Versterker houdt ermee op

Gestart door NIFON, maart 31, 2012, 16:16:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

NIFON

Ik heb niet zo lang geleden een Marantz versterker gekocht een Marantz sm 80. Deze is net defect geraakt en weet niet wat er aan de hand is. Ik luisterde gewoon muziek en eerst viel links en later het rechter kanaal weg.
Ik hoor nu alleen nog maar geluid als ik de versterker uitzet (heel even en kort).
Ik heb echt geen idee hoe dit mogelijk is snap er niets van ?

SB_Marantz

Ik wil best een blik werpen of het nog de moeite loont deze te repareren.
Regio Nijmegen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

NIFON

Ik heb net even onder de kap gekeken, en een aantal componenten hebben ervoor gezorgd dat bepaalde delen van PCD zwart zijn uitgeslagen.
Zo aan de PCB te zien zijn er al eens reparaties verricht. Ik vind dit zo jammer ... als ik dit had geweten!

De transformator maakt al een tijdje een brommend geluid (zachtjes) maar dat hoor ik nu ook niet.

Zal ik een foto maken van de PCB ? en toevoegen ?

jrm

Dat kan je altijd doen (foto's maken en laten zien)

Er zijn hier op het forum een paar kanjers die deze apparaten weer aan de praat krijgen, zodat ze weer goed werken (indien mogelijk natuurlijk).

Ik zou zeggen geef je pm80 een kans, zijn leuke versterkers.

SB_Marantz

Een diagnose stellen is zo gepiept.

Uit welke regio kom je?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ik regio rdam  pompom

Zal defect  zijn  geraakt  bij de voeding,  of  power management.  Maakt eigenlijk niet  uit,  want deze  versterkers hebben de  service  hard nodig!! Zeker die  vreselijke  ELNA silmic elko's  die moeten eruit.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

NIFON

Ik heb een tweetal fotos gemaakt van de PCB met zijn componenten en naar mijn idee heeft deze de geest gegeven.

Ik woon tussen amsterdam en utrecht, dus amsterdam komt mij beter uit dan nijmegen.

Misschien kunnen jullie al iets zien afhankelijk van de foto`s

mountainbiker

Citaat van: NIFON op maart 31, 2012, 17:24:04
Ik heb net even onder de kap gekeken, en een aantal componenten hebben ervoor gezorgd dat bepaalde delen van PCD zwart zijn uitgeslagen.
Zo aan de PCB te zien zijn er al eens reparaties verricht. Ik vind dit zo jammer ... als ik dit had geweten!

De transformator maakt al een tijdje een brommend geluid (zachtjes) maar dat hoor ik nu ook niet.

Zal ik een foto maken van de PCB ? en toevoegen ?
Check ook even de printbanen en loop deze na.Bij mijn pm 40 (zelfde soort beroerde printplaat) is zelfs een keer een stuk koper van een baan helemaal weggefikt.En dan natuurlijk alle Elna elco's er allemaal uit
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

NIFON

Er staan wel getallen op de PCB maar ik kan nergens terug vinden wat voor componenten erbij horen.
Is er niet ergens een elektrisch schema met componenten te verkrijgen...


mountainbiker

Citaat van: NIFON op maart 31, 2012, 22:01:15
Er staan wel getallen op de PCB maar ik kan nergens terug vinden wat voor componenten erbij horen.
Is er niet ergens een elektrisch schema met componenten te verkrijgen...
Effe een inlogcode aanmaken is verder gratis. http://www.hifiengine.com/
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

SB_Marantz

#10
OP het schema staan dezelfde alleen dan met de afbeelding van het component er bij.
B.v. Q-301 = een transistor maar dan de afbeelding erbij getekend van het betreffende component.

Wat zou je met het schema willen en kunnen vraag ik me af?

Deze versterker valt wel op te lappen maar is het de moeite waard vraag ik me af?!

Het is geen Marantz maar een Philips.
Niet dat dat nu zo erg zou zijn want dat zijn alle Marantz apparaten vanaf 1982 ongeveer.
Vlak daarvoor had je een soort van overname periode waarin een soort van Japanse ontwerpjes op de markt werden gezet en deze waren warempel niet eens zo verkeerd.

Ik zou het laten voor wat het is en op zoek gaan naar wat beters.

Uit de periode hiervoor werd veel beter materiaal gebruikt en als ik je een tip mag geven: ga voor model 140.(1975 tot 1977 gebouwd)
Een simpele maar uiterst degelijke eindversterker.
Eenmalig onderhoud plegen is voldoende voor de komende jaren en ik weet zeker dat je van zo'n 140 veel meer plezier zult hebben als van dit SM-80 ding wat je op termijn maar ergernis zal gaan bezorgen.


Zeg nu zelf?  HB

http://3.bp.blogspot.com/_fKux43-_yfs/R46RF2J_WeI/AAAAAAAAA20/iJtCGGlLpHM/s320/marantz-140.png


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

NIFON

Je wil het niet weten, ik ben dus gek van Marantz omdat ik van huis uit altijd Marantz heb geluisterd bij mijn moeder altijd goed geluid en wat denk je die heeft dus het 140 eindversterker model.
Ik sprak haar gisteren nog en zei, heb ik weer mijn versterker stuk en die van jou altijd gewoon goed snap er de ballen niet van maar goed.

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op april 01, 2012, 00:50:19
Uit de periode hiervoor werd veel beter materiaal gebruikt en als ik je een tip mag geven: ga voor model 140.(1975 tot 1977 gebouwd)
Een simpele maar uiterst degelijke eindversterker.
Eenmalig onderhoud plegen is voldoende voor de komende jaren en ik weet zeker dat je van zo'n 140 veel meer plezier zult hebben als van dit SM-80 ding wat je op termijn maar ergernis zal gaan bezorgen.


Zeg nu zelf?  HB

http://3.bp.blogspot.com/_fKux43-_yfs/R46RF2J_WeI/AAAAAAAAA20/iJtCGGlLpHM/s320/marantz-140.png
Het is en blijft een vreemd fenomeen dat Marantz ,onder Phillips nota bene, slechtere kwaliteit is gaan leveren.Ben er vorig jaar zelf achtergekomen. Wat een dramatische slechte printplaatkwaliteit.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op april 01, 2012, 11:08:59
Het is en blijft een vreemd fenomeen dat Marantz ,onder Phillips nota bene, slechtere kwaliteit is gaan leveren.Ben er vorig jaar zelf achtergekomen. Wat een dramatische slechte printplaatkwaliteit.

neeeeeee goed juist dan kunnen de mensen weer nieuw kopen oooooooohhhhhhhhhhhhhhh blond  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

NIFON

#14
Het is wat het is