PM 5004 met verschillende lengte speakerkabel?

Gestart door bltn, maart 05, 2012, 17:09:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bltn

Hallo,
Ik wil een combinatie van een PM5004/CD5005/ST6003 in  2 slaapkamers plaatsen in combinatie met 2 sets Dali Zensor1 speakers.
1 speakerkabel zal 3 meter zijn de andere 11 meter (speakers A). De andere kabels vertrekken van dezelfde set gaan door de scheidingsmuur en zullen 4 en 10 meter zijn (speakers B).
Is er een bezwaar om dit te doen? Technische problemen? Kan de PM dit aan?
Groeten,
Bart

RP

Ik denk dat dit wel een erg groot verschil gaat worden, een of twee meter minder zal nog gaan maar waarschijnlijk gaat dit klankverschil in je speakers bewerkstelligen eenvoudig door het feit dat het signaal verzwakt naar mate de lengte van de l.k langer wordt.
Dit hoeft niet veel te zijn maar het kan wel hoorbaar zijn afhankelijk van je versterker en de gevoeligheid van je speakers.
Ik had in de eerste instantie het zelfde maar heb later toch twee gelijke lengtes speakerkabel toegepast waarvan een beetje met een grote lus onder een bank terug laten lopen wat me toch beter bevalt.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

JohnWx

het is vreemd die verschillen alleen zal je er niks van merken die lengtes

het komt raar over normaal gsproken 4 en 11 meter maar echt metbaar zal het zijn wat ik nog weet uit een test is 250 meter
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bltn

Vreemde lengtes.
Een korte uitleg: ik plaats de Marantz-combinatie in een kast en hang 2 speakers op in mijn slaapkamer. Omwille van de breedte van de kamer kan ik 1 speaker ophangen op 3 meter afstand van de PM (van de PM door de achterwand van de kast naar de eerste speaker toe) en is de andere speaker op 11 meter (van de Marantz PM door de achterwand van de kast langs de muur achter de verwarming over de gordijnkast naar de andere muur) is 11 meter.
Zelfde uitleg voor de tweede slaapkamer. Vier en tien meter.

JohnWx

Citaat van: bltn op maart 05, 2012, 21:29:56
Vreemde lengtes.
Een korte uitleg: ik plaats de Marantz-combinatie in een kast en hang 2 speakers op in mijn slaapkamer. Omwille van de breedte van de kamer kan ik 1 speaker ophangen op 3 meter afstand van de PM (van de PM door de achterwand van de kast naar de eerste speaker toe) en is de andere speaker op 11 meter (van de Marantz PM door de achterwand van de kast langs de muur achter de verwarming over de gordijnkast naar de andere muur) is 11 meter.
Zelfde uitleg voor de tweede slaapkamer. Vier en tien meter.

gewoon doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

Anders frot je gewoon ergens een meter of 2/3 kabel achter het gordijn, wordt je gemoedsrust ook nog bediendt.

rexp

Ik heb iets van 15 en 4 meter op een Pm7004 en dat klinkt niet scheef.

bltn

Dag rexp,
De PM7004 heeft iets meer vermogen zie ik dan een PM5004.
Maakt dat een verschil uit?
Groeten,
Bart

Marvin


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

schieper

Staat me ook iets bij van de snelheid van elektrische signaal door een kabel.

Grofweg was dat de snelheid van het licht (iets minder) dan 300.000.000 meter per seconde. Dus een verschil van 6 meter is .... heel weinig :-)

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Paul

Citaat van: marvin op maart 05, 2012, 21:46:22
Anders frot je gewoon ergens een meter of 2/3 kabel achter het gordijn, wordt je gemoedsrust ook nog bediendt.
wordt je gemoedsrust ook nog bediendt........ met dt, is waarschijnlijk de nwe spelling ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin


bltn

Ik kreeg inmiddels volgend antwoord van The Chord Company:

We are uncomfortable about the lengths of cable you mention.  From our experience we suggest that the shortest length should be no shorter than half the length of the longest length.  So for you system we would suggest; one of 11m and one of 5.5m (as a minimum) and for the other room we would suggest; one of 10m and one of 5m (as a minimum).  Does this make sense?
We have done lots of testing and think any larger length difference will have an negative impact on the audio performance.
However, we would recommend you contact Marantz to make sure that the amp will remain stable with the different speaker cable lengths.  I would certainly be interested in what they say.

Inmiddels heb ik ook een mail gezonden naar Marantz Nederland betreffende mijn vraag.
Ook of de PM5004 het kan houden.

SB_Marantz

Ligt er maar aan of je LS terminals het kunnen houden.  pompom


Heb je enig idee hoe snel electronen door een kabel ''vliegen?''

Ik zou voor de zekerheid STD  4mm nemen maar als ik me niet vergis zal 2,5 ook nog volstaan.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM