Citaat van: John Wx op juni 19, 2012, 17:47:48
Ik kan je niet serieus nemen over je opmerking over wat is een goede dac
Je noemt je eigen Linn (haantjes gedrag mijn inziens) en iets van 100 euro dan kan ik wel zeggen er zijn legio voorbeelden waar het omgekeerde word bewezen waarom zal een DAC van 100 euro niet precies het zelfde doen ?
En de opmerking ga zelf luisteren vind ik zo een killer in dit soort discussies dan kan je alles wel recht praten en andersom
Vind het allemaal prachtig dat gereutel achter de komma met je maar ik ga in discussie met je terwijl je zelf door omstandigheden een verre van ideale opstelling van de basis van een set heb namelijk de luidspreker opstelling
Ok, wat kan ik doen om wel een serieus gesprek te hebben. Dat wil ik het liefst.
Je hebt helemaal gelijk dat mijn opstelling verre van ideaal is, de front speakers staan niet echt op zijn best. Heb ik al uitgelegd - WAF-compromis
En toch klinkt het naar omstandigheden best aardig, en is het verschil tussen een goede en een slechte opname zeer aanwezig, en een MP3 is makkelijk te onderscheiden van een CD, ik zou zeggen: kom langs en stel het vast. Als je het niet kan zal ik dat ruiterlijk toegeven. Dit alles zal uitvergroot worden als ik een betere opstelling zou hebben, ja, helemaal mee eens.
De discussie ging over wat je waar kan nemen. Als je op een top-installatie, wat dat ook mag zijn, zou luisteren naar 24bit/96kHz versus CD, zullen denk ik toch de meeste mensen zeggen dat de eerste mooier is. En het is zeer zeker meetbaar, en niet ver achter de komma. Dat in elk geval zeggen andere bronnen dan de eerste.
Nu dan, over die DAC. Ten eerste, de Linn in het voorbeeld van Stereophile is de Klimax, die heb ik niet echt (ik heb geen 16000 € liggen). Maar ja, ik heb een Linn, dat wel. Ben ik overigens erg blij mee.
En ja, je hebt gelijk dat een 100€ DAC in principe hetzelfde doet als een "high-end". Maar die redenering gaat verder natuurlijk mank: je denkt toch ook niet dat een willekeurige CD speler van de Blokker vergelijkbaar is met een 11S2? Dat bedoelde ik met de opmerking over zelf luisteren, ik denk dat iedereen op dit forum wel een of andere ervaring heeft met zo'n soort vergelijk. Ja, er is echt een groot verschil, anders was er ook helemaal geen markt voor, stierf audio als hobby al helemaal snel uit.