Marantz PM80 probleem

Gestart door Roald, februari 22, 2012, 21:15:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Roald

Ik heb nu al even een Marantz PM 80 versterker. Na een tijd begon er een probleem te komen, dat er langs één van de kanalen soms krakend geluid kwam (wat enkel opgelost kon worden door de versterker aan en uit te zetten). Nu komt er sinds enkele weken terug geen geluid maar langs het linker kanaal (zowel bij speaker set 1 als 2).

Na te testen of het weldegelijk aan mijn versterker lag en vervolgens wat opzoekwerk op internet denk ik dat het aan de STK module van de versterker ligt. Dit lijkt een vaak voorkomend probleem en ik ondervind problemen die hieraan toegewezen kunnen worden. Ik denk nu deze te vervangen en deze mogelijk wat beter proberen te koelen (suggesties?).

Nu is mijn vraag welke module ik best kan kopen om mijn module te vervangen en waar ik deze kan kopen (op internet)?

Ook tips voor de reparatie zijn welkom :)
Alvast bedankt voor de hulp.

Edit: ik vind de STK module dus niet op een gewone winkel, maar wel hier op ebay. Dit is toch wat ik zoek? http://www.benl.ebay.be/itm/1x-STK3102IV-STK-3102-fur-Marantz-PM80-PM-80-Neuware-/310275976290?pt=Bauteile&hash=item483de3ac62

i2Paq

Ik zou het HAL9000 eens vragen....
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Roald

Citaat van: i2Paq op februari 23, 2012, 17:27:15
Ik zou het HAL9000 eens vragen....
Jammer dat Stanley Kubrick al overleden is, anders kon die me HAL's nummer even geven.  nopompom

SB_Marantz

Het hoeft niet zo te zijn dat de V amp stuk is maar het komt regelmatig voor.

Kijk ook eens naar gescheurde soldeerverbindingen , geoxydeerde relais contacten en eventueel slechte elco's.
Vooral die aan de input zijn vaak slecht.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Roald

Citaat van: SB_Marantz op februari 23, 2012, 18:15:34
Het hoeft niet zo te zijn dat de V amp stuk is maar het komt regelmatig voor.

Kijk ook eens naar gescheurde soldeerverbindingen , geoxydeerde relais contacten en eventueel slechte elco's.
Vooral die aan de input zijn vaak slecht.
Bedankt, ik zal dat ook eens controleren.

HAL9000

Ja  die  STK  moet inderdaad  worden vervangen. omliggende elko's ook en  de voeding,  Ik zou ook gelijk de  voorversterker/toon regeling mee nemen   :wink:  klinkt  de versterker heel wat frisser  door.  :-)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Roald

Citaat van: HAL9000 op februari 23, 2012, 20:42:32
Ja  die  STK  moet inderdaad  worden vervangen. omliggende elko's ook en  de voeding,  Ik zou ook gelijk de  voorversterker/toon regeling mee nemen   :wink:  klinkt  de versterker heel wat frisser  door.  :-)
Bedankt voor de info. Ik zal het allemaal eens nakijken en de nodige zaken vervangen. Weet je of ik (en waar) hierover wat extra informatie op internet kan vinden? Ik heb er namelijk nog niet zoveel ervaring mee.

PS: Haha, ik wist niet dat er echt een member op het forum was die HAL9000 heette, tot zover mijn 2001: A Space Odyssey grapje :lol:

HAL9000

Ja  ik heb ooit  die naam  gekozen  frusty
Ik heb hier  bij dit technisch board  veel  reparaties  gepost met  foto's.  Ook van PM80MKII 80ES.

jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Roald

Citaat van: HAL9000 op februari 25, 2012, 17:19:26
Ja  ik heb ooit  die naam  gekozen  frusty
Ik heb hier  bij dit technisch board  veel  reparaties  gepost met  foto's.  Ook van PM80MKII 80ES.

jon

Zou je mij een linkje kunnen geven naar die reparaties of kan ik ze gewoon via de zoekfunctie vinden? Over die STK heb ik al wel wat gevonden en lijkt het me vrij duidelijk hoe ik dat moet aanpakken. Over die elco's, voeding en voorsterker/toonregeling vind ik helaas niet erg veel (al zoek ik misschien fout). Ik wil dat ook allemaal wel aanpassen en bijregelen, maar ik zou wel graag ergens op internet vinden hoe ik dat juist moet doen, anders hou ik er misschien een kapotte versterker aan over :|

Ik vond deze al (zeer knap trouwens): http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,6961.msg106355.html#msg106355

Jammer genoeg stonden bij andere geen foto's meer, zoals deze: http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3334.msg35195.html#msg35195

Is er eigenlijk veel verschil tussen MKII, of andere versterkers van Marantz en de gewone PM80, in manier van reparatie dan?
Ik vroeg me ook af dat als ik die STK module vervangen heb, ik deze module voor de rest nog dien aan te passen? Ik heb al gelezen over deze anders te koelen, maar is dit wel noodzakelijk bij die STK3102IV module? Ten slotte nog een laatste vraagje: maakt het uit of ik in Class A laat spelen of niet? Ik had gelezen dat daardoor je versterker ook warmer wordt (hogere weerstand), wat mij niet zo ideaal lijkt...



HAL9000

Hier  is  er  eentje,  hier was meer  defect  gegaan door een defecte opamp in de  toon regeling.
Spanningsregulator  was ook  stuk gegaan.

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,7755.0.html

De MKII heeft het  circuit  dat in die  STK  zit,  discrete  gebouwd  op print. Het is ook waar de  een MKII langer mee  gaat dan een PM80 (zonder service). De  MKII  heeft ook een uitgebreide voorversterker en  phono stage.

Die stk3102 MK4 is  de  standaard 2x35watt  dacht ik van philips  ontwerp.  Die kan je  gebruiken, of  zwaarder  pakken  zoals STK 3152 van 2x45watt.  Beide  zal  hetzelfde  energie  gedissipeerd worden maar, de STK 3152 kan wel meer  dissipatie (hitte) hebben.  In ieder geval meer dan  de  3102 volgens  de datasheet.
Aanpassen hoef je niks,  alleen nieuw vers  koelvet op  het lichaam aabrengen.  En  de  omliggende elko's/bindingen vervangen.  25v 100uf x2  63v 220uF x2  63v 470uF x2  (50V 10uF x2 audio ingangen moet je  hoge kwaliteit  in stoppen)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: Roald op februari 25, 2012, 17:35:14
Ten slotte nog een laatste vraagje: maakt het uit of ik in Class A laat spelen of niet? Ik had gelezen dat daardoor je versterker ook warmer wordt (hogere weerstand), wat mij niet zo ideaal lijkt...

Dan loopt er veel meer ruststroom, ik meen iets van 230 mV ipv van pak hem beet 10
Heeft dat zin? NEE

Nadelen:

Lager rendement / hogere slijtage slag / minder beschikbaar vermogen etc.......

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

 stupid 

En alles  word  snik heet en  slijt 2.3x sneller  :-P
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM