Vreemd verschijnsel: Kraakjes op CD

Gestart door SmauG, mei 15, 2012, 14:36:13

Vorige topic - Volgende topic

SmauG

Vanmiddag tijdens het luisteren van een cd (Jamiroquai - Traveling Without Moving) hoorde ik tijdens track 6 (High Times) ineens over mn linker tweeter heel duidelijk een kraakje.
Een soortgelijk verschijnsel heb ik al eens met een andere cd gehoord, maar nu was het heel duidelijk, en steeds op hetzelfde moment, dus te gebruiken om een eventuele storing te zoeken.

Luidsprekers omgedraaid aangesloten, probleem blijkft links
RCA helemaal omgedraaid, probleem blijft links
RCA alleen aan de cd speler omdraaien, probleem verschuift naar rechts!
Alarm: De bron heeft een probleem, Maar mijn SA7001 is zo goed als nieuw, kan haast niet zeg ik tegen mezelf.
Andere bron, DV3001, zelfde probleem  :-o  shutup Wat is dit nu? Ok, de DVD speler is niet meer de nieuwste en ik heb er wat aan gerommeld dus is niet helemaal betrouwbaar.
CD eruit, naar het 2e systeem (Sony HT) Exact hetzelfde verschijnsel  violent1  frusty

Wat kan dit zijn. Blijkbaar is er iets met de CD (origineel)? kan iemand dit verklaren.

Maurice

Tja, volgens mij heb je alles uitgesloten, dus dan zit het in de opname zelf!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

lo

Dat lijkt me de enigst logische conclusie  :yes:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

SmauG

Toch vreemd dat het me nooit eerder is opgevallen. Ik ken die CD toch al wat jaartjes en heb hem echt veel geluisterd. Pas nu valt het op. En het klinkt echt niet alsof het daar hoort.
Ik ben er op gaan letten en ook de track Morena - Tom Boxer feat. Antonia, van de CD beats of summer 2010, vertoont over het linker kanaal ook een artefact wat absoluut niet in het nummer hoort.
Kan het niet een soort "static" zijn wat op de cd is gekomen, of wat veroorzaakt wordt door lading en slechte afvoer daarvan? Alle gebruikte apparatuur zit op ongeaarde WCD's.

[edit]
Ik vind het ook zo vreemd dat het alleen op het linker kanaal is.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

SmauG

Citaat van: lo op mei 15, 2012, 16:41:20
Lens schoonmaken?

Heb ik aan zitten denken. Maar om uit te sluiten dat het OF static, OF de 3 verschillende cd/dvd spelers zijn heb ik zojuist de cd's in mijn nieuwe laptop los (van voeding) gestopt en via de hoofdtelefoon geluisterd.  nopompom
Schiet mij maar lek, die troep staat gewoon op die CD's :-o

Heb youtube versies op diezelfde laptop beluisterd en daar is het niet.  frusty
Heeft dit dan gewoon met de qualiteit temaken van de CD's en wordt dat op mijn HIFI systeem, waarvan ik de resolutie hoger acht als van de overige systemen ineens duidelijk? Of kan zo'n artefact op een of andere manier later op een cd terecht komen  :-o :-o  HLP

still life

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

SmauG

JohnWx

ook wel is een cd gehad dat er een foutje in zit in de cd van Cheskey en die muts van Krall

alleen je zoekt je de rambam en schrikt gelijk o jee iets stuk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Paul

Wat moet jij met de muts van Krall ........it,s wonderful.   :-D clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

WimPeu

Ik heb wel rot CD's maar Cd rot  :-o
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Maurice

Citaat van: SmauG op mei 15, 2012, 16:37:07
Toch vreemd dat het me nooit eerder is opgevallen. Ik ken die CD toch al wat jaartjes en heb hem echt veel geluisterd. Pas nu valt het op. En het klinkt echt niet alsof het daar hoort.
Ik ben er op gaan letten en ook de track Morena - Tom Boxer feat. Antonia, van de CD beats of summer 2010, vertoont over het linker kanaal ook een artefact wat absoluut niet in het nummer hoort.
Kan het niet een soort "static" zijn wat op de cd is gekomen, of wat veroorzaakt wordt door lading en slechte afvoer daarvan? Alle gebruikte apparatuur zit op ongeaarde WCD's.

[edit]
Ik vind het ook zo vreemd dat het alleen op het linker kanaal is.
Heb je het met alle cd's of maar enkelen?
Indien met alle, dan kan het met je set te maken hebben of eventueel met je stroomgroep. Is het alleen met enkele cd's, of zelfs alleen maar met enkele nummers en altijd reproduceerbaar, dan zit het toch echt in de cd.
Mogelijk ben je nu veel kritischer aan het luisteren, waardoor je het nu wel hoort?

Lens schoonmaken zal niet helpen, want je dv3001 heeft het ook op exact dezelfde manier. Misschien de cd's eens meenemen naar een ander en daar luisteren. Dan kun je mogelijk meer uitsluiten.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude