Citaat van: Maurice op juni 15, 2012, 22:36:46
Ondersteunend aan lo.
Er zijn mensen die verschillen horen en mensen die geen verschillen horen. Er zijn mensen die verschillen wetenschappelijk kunnen verklaren en mensen die dit wetenschappelijk niet kunnen. Maar heb wel respect voor elkaar, ongeacht in welk "hokje" die persoon zit.
Respect? dat ben ik uiteraard met je eens.
De beperking van het horen (niet wat je hoort dat is individueel) ligt hem in het het gegeven dat de ander dat anders hoort of niet.
Dat gaat alleen op voor het geval iemand zijn oren als meetinstrument gebruikt.
Als je naar grove resultaten zoekt bijv de vroedvrouw die de naar de hartslag zoekt van de ongeboren baby kan ook door een leek gehoord worden.
Kleine subtiele nuances in een audioinstallatie zijn alleen voor de "hoorder,"relevant niet voor de andere hoorder. Die horen namelijk iets anders, veel anders, of helemaal niets.
Of het gehoorde klopt is eigenlijk niet na te gaan, je kunt het wel van iemand aannemen.
Bij wetenschap ligt dat anders. Je (de wetenschapper) kan invloed uitoefenen op het instrumentarium, op de meet resultaten, op het proces dat kan hij bijsturen (in principe). Anderen (wetenschappers) kunnen dat ook en zo resultaten toetsbaar bevestigen of andere misschien wel relevantere resultaten vinden.
Dat mensen niet wetenschappelijk geschoold zijn hoef hen er niet van te weerhouden om zelf wat proeven te doen of zich in ieder geval theoretisch te verdiepen in datgene wat de wetenschap ons aanbiedt.. Het laatste staat voor meer mensen open. (Voor velen, afhankleijk van talent, doorzettingsvermogen en voorkeuren)
Ik kan ook wel beter gaan horen, maar wat ik hoor en hoe ik ervaar en interpreteer, wat daarvan met verwachtingen, (voor)oordelen en wishfullthinking te maken heeft dat kan ik je slechts zeer gebrekkig meedelen.
Met horen ben je wat vrijer, een wetenschappelijke opstelling dwingt je zo toetsbaar mogelijk te handelen.
En wat je dan hoort??? En wat je dan weet???
Ken je dat reclame spotje waar zo'n lange slungel die naar een metall cd staat te luisteren en steeds verder inzoemt totdat ie een plop hoort van een bierflesje dat geopend wordt?
Wie staat daar nou te luisteren?
Een audiofiel die een onregelmatigheid hoort?
Of een bierliefhebber die een opengaand bierflesje hoort op 10 km afstand?
Wat je ook kiest het zegt meer over jezelf als over de bedoelingen van de makers van de reclame.
Even on topic: de marantzen die ik heb zijn me allemaal even lief, hun onderling verschillen in mijn huiselijke omstandigheden bepalen hun charme.
De mooiste marantzversterker ooit? open deur waarschijnlijk. Ik hen ze nog nooit allemaal kunnen beluisteren....helaas
Nu beleef ik het meeste plezier aan de 1150 die ik heb en die door Jon zorgvuldig in orde is gemaakt. En alleen al dat laatste zorgt ervoor dat ik er met nog meer plezier naar luister (emotionele waarde)
Plezier en emotionele waarde?
Onbetaalbaar.....