zin of onzin bi-ampen PM15S1

Gestart door scalie, april 21, 2012, 09:25:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

Citaat van: Marco op april 22, 2012, 18:27:18
Dus jij durft met droge ogen te beweren dat jij in die ruimte het verschil ook niet zou horen maar bij jou thuis onder dezelfde voorwaarden wel het verschil kan horen ?

Wat ik bedoel is dat de uiteindelijke bestemming het luisteren in mijn woonkamer is. Hoe goed of slecht die van akoestiek ook mag zijn. Apparatuur kan in de studio prima klinken en bij mij thuis voor geen meter of andersom. Ik kies dan ook voor apparatuur welke bij mijn thuis goed klinkt. Dat is mijn doel. Ik heb bij mij thuis wel verschil kunnen waarnemen in verschillende gecombineerde versterkers zoals de PM-15 en PM-11. Ook neem ik verschil waar tussen 1 of 2 SM-11's. Maar dat zijn mijn persoonlijke waarnemingen bij mij thuis. Of ik en zo ja welke verschillen ik waarneem elders weet ik niet omdat ik dat vergelijk nooit gemaakt heb. Maar dat is niet belangrijk omdat ik uitsluitend invloed kan hebben over de zaken bij mij thuis. Wat een ander elders doet of ervaart is voor zijn rekening.
Dus wat ik daar wel of niet zou horen is speculeren en dat is natuurlijk onzinnig.

Maar ik denk dat we een beetje off-topic zijn. Ik stop er dus hier mee.

TurboMarco

Citaat van: joep op april 22, 2012, 18:53:53
Ik heb bij mij thuis wel verschil kunnen waarnemen in verschillende gecombineerde versterkers zoals de PM-15 en PM-11. Ook neem ik verschil waar tussen 1 of 2 SM-11's. Maar dat zijn mijn persoonlijke waarnemingen bij mij thuis.

Heb je die vergelijkingen ook onder diezelfde voorwaarden gedaan zoals in de studio van Han het geval was ?

Indien dat niet het geval was dan kan je die vergelijkingen met een grote korrel zout nemen want je hebt immers naar verschillende luidsterkte's zitten luisteren,lees de voorwaardes er nog maar eens over na .

Volgens mij zijn wij nog steeds on-topic maar bekijken we uit een ander perspectief dan menigeen wil bekijken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

scalie

oei, blijkbaar brengt mijn vraag nogal wat reacties teweeg? Niet echt mijn bedoeling. Het is natuurlijk zo dat voor een ieder de klank verschillend is en dat voor de ene het goed klinkt en voor de andere dan weer minder. Is het niet leuk dat we allemaal een eigen mening en smaak hebben? Anders stonden we allemaal met een zelfde versteker in onze salon. Maar om dan toch ergens een bepaalde richting te volgen, ben ik toch van die mening dat het weinig zin (verschil zal maken) om een tweede pm15s1 erbij te plaatsen. dat ik toch beter opteer voor een pm11. Daar zal dan toch meer te horen zijn. Ik wilde enkel mijn ushers laten doen wat ze kunnen!!! Naar mijn bescheiden mening kan er meer uitgehaald worden. Begrijp me niet verkeerd, ze spelen eigenlijk al heerlijk, maar het is die upgrade microbe zekers?  :lol:

TurboMarco

Geld moet rollen  :-D

Daar heb ik iig geen probleem mee ,waar ik wel problemen mee heb zijn loze beweringen om het een en ander te kunnen verantwoorden .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thepioneer

Mijn mening is des te meer vermogen des te meer muziekkwaliteit. Maar in dit verhaal gaat het niet alleen om wattage maar ook om reserve van de versterker.

Ik heb zelf 300watt aan 8ohm tyer beschikking. Dat zijn vermogens wat mijn luidspreker niet continu mag hebben. Toch merk je dat door het vermogen en de zeer ruim bemeten voeding dat er altijd voldoende voorraad en controle vanuit de versterker komt. Als je veel controle hebt wordt de bass ook veel strakker.

Ik kan thuis ook met mijn pm52se draaien, die krijgt de woofers ook wel heen en weer maar in verhouding met de monoblokken is het echt rampzalig te noemen.

Er zijn veel believers en non believers. Dat is met versterkers zo en met kabels nog veel meer. Als je je usher's bij mij aan de set hangt of bijv. bij joep of lo dan zul je merken dat je veel meer dynamiek uit de speakers krijgt als dan dat je met een versterker draait met minder vermogen.

Hierbij beweer ik echt niet dat een pm15 slecht is, maar ik vindt dat de usher's veel meer kunnen hebben dan dat, en daardoor veel beter klinken.

Het is net welk budget heb je en waar wil je naar toe. Het is belangerijk dat je geniet van je set, dat staat voorop


Ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

TurboMarco

Dus met een versterker van 1000 Watt heb je nog meer muzikaliteit  :?

Ik heb hier in huis een tijdje met 2x 1,2 kW gedraaid op luidsprekers van 4 Ohm met een rendement van 83db ,ik heb niet het idee dat het muzikaler was ,wel weet ik dat het iets harder ging zonder dat de versterkers gingen clippen ,een ander probleem kan zich wel voordoen ,en dat is in de eerste plaats een mechanische overbelasting van de speakers ,en in de tweede plaats een elektrische overbelasting van de speakers .
Dit zijn zaken die een hoorbaar effect opleveren ,maar het heeft helemaal niets met muzikaliteit te maken .

 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citeer
Er zijn veel believers en non believers

:yes:



Go for it !  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

De beste test zijn altijd nog je eigen oren die iets waarnemen.

Zelf gaan luisteren is dus het advies.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

TurboMarco

Citaat van: Whisper.nl op april 22, 2012, 20:59:20
De beste test zijn altijd nog je eigen oren die iets waarnemen.

Zelf gaan luisteren is dus het advies.

Groet Whisper
:yes:

Dus adviezen aan anderen welke versterker te gebruiken meteen in de wind slaan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

WimPeu

Uiteindelijk zal elke audiogek door die 'dikke versterker' fase heen moeten. :-D  Ik mag op de een of andere manier tot op zekere hoogte graag vermogen op de plank hebben staan. Met muzikaliteit heeft het voor mij niets te maken. Dat kan , zei het op lagere volumes, met bijna elke versterker bereikt worden maar als je gas wilt geven en de boel moet niet gaan versmeren of naar lucht gaan happen dan is wat reserve in mijn beleving een pluspunt.

Jij zou dus zo je Onkyo TX-NR1007 inruilen voor een Onkyo TX-NR509 Marco? Als het jouw puur om de aansluitingen gaat dan is dat dus een upgrade..
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: Marco op april 22, 2012, 20:55:38
:yes:



Go for it !  :-D


dacht meer deze boeken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Citaat van: WimPeu op april 22, 2012, 21:29:40

Jij zou dus zo je Onkyo TX-NR1007 inruilen voor een Onkyo TX-NR509 Marco? Als het jouw puur om de aansluitingen gaat dan is dat dus een upgrade..
Nee Wim ,ik geloof namelijk dat wanneer ik naar de 1007 kijk dat het klankmatig meer te brengen heeft dan een 509  :wink:

En als ik mijn ogen dicht doe dan heb ik het gevoel naar een Rotel RC-995 + een Krell KSA50 te luisteren  :schater: ,overigs heb ik genoemde apparaten in huis gehad en ik vind het wel goed zo ...... maar als ik dan de drang heb om iets te veranderen (waar ik wel grip op heb) zijn de luidsprekers en/of de filters daarvan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#57
Citaat van: thepioneer op april 22, 2012, 20:27:27
Mijn mening is des te meer vermogen des te meer muziekkwaliteit. Maar in dit verhaal gaat het niet alleen om wattage maar ook om reserve van de versterker.


Meer muziek kwaliteit als in beter geluid?
Wat is muziek kwaliteit eigenlijk?

Citeer
Ik heb zelf 300watt aan 8ohm tyer beschikking.

Per kanaal?
Het ter beschikking hebben is leuk maar het voegt niets toe.


Citeer
Dat zijn vermogens wat mijn luidspreker niet continu mag hebben. Toch merk je dat door het vermogen en de zeer ruim bemeten voeding dat er altijd voldoende voorraad en controle vanuit de versterker komt. Als je veel controle hebt wordt de bass ook veel strakker.


Euh nee, je luistert in een normale huiskamer voor ongeveer 80% naar gereflecteerd geluid, (dus geen Bose nodig :evil: )
Meer vermogen betekend in geen geval meer controle en dus een strakkere laag weergave.
Wederom akoestiek my friend.


Citeerdan zul je merken dat je veel meer dynamiek uit de speakers krijgt als dan dat je met een versterker draait met minder vermogen.

Ik vraag me af of je wel weet wat dynamiek is?

Citeer
Hierbij beweer ik echt niet dat een pm15 slecht is, maar ik vindt dat de usher's veel meer kunnen hebben dan dat, en daardoor veel beter klinken.

Same story.

Citeer
. Het is belangerijk dat je geniet van je set, dat staat voorop



Natuurlijk is het mooi een leuke set te hebben maar het doel is muziek luisteren en de set is een middel.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

joep

Is het dan toeval dat van al de sets die ik de afgelopen jaren heb mogen beluisteren mij emotioneel het meest raakten een vermogen hadden van zo tussen de 200 en 400 Watt?
De top merken transistor versterker bouwers zoals Krell, Mark Levinson, Mc Intosh etc. allemaal versterkers bouwen van vele honderden Watts? Tot wel 1200 watt per kanaal?
Denk dat het aantal watt's dat die dingen kunnen afgeven in een fractie van een seconde, het formaat van de elco's en trafo's daar allemaal mee te maken heeft.

Met de uitspraak "Meer vermogen betekend in geen geval meer controle en dus een strakkere laag weergave." ben ik het uit eigen ervaring niet eens.  En "Als je veel controle hebt wordt de bass ook veel strakker." klopt wel naar mijn ervaring.

Dus ik spreek niet over geloven maar over eigen ervaringen die mijn muziekbeleving  en het genieten van muziek op een hoger peil hebben gebracht. Dus maakt het niet uit wat hier is neergeschreven maar alleen waar ik van geniet. Ik hoop dat het bij jullie ook zo is.


TurboMarco

Ik zit blijkbaar op een andere golflengte want ik raak niet geĆ«motioneerd  door apparatuur ,muziek dat doet mij wel wat  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)