Dempings panelen maken

Gestart door KayaRahnee, april 10, 2012, 20:10:27

Vorige topic - Volgende topic

cz79

Citaat van: KayaRahnee op augustus 05, 2012, 20:13:33
Intussen een leuk alternatief gevonden: de rockwool bespuiten met een mengsel van water/lijm/afwasmiddel.
Iemand ervaring mee?

Molton is hetzelfde spul als wat je op je matras doet ter bescherming van je matras (of kussen), is elastisch dunne stof.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Molton

WilliamB

Ik heb zelf panelen gemaakt van fiberfill, en gespannen doek, en deze dempen vrij aardig.
Vloer heb ik zwevend gemaakt.

Ik heb dit puur gedaan, voor de overlast naar de buren, en niet om het geluid van mijn SET te verbeteren.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

KayaRahnee

Citaat van: lo op augustus 05, 2012, 21:50:31
Ik heb zelf een akoestisch plafond. Dit plafond is verlaagd tot een ruimte van ongeveer 15cm d'r boven. In deze ruimte zijn rockwool platen aangebracht. Het plafond zelf bestaat uit gipsplaten met daarin een heleboel gaten van verschillende diameters afgedekt met een glasvliesdoek wat nadien is gespoten met "akoestische coating" die ook poreus is. Je kunt er dus gewoon doorheen kijken. Aan dit plafond zijn een aantal pagina's in "mijn set" gewijd. Kijk maar eens als het je interesseert.  http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3925.960.html

Heb nog niet alles gelezen, maar mooi werk dat plafond van je Lo en de foto's geven een goed beeld hoe destijds de werken zijn gevorderd.
Intussen geniet je er reeds een hele tijd van......tevreden mag ik hopen?
Heb je alleen rockwool in het plafond of heb je ook nog panelen geplaatst?
Welke rockwool heb je gebruikt?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Volgens Rockpanel is het alleen tijdens het verwerken nodig om je te beschermen tegen de rotwol/steenwol vezels.
Lees het hier:  http://www.rockpanel.be/verwerking/productveiligheid onder "De feiten".
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /

lo

Citaat van: KayaRahnee op augustus 05, 2012, 23:48:02
Heb nog niet alles gelezen, maar mooi werk dat plafond van je Lo en de foto's geven een goed beeld hoe destijds de werken zijn gevorderd.
Intussen geniet je er reeds een hele tijd van......tevreden mag ik hopen?
Heb je alleen rockwool in het plafond of heb je ook nog panelen geplaatst?
Welke rockwool heb je gebruikt?

Heel erg tevreden mag ik wel stellen. We hebben ook de keuken en de hal laten stucen, maar dat zijn werkelijk galmruimtes. Onze woonkamer daarentegen, waar dus ook mijn set staat, is volledig galm vrij zonder aanvullende maatregelen in de zin van "dempinspanelen" aan de wanden oid. Van de rockwool die bij mij is bebruikt ken ik het "type nummer" niet, maar het is 4cm dik en het zijn geperste platen. Kennelijk is het ook belangrijk om een bepaalde ruimte te hebben, 15cm in mijn geval boven het plafond, om de werking optimaal te laten zijn. Dit zou betekenen voor panelen die aan de wand komen te hangen dat je die ook een "forse" dikte moet meegeven wil het optimaal functioneren. Het plafond wat er bij mij in ligt is het "Ri-acoustic" plafond van de fa Gyproc (gipsplaat leverancier). Mijn plafond is geadviseerd door Toine Dingemans van: Soundscapes.nu : http://www.soundscapes.nu/
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Blue dolphin

Ben ook even bezig geweest om mijn nieuwbouwwoning (betonbouw) want te voorzien van dempingsplaten.
want het galmt best wel zeg maar.

Ik ben gegaan voor de Flamex platen en die bespannen met speakerdoek.
dat was mijn eerste opzet.

als tweede opzet is het idee om de Flamex platen met een zwarte spuitbus te benevelen.
niet te dik anders neem ik teveel acoustische werking weg.
moet even kijken dat ik het netjes egaal gespoten krijg.

en dan de platen aan de muur hangen.

KayaRahnee

Citaat van: Blue dolphin op augustus 06, 2012, 11:21:46
Ben ook even bezig geweest om mijn nieuwbouwwoning (betonbouw) want te voorzien van dempingsplaten.
want het galmt best wel zeg maar.
Ik ben gegaan voor de Flamex platen en die bespannen met speakerdoek.
dat was mijn eerste opzet.
als tweede opzet is het idee om de Flamex platen met een zwarte spuitbus te benevelen.
niet te dik anders neem ik teveel acoustische werking weg.
moet even kijken dat ik het netjes egaal gespoten krijg.
en dan de platen aan de muur hangen.

Dit (http://www.adb-finish.be/akoestische-plafonds-systeemplafonds) systeem lijkt me wel wat voor aan het plafond, vooral de Ecophon Master Solo lijkt makkelijk zelf te plaatsen.
Misschien weet iemand hier iets over te vertellen.

lo

Die ecophon die je noemt is geen gesloten plafond volgens mij  :no: maar diverse losse "tegels". Ik kan niet inschatten wat het effect is maar niet zo heel groot denk ik.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

KayaRahnee

Citaat van: lo op augustus 07, 2012, 20:15:11
Die ecophon die je noemt is geen gesloten plafond volgens mij  :no: maar diverse losse "tegels". Ik kan niet inschatten wat het effect is maar niet zo heel groot denk ik.

Inderdaad losse panelen.
Misschien wel interessant als tijdelijke oplossing indien het akoestisch nut heeft natuurlijk.
Ik denk dan vooral in een huurwoning waar de eigenaar geen gesloten plafond wil hebben.

Blue dolphin

Dit zijn idd losse panelen.

Ik werk bij het bedrijf waar we "kan wel zeggen" erg veel van dit spul verwerken.

onderandere voor "Merford" en Akoestikon"

denk dat er geen materiaal is wat beter werkt tegen galm en echo.
wat ook nog eens betaalbaar is.
dit materiaal word ook gebruikt in gymzalen om daar de echo uit te halen waar voor een jaar terug ongeveer die gymleraren over liepen te klagen.
die panelen zijn aleen voorzien van een mooie hoes in kleur en natuurlijk brandwerend.

ophangen is heel simpel want dat kan met lichtgewicht bevestigingsmateriaal want het gewicht is nihil.

p.s.
Zijn ook als complete plafond's te verkrijgen maar weet dan zo ff niet waar je wezen moet.

ik ben dan bezit om deze panelen te voorzien van een speakerdoek want van mij hoeft het niet brandwerend te zijn maar moet de werken toppie zijn.

KayaRahnee

Citaat van: Blue dolphin op augustus 08, 2012, 09:22:54
wat ook nog eens betaalbaar is.

Heb jij een idee van de kostprijs van de ecophon (master solo) paneel?

Citaat van: Blue dolphin op augustus 08, 2012, 09:22:54

ophangen is heel simpel want dat kan met lichtgewicht bevestigingsmateriaal want het gewicht is nihil.

En wat is dan het gewicht van zo een ecophon paneel?

Blue dolphin

@kaya

hier een linkje naar de site van Merford.

http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/toepassingen1-1/woning/galm/flamex-facet.html

daar staat alle info over de panelen.
hier alleen onder de naam "Flamex"

als je wat op de site gaat rond kijken dan kom je ook ronde cilinders tegen van dit spul.
die platen van 50mm dit die kun je ook aan de muur hangen of aan het plafond.

het basis schuim is niet de prijs maar als je de spullen gecoat of met een doek wil hebben dan gaat de prijs pas echt oplopen.
Flamex, (Melamineschuim) is namelijk moeilijk te voorzien van een coating of een doek erop lijmen en dat is dus het kostbaarste van het gehele plaatje.

zie de prijzen maar die erbij staan.

maar net als ik al zei, betere akoestische dempingsplaten zijn er niet.

KayaRahnee

Citaat van: Blue dolphin op augustus 08, 2012, 10:33:08
maar net als ik al zei, betere akoestische dempingsplaten zijn er niet.

Deze uitspraak vraagt meer uitleg.

Blue dolphin

deze Flamex panelen hebben een veel hogere efficiente dan de standaard noppenschuim it de bouwmarkt.

de noppenschuim uit de bouwmarkt beginnen pas met een werking vanaf 1000Hz

de Flamex panelen beginnen al rond de 400/500Hz en hebben dus in het gebied van de 1000Hz al een veel hogere efficientie berijkt.

of in het kort.

een veel hoger geluidsabsortievermogen.

Speeddemon

En steen- of glaswol, mits met een dichtheid van boven de 40kg/m3 doet al wonderen (demping van boven de 70-80%)vanaf 250Hz.

Laat nou de standaard Rockwool 802 die je bij elke bouwmarkt kan kopen, een dichtheid hebben van +/- 43 tot 45kg/m3. Houten frame erachter of eromheen, jute doek erom; voilĂ =broadband absorper.
Op homerecording.be/forum staan diverse meetresultaten van akoestiek-guru Eric Desart. Doe er je voordeel mee.
Flamex is misschien mooi en afdoende voor openbare ruimtes (spraakgalm e.d.), maar het zou mijn 1e keus niet zijn wil je echt iets akoestisch aanpakken.
En sinds Merford ook geen aanbieding meer heeft van Akotherm van 60kg/m3, overweeg ik die site (voor m'n studio) ook nauwelijks meer.
(Ik had voorheen het idee om een 'cloud' te maken van 2 van die Akotherm panelen, aangezien die niet verder afgewerkt hoeven te worden. Bij een dikte van 4cm zou ik zelfs al wat simpele MDF-plinten aan elkaar kunnen zetten als frame. )
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401