rel storm 5

Gestart door Kathan, augustus 27, 2012, 19:32:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kathan

iemand ervaring met deze subwoofer?

Maurice

Citaat van: Kathan op augustus 27, 2012, 19:32:03
iemand ervaring met deze subwoofer?
Vast wel, maar wat wil je eigenlijk weten?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Kathan

ik ken niets van subs (van hifi in het algemeen ook al heel weinig). maar naar mijn gevoel mis ik de "bas" een beetje in mijn set. Ik kan de muziek zo luid zetten als ik wil maar ik 'voel' hem niet.

mijn set bestaat momenteel uit een marantz sr6004, vector 207 (fronts), vector 201 (rear) en vector 213 (center).

is deze subwoofer een goede aanvulling in mijn setje; of kan ik beter doorsparen voor een andere sub. (ik kan de storm 5 voor 350 euro kopen)

mvg


Maurice

Kijk, dan kunnen we al gerichter adviseren!

Je hebt denk ik een prima set staan om lekker van te kunnen genieten. Je Magnats zouden ook wel een behoorlijke bas moeten kunnen produceren, mits de akoestiek thuis dit ook toelaat.

Je hebt Audyssey in je receiver zitten, deze kun je mogelijk eerst trachten goed in te stellen, zie bijvoorbeeld Ervaringen met audyssey.
Houd je even aan de basisregels van het inregelen ervan, en dan weet je in elk geval wat je huidge set nu kan presteren.

Verder is het voor films natuurlijk altijd geweldig om een sub erbij te hebben, en Rel maakt nu eenmaal mooie subs. Maar mogelijk kun je al zonder extra uitgaven tevreden raken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Kathan

mmm, kleine tegenslag. De kerel die de sub verkoopt (voor een vriend) kan de special kabel van acoustic rel niet vinden...? Ik zal het dan maar nog een tijdje verder doen zonder sub.

@Maurice: dank voor je reacties!! Ik heb de audyssey al enkele malen ingesteld, maar merk daarbij niet veel verschil??

Verder wil ik nog even vermelden dat ik zeker tevreden ben van de magnat vector's!! ik heb zeer helder geluid in het hoog en laag. Maar de speakers geven zo weinig trillingen dat er geen enkel prulletje van mijn kasten valt, en op zich kan dat geen kwaad. Maar ik vind het toch altijd tof dat je de bommen (uit een oorlogsfilm) voelt neerkomen (bijvoorbeeld) :-)

still life

#5
Citaat van: Kathan op augustus 28, 2012, 18:44:42
mmm, kleine tegenslag. De kerel die de sub verkoopt (voor een vriend) kan de special kabel van acoustic rel niet vinden...? Ik zal het dan maar nog een tijdje verder doen zonder sub.

zo speciaal hoeft die kabel niet te zijn hoor..
anders nog wat afdingen op die hap, omdat je hem koopt zonder die magische sub-kabel  :-D


CiteerVerder wil ik nog even vermelden dat ik zeker tevreden ben van de magnat vector's!! ik heb zeer helder geluid in het hoog en laag. Maar de speakers geven zo weinig trillingen dat er geen enkel prulletje van mijn kasten valt, en op zich kan dat geen kwaad. Maar ik vind het toch altijd tof dat je de bommen (uit een oorlogsfilm) voelt neerkomen (bijvoorbeeld) :-)

1: ze staan hopelijk toch large ingesteld & in fase aangesloten (+ -) ?
2: check je woofers (conus) eens of ze wel degelijk trillen bij het weergeven

zo ja, dan zit er behoorlijk wat afval in je laagopbrengst
      * tengevolge van je kamer
      * of de opstelling
      * als ze bi-wire terminals hebben & je draait er single-wire mee
         moet je de hoog & laag aansluiting doorlussen


verder je settings eens nalopen:
draai je mss pure direct (zonder eq/adsy), bij adsy: D.eq. activeren

als laatste: hoe zijn ze opgesteld ?
& wat zit eronder: koppeling of ontkoppeling naar/van de vloer..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Kathan

hey still life,

dank voor je reactie. Mja, dat dacht ik ook over die kabel? Ach, ik zoek nog wel eventjes verder... Ik zag dat de T5 van rel ook nog net binnen (/buiten) mn budget ligt. Dat word een mooie kerstcadeau voor mezelf :-)

aan de opstelling/kamer kan ik hier niet veel veranderen. Mijn kamer staat zowat stampvol. Het is een ruimte van ongeveer 4 op 5. En daarin staat een bureau, kleerkast, 2 persoonsbed en 2 boekenkasten. En hier en daar nog een speaker die de doorgang versperd... (ik had eigenlijk nog geen idee waar ik die sub zou plaatsen  :schater:)

biwire kan ik, maar ik heb op verschillende fora's al gelezen dat het niet veel zou uitmaken? Maar misschien moet ik toch maar eens overwegen om nog 5meter kabel aan te schaffen :-)

ik heb gisteren wat zitten uitproberen met de M-dax en de EQ. M-dax staat nu op High & EQ op User. Het begint er nu toch al water beter op te lijken. Maar ik waan me nog steeds niet in de bioscoop  nopompom (waar ik wel had op gehoopt bij de aankoop van mijn installatie)

verder staat 1 speaker op de metalen spikes, en de andere staat nog op de plastiek toppen. Daar merk ik eigenlijk geen verschil in...?

op zich klaag ik zeker niet over het geluid dat uit de speakers vloeit. Vroeger kreeg ik steeds hoofdpijn bij het luisteren van muziek. Nu kan ik blijven luisteren, ongeacht het volume  HB

(ps. Ik krijg de fm zenders niet echt goed door... hebben jullie daar ook nog een tip voor?)

still life

Citaat van: Kathan op augustus 29, 2012, 19:32:29Mja, dat dacht ik ook over die kabel?

:yes:

gewoon RG-59 75ohm pakken (zo'n tv-distributie kabel) + 2 mooie pluggen opzetten


Citeerbiwire kan ik, maar ik heb op verschillende fora's al gelezen dat het niet veel zou uitmaken? Maar misschien moet ik toch maar eens overwegen om nog 5meter kabel aan te schaffen :-)

laat maar, ik haalde het enkel aan omdat de doorverbinding (bruggen/jumpers) wel van belang zijn

Citeerik heb gisteren wat zitten uitproberen met de M-dax en de EQ. M-dax staat nu op High & EQ op User. Het begint er nu toch al water beter op te lijken.

dan draai je zonder adsy (optimalisatie)
met D.eq actief zul je een voller geluid ervaren (d.vol afleggen)

CiteerMaar ik waan me nog steeds niet in de bioscoop  nopompom (waar ik wel had op gehoopt bij de aankoop van mijn installatie)

je mankeert vast het laagste (sub-contra + contra) octaaf in je weergave
zeg maar niks tot 32Hz & afvallend vanaf 60Hz => een sub (rel) zal je dat rijkelijk laten horen/voelen

daarna ga je nooit meer naar de bioscoop..  :-D

Citeerverder staat 1 speaker op de metalen spikes, en de andere staat nog op de plastiek toppen. Daar merk ik eigenlijk geen verschil in...?

logisch, moet je eerst de kastjes a/h dansen voor krijgen => better stick with the plastic..  :wink:

Citeerop zich klaag ik zeker niet over het geluid dat uit de speakers vloeit. Vroeger kreeg ik steeds hoofdpijn bij het luisteren van muziek. Nu kan ik blijven luisteren, ongeacht het volume  HB

8-)  nu nog dat laatste beetje..

Citeer(ps. Ik krijg de fm zenders niet echt goed door... hebben jullie daar ook nog een tip voor?)

:yes:  andere/betere antenne aansluiten..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Maus

Ik een bioscoop staat voor 10000en misschien wel 100.000en euro's aan speakers en versterkers, natuurlijk krijg je dat niet thuis.

Als je meer laag wilt zou ik eens spelen met de plaatsing van de speakers, dichter bij de muur = vaak meer laag. Zorg dat ze ook in een goeie opstelling voor je staan, dus links en rechts naast je TV.
Een rel doet echt laag-laag zegmaar. Sub ter ondersteuning.

Een rel maakt het niet altijd beter, als je ruimte niet goed met 't laag overweg kan kun je 1000w in de ruimte pompen maar dat helpt niets. Been there, done that.  :wink:

still life

Citaat van: Maus op augustus 31, 2012, 13:25:59
Ik een bioscoop staat voor 10000en misschien wel 100.000en euro's aan speakers en versterkers, natuurlijk krijg je dat niet thuis.

K

toch kan dat geluid me zelden bekoren.. (onbalans + volume)
noch de gezellige bende vreemden rondom  :-D

doe mij maar de blu-ray, thuis languit op de bank & genieten..  :angel:

Citaat van: Maus op augustus 31, 2012, 13:25:59

als je ruimte niet goed met 't laag overweg kan kun je 1000w in de ruimte pompen maar dat helpt niets. Been there, done that.  :wink:

klopt, & je hebt bijlange geen megawatts nodig om thuis van LFE te genieten
hoofdzaak is de response, op een matching volume..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Maus

Ik heb een grote ruimte thuis waar ik onmogelijk goed laag krijg. Heb met diverse speakers vanalles geprobeerd, en een keer met een sub de ruimte rond gelopen. Op geen enkele manier krijg je op de luisterpositie goed laag... :(

still life

Citaat van: Maus op augustus 31, 2012, 17:36:27Op geen enkele manier krijg je op de luisterpositie goed laag... :(

dan zul je iets moeten veranderen aan de opstelling, zodat de luisterpositie/plek verandert
bvb je set in de lengte opstellen vs in de breedte

of je ruimte akoestisch gaan aanpakken, zodat het niet langer de modale galmbak is met +90% reflecties..

betreft sub-integratie: afhankelijk van je gear niet altijd even makkelijk
de juiste crossovers kiezen (of kunnen instellen) is belangrijk

zo ga je niets versterken wat er toch niet uitkomt & stuur je specifiek aan wat er wel moet uitkomen
hi-lvl bvb naar een actieve sub sturen, die er vervolgens zogoed als alles moet afknippen..  :roll:

komt neer op een soort van actief filteren & multi-ampen..

zo krijgen je speakertjes een beetje de juiste signalen & kan het verder met het belangrijkste:
nl de freq response in de ruimte zodat het een beetje klinkt op de zetel..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Maus

De luisterplek veranderen heeft in een vierkante ruimte niet veel zin. Er is, waar de sub ook staat, maar in één hoek goed laag.

still life

Citaat van: Maus op augustus 31, 2012, 18:02:31
De luisterplek veranderen heeft in een vierkante ruimte niet veel zin.

K

een beetje anders aankleden dan, vloerkleedje, etc..

CiteerEr is, waar de sub ook staat, maar in één hoek goed laag.

& daar gaan zitten..   :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Maus

 :evil:

Daar past geen bank of stoel, zo klein ;D Verder ligt er al een kleed, een bank, soms staat het wasrek er ook. Als dat niet dempt... :roll: