Weer een eindersterker vraag maar dan anders..

Gestart door Bravoman, juli 28, 2012, 21:32:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bravoman

Beste Marantz kenners,

Sinds kort heb ik weer mijn hobby opgepakt en geniet weer van een leuk stukje geluid.

Mijn opstelling is:
Marantz PS17 HT pre-en eindversterker.
2x Marantz SM17 eindversterkers gebrugd.
2x OLS emotion speakers

De PS17 heb ik alleen als voorversterker staan, en de eindversterkers gebrugd. (denk ik)
BTL mode aan, en de speakers aangesloten op beide + polen.
Gebrugd klinken ze niet echt veel beter.

Omdat de OLS speakers geen bi-wire heeft, is dit het uitserste wat ik er uit kan halen.
Het hoeft voor mij niet hard, maar lekker rustig klinken.

Nu heb ik 5x MA-500 blokken gekocht om te experimenteren, en 2x koppelen klinken beter als de SM17.
Ik moet hierbij ook de - polen koppelen, doet de SM17 dit zelf ?

Kan ik de SM17 ook nog verder uitbreiden met de MA500 ? Of is dit niet mogelijk?

Ik vind de opstelling zo geweldig, maar met de MA500's klinkt het beter..

Iemand advies ?. Alvast bedankt..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gr, Johnny

Maurice

Kan zijn dat je het bridging van de sm17 niet goed gedaan hebt. Eerste aanwijzing vind ik hier: http://www.hifi-forum.de/viewthread-108-73.html

Hier vond ik nog wat info: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=11462.0;wap2
Op deze site kun je de achterkant zien:

Heb je wel beide inputs op de sm17 gebruikt? En heb je al de att switch gebruikt?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Bravoman

Beste Maurice,

bedankt voor je snelle reactie, ik heb beide op het linker kanaal aangesloten (BTL mode).
ATT staat op 0
Speakers zitten op beide + aansluitingen.

ik heb alleen 4x BTL out, maar verder is hij het zelfde.

bedankt voor je inzet..
Gr, Johnny

Maurice

Zet die ATT eens om, die kan mogelijk je geluid wat klaren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: Maurice op juli 28, 2012, 23:11:03
Zet die ATT eens om, die kan mogelijk je geluid wat klaren.
Je mag mij eeuwig dankbaar zijn, maar hoeft niet ;)
Hier heb je de manual, en inderdaad moet je de att switch omzetten!
http://www.manualowl.com/m/Marantz/SM-17SA/Manual/275712?page=5
Gaat om pagina 3 van de manual.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Bravoman

Beste Maurice,

Hartelijk dank voor de gebruiksaanwijzing
En tuurlijk ben ik je eeuwig dankbaar..  hello hello hello hello..

Daar was ik al lang naar op zoek..
Ik ben na het lezen wel tot de conclusie gekomen, dat hij goed is aangesloten.
Als ik het fout heb, moet je het ook zeggen, maar ik denk dat ik de ATT niet nodig heb.
volgens de gebruiksaanwijzing moeten de versterkers in bi-amp mode de ATT op -6
hierbij verzwak je het ingangssignaal met 6db omdat je met 2 versterkers naar de speaker gaat
maar ik bi-amp niet, bij staat hij in BTL als monoblok.
de OLS speakers kunnen door de opbouw van de filters niet bi-ampen, anders had ik veel meer opties..

Toch jammer want ze zien er een stuk leuker uit op het kastje, dan die MA-500.
of andere speakers, nog goede adviezen ??
Gr, Johnny

JohnWx

Citaat van: Bravoman op juli 29, 2012, 00:01:10
Beste Maurice,

Hartelijk dank voor de gebruiksaanwijzing
En tuurlijk ben ik je eeuwig dankbaar..  hello hello hello hello..

Daar was ik al lang naar op zoek..
Ik ben na het lezen wel tot de conclusie gekomen, dat hij goed is aangesloten.
Als ik het fout heb, moet je het ook zeggen, maar ik denk dat ik de ATT niet nodig heb.
volgens de gebruiksaanwijzing moeten de versterkers in bi-amp mode de ATT op -6
hierbij verzwak je het ingangssignaal met 6db omdat je met 2 versterkers naar de speaker gaat
maar ik bi-amp niet, bij staat hij in BTL als monoblok.
de OLS speakers kunnen door de opbouw van de filters niet bi-ampen, anders had ik veel meer opties..

Toch jammer want ze zien er een stuk leuker uit op het kastje, dan die MA-500.
of andere speakers, nog goede adviezen ??

zijn ze wel goed ? is er niks mis mee met een van de SM17 ?



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Bravoman

Ik denk het niet, 2X MA-500 hebben denk ik meer dynamiek dan 1x SM-17.
Ze laten die OLSjes flink werken, de SM-17 blijft een beetje achter..
Ik heb er een foto bij gedaan dan zie je de opstelling..
Ik denk dat ik op zoek ga naar andere speakers alhoewel ik dit nooit van zulke kleine speakers verwacht.
De units zijn van Seas en klinken fantastisch in het laag.
ik ben altijd al fan geweest van Kef en Tannoy, met name de oudere series.
Dus een Kef Refrence of Tannoy met Bi of Tri-amp mogelijkheden maakt het experimenteren ook weer leuk naast het luisteren..
De Marantz componenten gaan dus nooit meer de deur uit..

Ik hoop alleen dat er een "DareDevil" was die een SM-17 in Hybride met 2 MA-500 had gekoppeld.
Ik ga er zelf niet aan beginnen want als dat fout gaat ben je gelijk depressief  :eerde:
Gr, Johnny

JohnWx

Citaat van: Bravoman op juli 29, 2012, 01:06:32
Ik denk het niet, 2X MA-500 hebben denk ik meer dynamiek dan 1x SM-17.
Ze laten die OLSjes flink werken, de SM-17 blijft een beetje achter..
Ik heb er een foto bij gedaan dan zie je de opstelling..
Ik denk dat ik op zoek ga naar andere speakers alhoewel ik dit nooit van zulke kleine speakers verwacht.
De units zijn van Seas en klinken fantastisch in het laag.
ik ben altijd al fan geweest van Kef en Tannoy, met name de oudere series.
Dus een Kef Refrence of Tannoy met Bi of Tri-amp mogelijkheden maakt het experimenteren ook weer leuk naast het luisteren..
De Marantz componenten gaan dus nooit meer de deur uit..

Ik hoop alleen dat er een "DareDevil" was die een SM-17 in Hybride met 2 MA-500 had gekoppeld.
Ik ga er zelf niet aan beginnen want als dat fout gaat ben je gelijk depressief  :eerde:

Dynamiek ? dat zit in de muziek niet in de versterker ?


Zou eerst is beginnen met de speakers beter te plaatsen OLS adviseert een eind vanaf een achter wand


En als je in een huiskamer met 2 SM-17 die OLS niet naar je zin krijgt is er iets niet goed in je setup


De OLS is zo gemaakt dat hij juist met een "gewone" versterker al uit de voeten moet kunnen je speelt nu met 2 x 200 watt

Er zou in principe geen klankmatig verschil mogen zijn in de MA 500 of de SM17
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Bravoman op juli 29, 2012, 01:06:32
Ik denk het niet, 2X MA-500 hebben denk ik meer dynamiek dan 1x SM-17.
Ze laten die OLSjes flink werken, de SM-17 blijft een beetje achter..
Ik heb er een foto bij gedaan dan zie je de opstelling..
Ik denk dat ik op zoek ga naar andere speakers alhoewel ik dit nooit van zulke kleine speakers verwacht.
De units zijn van Seas en klinken fantastisch in het laag.
ik ben altijd al fan geweest van Kef en Tannoy, met name de oudere series.
Dus een Kef Refrence of Tannoy met Bi of Tri-amp mogelijkheden maakt het experimenteren ook weer leuk naast het luisteren..
De Marantz componenten gaan dus nooit meer de deur uit..

Ik hoop alleen dat er een "DareDevil" was die een SM-17 in Hybride met 2 MA-500 had gekoppeld.
Ik ga er zelf niet aan beginnen want als dat fout gaat ben je gelijk depressief  :eerde:

Waarom biampen ?

Zit niet voor niets geen biamp op de OLS ze hebben juist een mooi flter ontwikkeld
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Bravoman

Nee klopt Bi-ampen is geen optie.
De speakers staan 50cm van de muur, en komen goed tot hun recht, maar met de ma-500 komt er net wat meer laag en ik krijg er een ruimtelijker gevoel bij meer plaatsing..
Ik wil niet gaan bi-ampen, maar net zoals je 2 MA-500 koppeld, vroeg ik me af of dit ook te combineren was met de ps-17, of een MA-500
Maw kun je verschillende einversterkers met BTL mode in bridge zetten?

Het is alleen maar om te experimenteren.
Gr, Johnny

JohnWx

Citaat van: Bravoman op juli 29, 2012, 03:02:12
Nee klopt Bi-ampen is geen optie.
De speakers staan 50cm van de muur, en komen goed tot hun recht, maar met de ma-500 komt er net wat meer laag en ik krijg er een ruimtelijker gevoel bij meer plaatsing..
Ik wil niet gaan bi-ampen, maar net zoals je 2 MA-500 koppeld, vroeg ik me af of dit ook te combineren was met de ps-17, of een MA-500
Maw kun je verschillende einversterkers met BTL mode in bridge zetten?

Het is alleen maar om te experimenteren.

Meer laag ? vreemd ? je kan nooit meer laag krijgen dan de speaker kan geven en dat kan met elke goed ontworpen versterker vanaf 50 watt

Ruimtelijker ? meer plaatsing gaan de instrumenten dan op een andere plek staan

Misschien wil je juist luisteren wat niets meer met hifi te maken heeft maar met MyFi en ga je steeds verder af van de bron : http://audio-life.nl/filosofie of verwacht je dingen die niet kunnen ?

Ik heb echt het idee dat er iets niet goed en misschien wel een SM17 een service moet krijgen

Als je alle testen leest van OLS word het allemaal met gewone versterker/receivers  gedaan niks bijzonders

Zijn ook geen moeilijke speakers om aan te sturen dus elke versterker / receiver moet dat gewoon aankunnen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Wil je meer laag ?

Kijk dan uit naar andere luidsprekers ,beluister dan eens wat transmissielijn en backloaded hoorn systemen ,het laag wat daar uit komt is doorgaans meer aanwezig .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op juli 29, 2012, 10:16:48
Wil je meer laag ?

Kijk dan uit naar andere luidsprekers ,beluister dan eens wat transmissielijn en backloaded hoorn systemen ,het laag wat daar uit komt is doorgaans meer aanwezig .

er schijnt iemand te zijn die ze zelf maakt met in de wandelgangen te horen met lovende kritieken  notworthy
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Ik heb de ervaring dat een EV wel degelijk een verschil kan maken aangaande de bass/het fundament. Echter, dat was alleen het geval wanneer de oorspronkelijke versterker onvoldoende ballen had om betreffende speakers onder controle te houden. Was dat wel het geval dan bracht de EV maar weinig (niet direct meer bass maar wat strakker, wat droger, het klonk wat gemakkelijker, vloeiender).