De gevoeligheid bij de DT880 (96dB) ligt iets lager dan bij de HD600 (?), maar niet zo laag als bij de K701 (?), maar ik moet het volume iets meer uitsturen.
Qua klank klinkt de DT880 zelfs iets koeler, analytischer en neutraler (Typisch Duits? Lijkt op wat in de beschrijvingen de Focal luisprekers heb gelezen.) dan de K701. De HD600 klinkt zonder meer warm (Brits van karakter en is klinkt ook wat 'laidback'.), maar verhuld daardoor veel aan detail. Dus de overgang is dus aanzienlijk. De K701 houdt het qua klanktemperatuur het midden tussen de DT880 en HD600, maar neigt wat naar de eerste.
Niets overtreft de K701 in ruimtelijkheid ("om het hoofd"), maar deze blinkt dan weer niet uit in focus. De ruimtelijke beleving is bij de DT880 is groter (neigt naar "in het hoofd") dan bij de HD600 ("aan het hoofd"), maar die heeft dan weer een fantastisch middenspectrum, die je right-in-the-middle-of-the-music plaatst door het onovertroffen betrokken gevoel die dat geeft.
Qua draagcomfort scoort de HD600 bij mij het hoogst, direct gevolgd door de DT880. De gegolfde binnenkant van de tuigleren hoofdband van K701 kan irritant of zelfs pijnlijk zijn voor (m.n. kalige) mensen met een gevoelige hoofdhuid - is mijn eigen ervaring, die natuurlijk persoonlijk is - maar voor mensen die daar geen last van (zullen) hebben een ook een zeer comfortabele hoofdtelefoon. Het gewicht van alle de drie "cans" ligt rondom de 300 gram (zonder snoer).
Wat betreft ontwerp/constructie/degelijkheid scoren zij alledrie ongeveer even hoog en wordt in hoge mate door persoonlijke smaak bepaald, ware het niet dat ik ze allen erg mooi vind.. Mijn kraak- en tikeuvel met K701 heb ik uitgebreid besproken in dit topic, evenals de kabelperikelen met de HD600. Hoe de degelijkheid met de DT880 uitvalt is het een kwestie van de toekomst afwachten, waarvan de perspectieven vanuit mijn optiek zonder meer erg gunstig lijken.
De huidige prijzen voor de K701 liggen zo rond de Euro 200,00, en voor de HD600* rond Euro 300,00, de DT880 kost op datzelfde internet vanaf Euro 250,00. De stenen winkelprijzen liggen voor allen zo'n Euro 50,00 hoger (bruto). * Ik heb onlangs ABUSIEVELIJK in dit topic vemeld dat deze typeaanduiding is komen te vervallen, en is omgezet in Sennheiser HD590 Prestige, het maar dat u dat weet. De HD590 Prestige is een geheel andere hoofdtelefoon.
Zo hebben alle Mid-Fi hoofdtelefoons zo hun sterke en zwakke punten. Wat overeind blijft is de smaak en tolerantie van de consument.
Ook nu rijst de vraag: Dienen ook hoofdtelefoons ingespeeld te worden om al hun "muzikale eigenschappen" te laten horen?
Edoch, de DT880 vormt nu al een wereld van verschil met zijn twee voorgangers; hoor nu mijn CD-collectie pas echt met twee " andere" oren... Zoveel meer details, clean, but smooth and sooth.