Was al een tijdje op zoek naar een mooie DAC, welke achter mijn Squeezebox
gekoppeld moest worden en bij voorkeur 1 met ingebouwde koptelefoonversterker
om het aantal losse componenten, binnen de perken te houden.
Voorheen had ik de Squeezebox aan mijn Cambridge CD-speler gekoppeld als DAC maar
had het idee, dat moest beter kunnen. Was op zoek naar een wat voller/warmer geluid.
De Squeezbox werd dan vervolgens optisch gekoppeld aan de Dac van mijn SA15S2 maar ook hier
had ik het idee, dit moet beter kunnen !
Na veel zoeken, raadplegen, allerlei forums afschuimen (v.n.l. buitenlandse) kwam ik bij Music Hall Dac 25.3 uit.
Gelijksoortige berichtgevingen in de trend van "vol warm geluid", "muzikaal" en "strijkt digitale harde randjes enigzins glad" deden mij geloven op het juiste spoor te zijn.
In hoeverre dit allemaal 100% juist is, weet ik niet maar in ieder geval wel wat ik ongeveer zocht.
Alhoewel thuis proberen de beste oplossing is, is dit niet altijd mogelijk en/of kost dit nogal wat tijd/benzine
en inspanning, waar ik eigenlijk (voor dit soort aankoopbedragen
739 euro,- ) geen zin in had
Toen ik ook nog van de importeur het adres van De Jong Systems uit Deurne kreeg:
- als zijnde Music Hall-dealer
- goede reputatie m.b.t. bouw/ontwikkelin/research van buizenapparatuur
- niet al te ver van mij vandaan
- en vooral omdat de DAC
zonder meerprijs wordt voorzien van een kleine condensatormodificatie
plus de orginele buis "Harmonix" wordt verruilt voor een Philips NOS Goldpin buis (uit liefde voor het vak).
Ging de kogel door de kerk en heb ik er 1 besteld.
By the way, de orginele Harmonix-buis krijg je gewoon ook meegeleverd (reservebuis)
http://www.musichallaudio.com/detail.php?p=68http://www.dejongsystems.nl/Paar dagen later...............
Uiteindelijk vandaag mijn nieuwe Dac Music Hall aangesloten en ff wat muziek er doorheen gejast....
1. Sting - All this Time
2. Eagles - Hell Freeze Over
3. Bach -Matheus Passion
4. Ilse de Lange - Live at Ahoy
Het klinkt nu allemaal plastischer en "organischer" als voorheen en ook het geluid
lijkt wat meer body te hebben (meer gedragen door de grondtonen)
Bepaalde irraties van voorheen, vooral bij wat "slankere" opnames, bleven nu achterwege.
Of het nu door de ingebouwde buis komt (NOS Philips Goldpin) of whatever, zal me een worst wezen
maar het hoog klinkt nu wat gepolijster, waardoor bekkens en strijkers wat meer glans krijgen.
Nu ook geen (in iedere geval veel minder) last van scherpe digitale randjes
Nu dacht ik altijd (vooroordeel), dat je bij buizen voor een wat "vriendelijker/warmer" geluid,
je wat inlevert m.b.t. resolutie maar ook dit vooroordeel kan nu de prullenbak in.
Ook nu weer ontwaarde ik (zonder hier expliciet op te letten / ben geen technische luisteraar)
in de CD "All this Time" van Sting, kleine subtiele achtergrondgeluiden, die me eerder niet waren opgevallen.
Kortom, er is weer "magie" hiero --> 1 + 1 = 3
M.b.t. een vluchtig vergelijk tussen de selecteerbare verschillende samplingrates, heb ik tot op heden nog geen verschillen kunnen ontdekken. De luistersessie heeft met samplingrate 24/192 plaatsgevonden
- als bron diende een Nas van Qnap
- mediaplayer Squezebox Duet / Logitech
- geluidsdragers FLAC-format
- DAC Music Hall 25.3 (met buis & condensatormod)
- Dig.interlink Canare_HifiSupply
- Marantz PM11S2 versterker
- Interlink analoog Siltech Paris MTX
- Luidsprekers Sonus Faber Liuto
- Luidsprekerkabel Supra Ply3.4
Mijn set (niet 100% actueel)http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,6258.msg123430.html#msg123430