Marantz PM-94

Gestart door HAL9000, september 01, 2012, 13:01:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Van  een Pm17mkii  van eind jaren 90, gaan we  nu naar  midden jaren 80. 
Kwijlen op het boekje destijds.


Dit exemplaar was  helaas  defect,  een kanaal  zou niet goed  functioneren.  Ik heb de  machine open gemaakt en vond  dat  Linker  kanaal aan gerommeld  was.  Niet zozeer  gerepareerd maar  door gesoldeerd.

lekker  vies!!  als  het maar origineel is!

zucht....  wat een  ellende  is dat om even een eind kanaal er nu  uit te  halen.

zo hoort  het!!

Ik heb  beide  eind kanalen  symmetrisch  gerestaureerd en  de rest gereviseerd en schoongemaakt.
DC offset op 0.0V  gezet, dit luistert  erg nauw bij deze versterker.  Bias ook ±35mV. 
Komt  zo'n 130watt uit  zetten schoon per  kanaal.

Voeding van  pre/phono etc oud.

voeding/pre  oud

lek  groen/geel, geoxideerd.

weer  als nieuw!!

Alles gereviseerd.

protect en sliding bias met  2 quad comperatoren en een multivibrator....  :angel: als je het maar even weet!.
Een van de  power transistoren op het koelichaam bleek  defect te  zijn samen met een zener diode.  frusty

beetje  grote nieuwe  Elko's maar ze  hadden weer  geen snap-ins  in mijn waarde.   :roll:

Quarter A 140watt  Eindmodules. Links  defect  rechts werkend.  Soort van.  HLP



Alles  schoon en door gesoldeerd.

gerestaureerd.

9mm  transistoren vervangen,  zeners vervangen, en klein signaal  transistoren.

Ben je  de power FETS  aan het  door meten  blijkt  1  schroef  gewoon al afgebroken te zijn.  nopompom

Phono stage ook gereviseerd.

na  eenige  grijze  haren  en  engelen geduld  :roll: Heb ik het voor elkaar.






Van deze  machines  gaan meestal het power management kapot  en niet de  FETS.  Als  een FET stuk is moet  je wel  eerst kijken bij drive  maar dan heb je wel een flink  defect wil je zo'n FET laten klappen.
Ik Vind het een hele  imposante versterker, goed open stereo klankbeeld.  Wees wel gewaarschuwd als  je zoiets  koopt op een marktplaats/ebay/etc.  Ook  Pm84 en 64  kunnen  behoorlijk wat  service nodig hebben.
byebye

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

#2
 :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: Jon, heb (weer) zitten genieten! Dank notworthy en groet byebye, een dankbare en bewonderende Cor.
Zoals Wilfred en jij die "ouwe meuk" weer nieuw leven inblazen volg ik altijd met graagte. Ik ben begonnen als een volslagen leek maar kan nu toch de diverse componenten van elkaar onderscheiden dankzij julie beeldveslagen al dan niet voorzien van adequate onderschriften. Nogmaals notworthy!!!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

#3
Citaat van: HAL9000 op september 01, 2012, 13:01:29


  Bias ook ±35mV. 


Je hebt de speciale afregel procedure van de PM-94 niet denk ik?

Download het maar even van hifiengine.

Pagina 7 van het SM.


http://www.hifiengine.com/library/marantz/pm-94.shtml
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ja  ik ken die  al.   :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

frboe

heel mooi fotoverslag, we blijven er elke keer naar uitrkijken  :-D
Marantz PM16

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Een vraag van een leek: Wat is het verschil tussen een FET en het gebruikelijke in een eindtrap ?
En is een FET het zelfde als een Mosfet ? En wat zijn de verschillen als die er zijn ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Paul

Jon,ben nog steeds benieuwd naar je antwoord.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Citaat van: Paul op september 04, 2012, 17:22:12
Jon,ben nog steeds benieuwd naar je antwoord.

Ik heb eigenlijk geen zin om het weer uit  te leggen, Ik heb al  ergens een stuk geschreven over verschil tussen  FET  en transistor En waarom men een FET  soms gebruikt.  Vraag maar aan  Wilfred  clown1
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

JohnWx

Citaat van: HAL9000 op september 05, 2012, 14:55:49
Ik heb eigenlijk geen zin om het weer uit  te leggen, Ik heb al  ergens een stuk geschreven over verschil tussen  FET  en transistor En waarom men een FET  soms gebruikt.  Vraag maar aan  Wilfred  clown1

Wilfet ? wie is dat  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

SB_Marantz

Een losgeslagen MosFet.  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: Paul op september 03, 2012, 18:29:11
Een vraag van een leek: Wat is het verschil tussen een FET en het gebruikelijke in een eindtrap ?
En is een FET het zelfde als een Mosfet ? En wat zijn de verschillen als die er zijn ?
google proberen   :-D

Antwoord van Jon niet bod zien maar sommige mensen hebben het al zo vaak uitgelegt dat het soms fff te veel is .

HAL9000

 stupid
Ik ben niet MOSFETipedia   :schater:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Xplod

#14
Ik heb me ooit in de jaren 80 met mijn hard bijeen gespaarde vakantiejob centjes een PM-64 aangeschaft en die ging ook héél hard. 2x 110 watt RMS om excact te zijn. Toen nog nieuw voor iets over 500€ betaald wat destijds duur en véél geld was.
Samen met mijn Marantz LS-15A speakers ging dat destijds, tot grote zorg van mijn ouders, verschrikkelijk hard.
De power overload Led's op de speakers gingen menigmaal hard in 't rood .... en dat was bij 150W  HB

Jammer dat beiden na jaren intensief spelen kapot gegaan zijn.
De woofer's zijn door ouderdom uit hun ophanging gescheurd.
De versterker kreeg af te rekenen met een hybride voorversterker module van zo'n 2 op 5cm die steeds gloeiend heet werd en toch een 2-tal maal defect ging.
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable