Vintage receiver

Gestart door brammetje, april 04, 2012, 10:35:10

Vorige topic - Volgende topic

brammetje

Hallo mensen, ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik heb me ingeschreven, omdat ik interesse heb ik een vintage Marantz receiver.

Ik heb er interesse in omdat ik weet dat Marantz in principe een goed audiofiel merk is en omdat ik het uiterlijk schitteren vind.
Ik bedoel dus zo'n receiver met van dat blauwe licht erin.

Echter ben ik niet echt op de hoogte van deze vintage versterkers.
Ik wil hem meerdere malen per week gaan gebruiken met wat kleinere speakers met een rendement van 86db.
De kamer waar ik luister is niet zo groot ( +/- 16m²), maar ik hou ervan om lekker "in de muziek te zitten".
Vrij hoog volume dus en het liefst mooie warm diep laag, maar toch zeker ook strakke bassen.
Oh ja, ik ben allergisch voor krakende potmeters en weg vallende kanalen, etc.
Misschien is dan zo'n oudere versterker/receiver al om te beginnen helemaal niets voor mij, ook als dat zo is, dan hoor ik het graag.

Zodoende lijkt het mij dat de versterker voor dit gebruik behoorlijk wat power kan gebruiken.

Mijn vraag aan jullie:
Is zo'n vintage receiver hier überhaupt geschikt voor?
Welk type zou interessant zijn voor mij? (redelijk wat vermogen en toch nog betaalbaar)

Graag hoor ik wat jullie er van vinden.
Tips/adviezen zijn van harte welkom.

JohnWx

Citaat van: brammetje op april 04, 2012, 10:35:10
Hallo mensen, ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik heb me ingeschreven, omdat ik interesse heb ik een vintage Marantz receiver.

Ik heb er interesse in omdat ik weet dat Marantz in principe een goed audiofiel merk is en omdat ik het uiterlijk schitteren vind.
Ik bedoel dus zo'n receiver met van dat blauwe licht erin.

Ik wil hem meerdere malen per week gaan gebruiken met wat kleinere speakers met een rendement van 86db.
De kamer waar ik luister is niet zo groot ( +/- 16m²), maar ik hou ervan om lekker "in de muziek te zitten".
Vrij hoog volume dus en het liefst mooie warm diep laag, maar toch zeker ook strakke bassen.

Zodoende lijkt het mij dat de versterker voor dit gebruik behoorlijk wat power kan gebruiken.

Mijn vraag aan jullie:
Welk type zou interessant zijn voor mij? (redelijk wat vermogen en toch nog betaalbaar)

vermogen heb je niet nodig hoor

elke receiver die jij mooi vind kan je neerzetten

en de Marantz receiver waar jij het over heb zijn vaak max 2 x 30 watt ongeveer en dat is meer dan genoeg voor een woonkamer

je moet er wel vanuit gaan dat elke receiver uit die tijd een service beurtje moet krijgen dat kan je het beste even vragen aan de heren Hal9000 en SB Marantz
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

brammetje

Dank John Wx voor de snelle reactie.

Ik heb het over vermogen, omdat ik ook wel eens een wat kleinere Onkyo versterker heb aangesloten op deze speakers, en als je dan wat harder ging spelen, dan zag je gewoon dat al heel snel de conussen heel ongecontroleerd grote uitslagen gingen maken.
Als ik ze op een versterker aansluit met meer vermogen, dan kan ik gewoon veel harder draaien, en dan blijven de conussen gewoon strak onder controle.

Vandaar mijn gedachten over een wat krachtigere versterker.

JohnWx

Citaat van: brammetje op april 04, 2012, 10:47:07
Dank John Wx voor de snelle reactie.

Ik heb het over vermogen, omdat ik ook wel eens een wat kleinere Onkyo versterker heb aangesloten op deze speakers, en als je dan wat harder ging spelen, dan zag je gewoon dat al heel snel de conussen heel ongecontroleerd grote uitslagen gingen maken.
Als ik ze op een versterker aansluit met meer vermogen, dan kan ik gewoon veel harder draaien, en dan blijven de conussen gewoon strak onder controle.

Vandaar mijn gedachten over een wat krachtigere versterker.

ik ook
vermogen zegt niks over hoe hard je kan draaien
als een versterker dat doet is er iets niet goed

lees hier maar wat meer over versterkers :

www.breem.nl

wat voor speakers heb je
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

De speaker is altijd de beperkende factor.

Simpeler kan ik het niet verwoorden.

Mee eens JJ?  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: brammetje op april 04, 2012, 10:35:10

Oh ja, ik ben allergisch voor krakende potmeters en weg vallende kanalen, etc.
Misschien is dan zo'n oudere versterker/receiver al om te beginnen helemaal niets voor mij, ook als dat zo is, dan hoor ik het graag.

Mijn vraag aan jullie:

Je zegt kleine speakers te te hebben met ook nog een wat lager rendement.
Welke speaker / type is het?

Als je graag hard draait is het misschien verstandiger eens naar een andere speaker om te kijken.
Met een hoge continue belastbaarheid dus.

Of eentje met een lekker hoog rendement zoals Klipsch/Cabasse/Tannoy e.a.

Dan hoef je er niet persé zo'n bullebak van een versterker aan te hangen om toch een hoge geluidsdruk te kunnen genereren.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op april 04, 2012, 11:48:03
De speaker is altijd de beperkende factor.

Simpeler kan ik het niet verwoorden.

Mee eens JJ?  :schater:

niks aan toe te voegen baas

SB_Marantz

Nog even over het uitgangsvermogen van den versterkert:

Dat is inderdaad van ondergeschikt belang.
Mensen denken vaak foutief dat 2 x 200 veel harder ''gaat'' dan eentje die 2 x 100 Watt aan een bepaalde belasting kan leveren.
Het scheelt je 3 dB in SPL (geluidsdruk) en dat is merkbaar maar niet om over naar huis te schrijven.

Om 2 x zo hard te kunnen heb je 10 x zoveel vermogen nodig.
Daar komt bij dat de gebruikte speakers dit vermogen continu moeten kunnen verwerken.

Ik ga de term RMS niet gebruiken daar deze ook foutief is.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op april 04, 2012, 12:04:54

Mensen denken vaak foutief dat 2 x 200 veel harder ''gaat'' dan eentje die 2 x 100 Watt aan een bepaalde belasting kan leveren.
Het scheelt je 3 dB in SPL (geluidsdruk) en dat is merkbaar maar niet om over naar huis te schrijven.

Daar komt bij dat de gebruikte speakers dit vermogen continu moeten kunnen verwerken.

P.M.P.O

brammetje

Citaat van: SB_Marantz op april 04, 2012, 11:52:39

Je zegt kleine speakers te te hebben met ook nog een wat lager rendement.
Welke speaker / type is het?

Als je graag hard draait is het misschien verstandiger eens naar een andere speaker om te kijken.
Met een hoge continue belastbaarheid dus.

Of eentje met een lekker hoog rendement zoals Klipsch/Cabasse/Tannoy e.a.

Dan hoef je er niet persé zo'n bullebak van een versterker aan te hangen om toch een hoge geluidsdruk te kunnen genereren.

De speakertjes die ik heb, zijn Vifa Impuls.
Net een tijdje geleden de metaldome tweeters laten vervangen door een set Scanspeak D2905/950000 tweeters. Ook het filter is hierbij licht aangepast, waardoor de speaker nog wat beter klinkt als het origineel.
Ze staan op zeer zware handgemaakte stalen stands, die werkelijk loodzwaar zijn.
Al met al een fijn setje speakers waar ik niet direct afscheid van wil nemen.

Ik heb ook nog een wat grotere set speakers (KEF CarinaII), maar die zijn eigenlijk al weer te groot voor de kleine luisterruimte waar ze in staan.
De speakers moeten ook vlak tegen de muur aan staan, en dat is nu eenmaal beter te doen met een kleine speaker dan met een grotere speaker. (over het algemeen genomen)

Ik weet dat het aantal Watts wat een versterker levert, niet echt veel zegt over de kwaliteit.
Maar als je over een bepaald merk praat, en dus uitgaat van die kwaliteit, dan is er natuurlijk wel het een en ander mee aan te geven.

Een 25 Watt Marantz/Rotel/Quad versterker, is niet te vergelijken met een 25 Watt Supertech versterkertje, dat lijkt me duidelijk.

JohnWx

Citaat van: brammetje op april 04, 2012, 12:40:15
Een 25 Watt Marantz/Rotel/Quad versterker, is niet te vergelijken met een 25 Watt Supertech versterkertje, dat lijkt me duidelijk.

Nee ? 25 watt blijft 25 watt

of het nu merk A of B is en mits het maar goed ontworpen is met de norm

brammetje

Citaat van: John Wx op april 04, 2012, 12:57:49

Ja, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

JohnWx

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op april 04, 2012, 12:04:54

Klopt helemaal.Het gebeuren rondom "vermogen" is soms erg verwarrend en bevat vele valkuilen.Ben er zelf ook ingetrapt in den beginne.Zo heb ik een Marantz pm 35 anniversary edition versterker die een lager wattage volgens de specs ( 2 *40watt rms) heeft dan mijn de 2  Denons pma 300v 9(2*55 watt rms) en toch veel powervoller klinkt.De trafo is zelfs kleiner!! Die Denons gebruik ik omdat ik 2 exemplaren in mijn bezit heb die ik zodoende als monoblock kan inzetten. Als ik de keuze kon maken tussen 2 Marantz Pm 35 anniversary edition of 2Denon pma300v dan viel de keuze op Marantz ondanks het lagere wattage.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op april 04, 2012, 12:57:49

Sterker nog: je zult geen moer verschil kunnen vast stellen in het geval van een correct ontwerp.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM