db, mss dat het zo beter wordt..

verder verwijs ik naar het vorige topic (betreft opstellen, settings & inmeten)
heb je soms een plaatje v/d opstelling ?

Citaat van: eric1403 op september 08, 2012, 15:32:15
Als ik een manier vind om en Audissey te activeren terwijl mijn EQ voor de center blijft zoals ie is, ben ik happy, zeer happy...

je kan wel draaien zonder EQ op de fronts :

Audyssey : Optimize the frequency response of all speakers.
Audyssey Byp.L/R : Optimize frequency response of speakers except
front L and R speakers.
Audyssey Flat : Optimize frequency response of all speakers to flat
response.
Manual : Apply frequency response set with "Manual EQ" (vpage 78).
OFF : Turn "MultEQ XT" equalizer off.

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

gerard

Ik heb geen ervaring met beide maar heb wel op meerdere fora gelezen dat audyssey een bepaalde "bult" toevoegt in de curve, die vooral bij de stemmenweergave hoorbaar is als nasaal.
Dit schijnt iets te zijn wat je niet zomaar kan corrigeren, behalve misschien bij de pro versie??

(of mbv de equalizer op ongeveer 1k iets 'dimmen'??)

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Stadium III

Wat we nog niet weten is hoeveel metingen heeft de TS uitgevoerd
Verder is het Audyssey geluid ook wennen want meschien heeft ie altijd wel naar een opgeblazen center geluisterd die Audyssey nu gecoriceerd heeft
Pro versie is helemaal te bewerken en jah met een 7005 kun je dat mooi doen  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Perfect_audio

Citaat van: gerard op september 08, 2012, 22:17:31
Ik heb geen ervaring met beide maar heb wel op meerdere fora gelezen dat audyssey een bepaalde "bult" toevoegt in de curve, die vooral bij de stemmenweergave hoorbaar is als nasaal.
Dit schijnt iets te zijn wat je niet zomaar kan corrigeren, behalve misschien bij de pro versie??

(of mbv de equalizer op ongeveer 1k iets 'dimmen'??)

Dat doet Audysey zeker niet!! Flauwekul.
Het probleem is dat mensen zonder concrete ervaring fouten gaan opschrijven die dan weer worden overgenomenen etc. Daar wordt niemand wijzer van.
Ik zou wel willen helpen als ik wist waar de TS woonde, maar hij regaeert niet.

Als Audyssey stemmen nasaal weergeeft dan zijn ze nasaal. Punt.
Beter is te onderzoeken wat er is fout gegaan. Meestal betreft het een foute meting, dat blijkt steeds weer. Maar zo vanachter de PC is dat moelijk te beoordelen. Methodisch te werk gaan is de juiste aanpak, niet zo maar iets proberen.
Denk beoorbeeld aan Paddyboy die lang aan het kl*ten is geweest. Alleen de juiste werkwijze heeft hem gegeven wat hij zocht.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

eric1403

@ Ron,  ik woon in Rotterdam :-)

Ik heb de eerste keer 1 meting gedaan, de tweede keer alles gereset en 5 metingen gedaan, met hetzelfde resultaat.
Dus ervaren zou ik mijzelf qua inregelen met Audissey zeker niet noemen, ik heb wel verstand van Home Theater en vertrouwen in mijn eigen oren.
De "bult" in het geluid blijft hinderlijk aanwezig bij de center, nasaal zou ik de klank niet willen noemen, maar in mijn ervaring wel overduidelijk gekleurd en precies in dat deel van het frequentiespectrum dat bij mij een constante irritatie oproept, alsof de hoofdpersoon in een fles of mok staat te praten...
En ja, ik heb van alles geprobeerd, zoals het aanpassen van het volume, maar daardoor blijf ik hetzelfde horen, alleen harder.

Wellicht een ongelukkige combinatie van SR7005 en center speaker. Als er een manier zou zijn om je eigen EQ settings te behouden en tegelijk het dynamisch volume (de vroeger night modus) te kunnen gebruiken zonder daarbij ook Audissey te heractiveren, zou dat een prima oplossing zijn, maar ik vrees dat IK het niet kan vinden

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen SR7005 basher, ik ben zwaar onder de indruk van alle toeters en bellen en vind het een prachtig ontworpen apparaat, maar geluidskwaliteit is en blijft een issue voor mij. Terugschakelend naar de SR12 heb ik een prima geluid, maar geen HDMI, geen DTS HD etc en geen netwerkfuncties...

Perfect_audio

Dit ziet er uit als een 'uitdaging'. Als je overdag in de gelegenheid bent, kan ik komen en de zaak mogelijk oplossen.

ron