Vandaag ben ik even langs Fritz geweest (ik werk hemelsbreed 500m bij hem vandaan) om een nieuwe CD even te beluisteren, het betrof de
'Groove Into Bits Vol I'. (STS Remastered LP Recordings), een samenwerking van STS-Digital en Blumenhofer Acoustics
De opnames zijn geselecteerd en geremastered bij Thomas Blumenhofer zelf in Walkertshofen, Duitsland. Kanzy KAAM versterker en de Blumenhofer Wiki luidspreker (zie Music Emotion december 2011) samen met een Acoustic Signature Astona draaitafel als bron, blijken hier een gouden combi.
De opnames zijn ook allemaal direct vanaf LP geremasterd, wat resulteert in een ander geluid dan normaal het geval is.
Het doel was om de opnames van deze CD zoveel mogelijk 'analoog' te laten klinken en dat is gelukt, geen aangezette klanken maar luchtig, goed geplaatst en zeer transparant, erg anders dan ik tot nog toe op een CD gehoord heb.
Detail, bas, mid en hoog zijn in prima verhouding en het geheel klinkt erg open zonder ergens 'dicht' te slibben, lekker luchtig en erg mooie muziek (imo).
Deze CD zal in het vervolg ook door Blumenhofer Acoustics gebruikt gaan worden als referentie CD
Ik heb geen platenspeler voor een vergelijk met de opnames op deze CD, maar anders dan de gemiddelde test CD klinken ze zeker, en ook de selectie van de opnames is weer eens iets anders en nogal divers van aard:
Steady on - Shawn Colvin
Last days at the lodge - Amos Lee
Saltarello - Dead Can Dance
Golden Brown - The Strangles
Come to the river - Hans Theesink & Terry Evans
Blues Walk - Lou Donaldson
So Strong - Labi Siffre (demotrack)
Il Blues - Sam Lightnin Hopkins
House of the rising sun - Cynder Peters
Come Di - Paolo Conte
Kirya - Ofra Haza
Homeless - Paul Simon
Wade in the water - Eva Cassidy
Money Money - The King Singers
Voor mensen die willen genieten van een pure 'analoge' sound zonder de bekende standaard 'audiofiele' nummers, maar eens een bredere selectie van muziek willlen horen met een andere sound dan ze gewend zijn (althans voor de meesten), is dit een aangewezen CD.