Boekenplankluidsprekers zonder baspoort onder de 750 euro per stuk?

Gestart door edgnoj, mei 09, 2012, 23:23:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Cornelis1921

#16
Misschien dat Het Orakel ut Baarn met een alles beslissende suggestie komt... :lol:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SmauG

Citaat van: edgnoj op mei 10, 2012, 15:14:22
Zo ontstaat er langzamerhand tot een interessant lijstje kandidaten. Blijf vooral spuwen mensen, het mogen zowel oudere als nieuwe modellen zijn als ze maar gesloten zijn en een mooie geluidskwaliteit neerzetten.

Schiet me zo nog een andere vraag te binnen. Weet iemand hoe het komt dat er zo weinig gesloten speakers worden geproduceert? Ik bedoel voor een strakke en probleemloze basweergave in een kleine ruimte is dit toch een voortreffelijk concept?
Des te vreemder omdat het bij subwoofers vrij normaal is om gesloten systemen op de markt te brengen.

Een gesloten 10" of 12" subwoofer is heel goed in staat om krachtig en lineair door tot pak m beet 40hz, de flauwere afval in het laag icm de roomgain doen geloven dat de basweergave vol en strak is.
Een gepoort ontwerp speelt misschien iets dieper lineair maar valt dan veel stijler af. Klinkt krachtiger, maar hoeft niet dieper te gaan.
Chasis welke in staat zijn tot deze prestaties zijn ECHTE subwoofers, en zijn absoluut niet geschikt om lower midrange snel en transparant neer te zetten. Een 3weg systeem is dus een must.
Dat brengt ons bij de zuil in de huiskamer;

Ik neem als voorbeeld de twee 2weg B&W's die ik aanschreef. Ik heb beide speakers gehad, en de 610í geruime tijd als monitor gebruikt omdat zijn bassweergave zo lekker strak is. Maar de aansluiting met de(zelfde) tweeter is lang zo mooi niet als bij de 600i. Echter gaat die weer niet zo overtuigend laag. Detail is wel veeel mooier.
Het verschil tussen een resp. 8" en een 6,5" woofer
Wil je ECHT laag spelen en wat kracht uit je speaker halen, dan moet je echt naar minimaal 3weg met een 10" of zelfs 12" laag driver, en wie wil er nou een zuil in de huiskamer van +/- 35cm breed waar tegenwoordig ook de esthetiek uitmaakt?

edit:
DM610i
http://link.marktplaats.nl/559139612

edgnoj

Dank voor jouw uitleg. Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom er niet meer dichte speakers worden geproduceerd die iets minder diep gaan, maar wel een mooie, rustige en strakke bas kunnen geven als ze dicht tegen een muur worden geplaatst.

Om een voorbeeld te geven: Mijn Kef Reference 101.2 speakers zijn hxbxd 21.5 x 33.0 x 26.2cm en wegen 7.2kg per stuk. Ze spelen volgens de specs vanaf 50Hz (-3dB) of 38Hz (-6dB)
Het kan dus wel laag met een kleine, gesloten speaker en ik moet eerlijk zeggen dat ik kwa laag absoluut niets te klagen heb.

Maar goed, ik ga offtopic in mijn eigen topic  HB dus gesloten speakers alstublieft  HLP

SmauG

Speakerbouw is altijd een compromis.
Als je overtuigend laag wil met een kleine driver betekend dat een grote uitslag.
Om dat lineair te doen heb je een grote motor en een stevig stijf membraam nodig, alsmede een ophanging welke hiervoor geschikt is.
Dit brengt extra gewicht met zich mee, wat ten koste gaat van de weergave in de midrange en dus de aansluiting op het hoog.
Dit geld voor tweeters ook zo.
Een 27mm tweeter met een lage FS zal prima aan te sluiten zijn op de midlaag driver. Deze zal in het tophoog eerder afbreken.

Snap je een beetje waar ik heen wil? ;)
Een gesloten systeem is daarom denk ik minder aantrekkelijk voor een fabrikant.

Je hebt schijnbaar hele mooie kef luidsprekers. Wat bevalt je niet aan deze luidsprekers?
Ik zou, als je een beetje handig bent, voor zelfbouw gaan! Dan ben je veel vrijer in je opties en bouwvormen.

edgnoj

Ja, mijn Kef 101.2 speakers klinken op zich fantastisch. Ze staan op kleine stands op mijn bureau en ik geniet heel vaak van het mooie rustige geluid. Vooral voor lange luistersessies op laag volume zijn ze zeer geschikt. Met drukke muziek hebben ze moeite. Ik irriteer me echter steeds meer aan een scherp randje zo rond de 2000Hz. En als je er op begint te letten wordt die irritatie natuurlijk steeds groter.

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om de speakers eens goed na te laten kijken door een deskundig iemand. Zou zo'n scherp randje iets te maken kunnen hebben met de leeftijd/staat van bepaalde onderdelen in een speaker?

gerard

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

edgnoj


bramdg

hier nog een tip.
Is toch een gesloten exemplaar dacht ik

de scanspeak reference monitor:
http://www.speakerland.nl/paginas/article/49-scanspeak-reference-monitor.html

Als ik me niet vergis heeft Maurice er zo

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

edgnoj

Bedankt voor deze tip. Wie is Maurice trouwens? Ik ben nog niet zo bekend op dit forum  nopompom

NICOR


bramdg

Citaat van: edgnoj op mei 11, 2012, 00:14:40
Bedankt voor deze tip. Wie is Maurice trouwens? Ik ben nog niet zo bekend op dit forum  nopompom

De stichtende man achter dit forum  pompom......Glabal Moderator

Kijk maar eens bij set van leden en zoek dan zen set eens .....

et voila
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2909.0.html
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

edgnoj

Citaat van: bramdg op mei 11, 2012, 00:19:48
De stichtende man achter dit forum  pompom......Glabal Moderator

Kijk maar eens bij set van leden en zoek dan zen set eens .....



Oh dear, alweer een blooper.
Ik ga vanacht voor straf op mijn blote voetjes naar bed  violent1

i-DSI

Ik heb vroeger ook een gesloten systeem gehad: Wharfedale 505.2. Google maar even. Jaren 80 spul. Was heel goed in zijn tijd.  Ik heb die toevallig vorig jaar nog eens gehoord en zou er niet meer naar terug willen. Maar dat heeft dan waarschijnlijk niets te maken met het feit dat het een gesloten systeem is.
Nieuw heb ik die (omgerekend) 350 euro betaald (voor het paar).
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1