Citaat van: richy op februari 23, 2012, 23:59:24
Pameijer: Bedankt voor je tip. Zo zie je maar weer dat je allerlei verschillende oplossingen voor je kiezen krijgt als je om hulp vraagt. Prettig, maar ook lastig.
Als ik je goed begrijp kan ik met een receiver met Airplay EN Airfoil alles wat ik op mn PC/laptop afspeel via die receiver naar goeie boxen afspelen. Dat is exact wat ik wil.
Correct, Airplay zit in de Marantzen vanaf niveau NR1602 standaard ingebouwd. Airfoil kan het geluid van één specifieke applicatie (bv. Winamp) afvangen en doorsturen naar je receiver. Ook kun je kiezen om alle audio van je compu naar je hifi te streamen. Als je ervoor kiest om een receiver zonder Airplay te nemen kun je altijd nog voor €89 een Airport Express of voor €109 een Apple TV kopen, en dan heb je voor weinig geld erg veel functionaliteit extra. Van harte aanbevolen, ook voor niet-Apple-adepten! (je moet echt eens XBMC op een Apple TV zien
)
Citaat van: richy
Echter, er lijken dus meer oplossingen mogelijk: via USB digitaal signaal overbrengen.
Kan, maar in je openingspost gaf je aan draadloos te willen gaan. Met USB moet je wel zorgen voor een DAC met USB ingang, liefst asynchroon. In principe levert dit de beste geluidskwaliteit op, maar niet echt handig (USB kabellengte is gemaximaliseerd, laptop moet binnen 5 meter kabellengte van je hifi staan).
Is het voor de toekomst niet handig toch een DLNA-compatible versterker/receiver te nemen? (helemaal als ik die Airfoil niet aan de praat krijg). Ik heb nu nog Windows XP overigens, maar pc wordt op termijn ook vervangen dus heb nu juist de mogelijkheid alles op elkaar aan te sluiten.
Ik ben geen fan van DLNA eerlijk gezegd, de meeste implementaties zijn gelimiteerd en niet erg gebruiksvriendelijk. Ook zijn er vaker haperingen mee. Daarnaast heb je een DLNA-server nodig, die allemaal weer kun eigen karakteristiek hebben (Windows Mediaplayer, Twonkyserver, MythTV etc.) Maar de kans is erg groot dat je wel DLNA-functionaliteit koopt hoor, elke moderne TV en blurayspeler of receiver heeft het wel. Dus je kunt het altijd proberen. Airfoil krijg je trouwens wel aan de praat, kan echt niet misgaan! Zelfs mijn vriendin gebruikt het.
Citaat van: richyWaarom zou ik voor deze of een andere oplossing kiezen? En hoe zit het nou met receiver/versterker. Ik lees vaak dat voor alleen 2-kanaalsaudio je beter versterker kunt nemen. (maar afhankelijk van de oplossing moet ie DLNA of Airplay compatible zijn).
Ik zou zeggen: kies voor gemakkelijk en goedkoop, maar maak iig een keuze op basis van je wensen. Dus Airfoil
. En de keuze voor welke versterker begint zoals altijd met het budget. Anders kunnen we je hier echt geen passende aanbeveling doen! Een surroundreceiver is multifunctioneel en in de meeste gevallen kwalitatief voldoende. En ja, een stereoversterker biedt een betere geluidskwaliteit, en als je zeker weet dat je de komende jaren een stereoman blijft en je hebt budget, koop een goede Marantz PM en een NA7004 voor je digitale aansluitingen, tuner, Airplay, etc. Maar als je bv. €3.000 te besteden hebt, ach, een Linn Majik DSM is ook best aardig en voor jou een all-in-one DLNA oplossing!
Groet en dank,
Richard
Graag gedaan, houd ons op de hoogte en vermeld je budget!