Bass weergave Marantz SR5006 en Bose Acoustimass 15

Gestart door Mr.Edwin, april 05, 2012, 20:59:52

Vorige topic - Volgende topic

Mr.Edwin

Goedenavond,

Eergisteren heb ik een Marantz SR5006 gekocht en aangesloten. Ik vind het een super apparaat om te zien en de mogelijkheden lijken vrij uitgebreid. Echter vallen mij na een dag gebruiken een aantal dingen op en dan met name in de bass-weergave.

De bassbox staat tijdens het televisie kijken soms aardig te 'brommen'/dreunen. Ik kan nog niet echt een duidelijke oorzaak noemen, maar het lijkt er op dat soms de lage tonen van stemmen die op de televisie zijn naar de subwoofer gestuurd worden. Dit gebeurd zowel met uitzendingen die in Stereo worden uitgezonden als in Dolby Digital.
Tijdens het kijken van films staat de bass aan de harde kant, maar kom ik bovenstaande symptomen niet echt tegen.

Zie hieronder wat instellingen. Deze instellingen zijn automatisch ingesteld door het afstellen van de boxen met het microfoontje. (op 5 verschillende plaatsen in huis).

• Alle speakers staan op Large. Dus de front, center en surround.
  • Subwoofer mode; LFE
  • LPF for LFE; 120MHz
  • AMP Assign; Zone2 (ik weet zowiezo niet wat dit inhoud / doet..?
Op het plaatje wat hier bij hoort, staan 2 extra boxen achter een lijn. Deze lijn staan zelfs nog achter mijn surround speakers op de afbeelding.
  • In de Marantz staat ook een optie; 7.1CH in SW lev. Deze staat standaard op +10dB.
Dat vind ik vreemd, ik heb namelijk een 5.1 set. Als ik deze instelling verander, hoor ik geen verschil.
  • Bij de Crossover Check staan de Front, Center en Surround speakers op Full Band.
  • MultEQ XT staat op Audyssey
  • Dynamic EQ staat op On
  • M-Dax staat op Off
  • Op mijn subwoofer heb ik 2 knoppen die ik kan draaien. (er staan geen waardes bij) De knoppen zijn; Bass level en FLE. Beide knoppen staan half open gedraaid.

Ik hoop dat bovenstaande informatie genoeg is. Zelf ben ik vandaag bezig geweest om de instellingen te wijzigen, maar niets geeft mij het gewenste resultaat dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

remco28

Kan het niet zo zijn dat je set op 7.1 staat i.p.v 5.1?ik weet wel dat ik mijn sr7005 moest invoeren welke opstelling ik had.
Maar ik denk dat andere forumleden je beter van dienst kunnen zijn?maar dat is wat me te binnen schiet.

Mr.Edwin

Tijdens de setup heb ik inderdaad aangegeven dat ik een 5.1 set heb. Toch staat er bij die optie 7.1. Misschien is dat een optie voor een 7.1 set en is deze nu niet van toepassing. Maar ik dacht ik vermeld het toch.

TurboMarco

Bose geeft ook geen specificaties weer in de manual ,instellen zal zeker via Audyssey moeten gebeuren ,maar ik vrees dat Audyssey daar niet veel van kan maken .
De satelieten kunnen namelijk geen laag beneden 100hz weergeven ,althans niet op de juiste manier (-3db) waardoor de subwoofer ver buiten het normale bereik van wat een sub hoort te doen een partijtje mee staat te blazen .

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Perfect_audio

Je probeert twee actieve systemen te koppelen, dat gaat niet echt goed. Bose is gemaakt voor de eenvoudige mens die wel iets wil horen maar niets wil zien. Kwaliteit is ondergeschikt aan estétique.

Nu heb je een Marantz en ben je in een ander segment van de geluidsbeleving gekomen. Bose past daar niet bij. Een volgende fase is de aanschaf van echte luidsprekers.

Tot die tijd: Bose is een actief systeem dat zich ernstig bemoeit met het geluid. Ik denk (ik heb er uiteraard geen ervaring mee) dat Audyssey daar niet goed mee overweg kan. Audyssey verwacht passieve luidsprekers. Bose heeft actieve luidsprekers en wat ze elektronisch doen is mij onbekend.

Aanpak: Schakel op je Marantz alle geluidsaanpassingen uit en zet de twee knoppen van Bose op "12 uur" (altijd een goed vertrekpunt).
Luister naar het resultaat. Zijn er ernstige storingen probeer dan met de twee knoppen (zoals in de handleiding staat beschreven het geluid enigszins aan te passen.

Dan ga je de audysseymetingen doen. Na de meting zet je alle luidsprekers op 'small'.
Luistertest.
Ik vrees dat je via proberen en aanpassen de zaak moet inregelen tot een gewenst resultaat. Nogmaals, ik ben niet bekend met Bosesystemen, en denk dat je wel een beter resultaat kunt verkrijgen, maar er wel enige tijd in moet stoppen.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Niber

Conclusie:

Bose op marktplaats (is altijd wel een fan voor te vinden) en nieuw setje speakers aanschaffen.  :-D

En...we lezen graag de uitkomsten wat het geworden is. Ook als je de boel wel naar wens kan inregelen met Bose.
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Jeroen

Ik denk ook dat er wat mis gaat met audyssey in combi met de Bose Acoustimass 15, ik heb de gebruikers handleiding eens gedownload van de Bose Acoustimass 15 en daar staat in dat alle luidspreker aansluitpunten op de subwoofer worden aangesloten waardoor de luidsprekers worden gefilterd door de bass module terwijl dat dit door marantz zou moeten gebeuren lijkt mij (zeker weten doe ik het niet), en zeker niet als je audyssey aan zet.
Normaal 5.1 setje sluit je rechtstreeks op de marantz receiver en de subwoofer op de LFE en dan de marantz instellen.
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

still life

Citaat van: Jeroen op april 06, 2012, 12:28:54alle luidspreker aansluitpunten op de subwoofer worden aangesloten waardoor de luidsprekers worden gefilterd door de bass module

stupid

als je echt verder wil met die bose-set: alle channels large
imho geef je ook best aan in de speaker setup dat je zonder sub draait
zodat die bas-module al het laag kan afknippen naar de sats..

probleem is idd dat je sowieso met gaten zit in je weergave via die beperkte speakers..
zowel het laag als de aansluiting naar de midrange is een probleem  nopompom
hi-freq houden die sats er ook vrij snel mee op

maar die set is er vast voor een goeie reden gekomen  :angel: 
kiezen dus maar: het beste ervan maken..
of upgraden naar het betere werk (wat je deels kunt financieren met het verkopen van je bose 15)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Mr.Edwin

Alvast bedankt voor de reacties. Gisteravond nog even goed proberen op te letten wat er in mijn ogen (oren) fout gaat met de subwoofer. Ik krijg steeds meer het idee dat de bass in sommige gevallen te hard staat of verkeerd gefilterd wordt. Als ik film kijk, vind ik het best oké namelijk.

De bassbox lijkt in bepaalde situaties een beetje door te slaan. Morgen zal ik eens kijken of ik zelf wat aan de instellingen kan doen aan de hand van de tips die jullie gegeven hebben.  Ik kon namelijk niet zo maar een instelling vinden om de bass te verlagen. Misschien heeft het inderdaad te maken met Audyssey of met de automatische EQ regeling..

De Bose set heb ik bij het huis gekregen welke wij gekocht hebben. Alleen zat hier een versterker van Sony bij welke mij niet beviel. Vandaar de aanschaf van de Marantz. Als het even kan wil ik graag verder met deze set. Dus ik ga mijn best doen er wat van te maken en zal morgen een verslag geven van de tests.

cz79

Wellicht kun je de basbox gewoon iets verplaatsen, verder uit de hoek, verder van de muur.....even spelen met de plaatsing, wellicht dat er dan een positie is welke EN er normaal uitziet en normaler klinkt.

PS Je doet er zeker goed aan eens te kijken naar andere luidsprekers maar wellicht helpt de verplaatsing zodanig dat jij er gelukkig van wordt.

still life

Citaat van: cz79 op april 06, 2012, 19:33:28
Wellicht kun je de basbox gewoon iets verplaatsen, verder uit de hoek, verder van de muur.....even spelen met de plaatsing, wellicht dat er dan een positie is welke EN er normaal uitziet en normaler klinkt.

:yes:

zo'n boembox is zeer gevoelig voor plaatsing..
vooral met de opening naar de muur toe & de afstand kun je de opbrengst enorm beïnvloeden

voor max bloom: dat gat kort op de muur (lievelingspositie & klank van menig bose-fanaat)
hoe verder v/d muur, hoe normaler de roomgain wordt..

dit icm de volumeregeling & LFE-knopjes op de box zelf zijn je voornaamste parameters om mee te spelen..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

daffy

Hier wat info over de acoustimass 15   shutup

http://www.intellexual.net/bose.html

sorry.

Daffy  :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

thepioneer

Kun je niet gewoon alle luidsprekers op de marantz aansluiten ? Of is dat een domme opmerking ????
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Mr.Edwin

Gisteren heb ik verschillende dingen geprobeerd. Na het veranderen van de AMP settings naar SPKR-C optie, is het een stuk beter geworden. Op het plaatje welke ik nu zie, zie ik ook een 5.1 set afgebeeld staan ipv een 7.1 set welke getoond wordt bij de optie; Zone-2.
De bassbox is nu een stuk rustiger en op deze manier kan ik er zeker wel mee vooruit.

Dan loop ik natuurlijk tegen alle opmerkingen van jullie aan tav de bose speakers welke ik gebruik. Zoals ik gebruik en gelezen heb, zijn het lang niet de speakers welke ik verwacht had te hebben. Jammer, maar daar kan ik nu weinig aan doen.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben geworden; Stel dat ik mijn boxen verkoop en ik ben van plan nieuwe aan te schaffen, welke boxen zijn dan wel goed? (ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat Bose goed was..)
Daar wil ik wel bij vermelden dat ik (nu) niet van plan ben nog eens 1000 euro bij te leggen voor boxen..

cz79

Weet je als JIJ er maar tevreden mee bent, dat is het belangrijkste.
En je hebt altijd baas boven baas.

Ik ben ooit begonnen met Bose en dat is een hele tijd goed genoeg geweest voor mij