Als account manager van een gerenomeerd merk electrisch gereedschap volg ik met belangstelling dit topic.
Grote bedrijven vragen veel van je, de magazines van bijvoorbeeld en mediamarkt zullen volledig betaald worden door de leveranciers.
Daar waar grote bedrijven veel marketing input vragen zetten ze daar dan ook weer een minimale omzet garantie tegenover.
Werkt prima, tot de economie zwakker word, dan blijken deze kanalen hun beloftes gewoon niet waar te kunnen, je korting is gebaseerd op aantallen en opeens halen ze het niet.
Dat geeft als toeleverancier problemen in de marge.
Als je de naam van je product overeind wilt houden zul je ook via verkoopkanalen die iets meer voor je doen moeten verkopen, grote jongens verkopen alleen de "snelle"modellen maar je hebt ook producten ontwikkeld voor een speciale markt en die zul je ook moeten slijten.
De kleinere zullen in de regel ook een goede korting hebben daar deze vaak het merk "dragen" , een grotere
wil volume draaien.
Laten we heel eerlijk zijn. een grote jongen verkoopt op basis van volume en marge, en een kleine wil een uitstekend advies geven en een tevreden klant hebben, diezelfde klant zal dan terug komen om artikelen aan te schaffen waar ze mogelijk een wat ruimere marge op hebben.
Als een mediamarkt 1000 Tv's heeft staan van merk A en 100 van merk B zal op dat moment merk A het aller, allerbeste zijn wat er is !
Uiteindelijk beslis je als gebruiker wat belangrijk voor je is, het gevoel van de scherpste prijs, wat trouwens zeer subjectief is daar men er alles aan zal doen jou ook bijvoorbeeld kabels te verkopen die véél te duur zijn voor de kwaliteit, of wil je een goed advies, waarbij tevredenheid uiteindelijk belangrijker is als prijs..