hoge kwaliteit audio bedienen via PC/laptop (niet via ipod/receiver)

Gestart door richy, februari 21, 2012, 20:01:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

richy

Beste lezers,

Dit is voor het eerst dat ik me op een forum werkelijk registreer: meestal kom ik met alle oude topics precies te weten wat ik wil. Ik kom er nu echter niet uit. Mijn doel is om muziek te bedienen en opgeslagen te hebben op een PC/laptop, en dit geluid via (draadloos) netwerk of via draadloos audiosignaal naar een versterker/receiver te sturen. In de beschrijvingen van netwerkversterkers/receivers lijkt het erop alsof dit wel kan, maar je gebonden bent aan de bediening op de versterker/receiver zelf, ofwel via een iPod/iPad. Ik heb echter een hekel aan itunes, en heb geen apple-producten.  Ook is vaak een oplossing met een NAS in het netwerk, maar dat hoeft van mij (juist) ook niet. De PC staat toch wel aan, met genoeg ruimte voor een hoop muziek, en via mn winamp kan ik een beetje stoeien in mn muziekbibliotheek. Wie kan me helpen met de juiste oplossing? Ook out-of-the-box oplossingen zijn welkom hoor...

Alvast dank!
groet,
Richard

Exxar

Twonky media server icm Jriver Media Center deed dat bij mij erg goed.

Audiotic

Squeezebox, met een van de mooie apps voor ongeveer elk type computer, smartphone en tablet.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

richy

Exxar, bedankt voor je reactie.  Als ik het goed begrijp is Twonky media server een (noodzakelijk?) softwareprogramma die mn audio via het netwerk naar een aan het netwerk aangesloten receiver/versterker stuurt? En Jriver is dan het alternatief voor winamp?

Ook Audiotic dank voor het medenken. Ik heb wisselende dingen gelezen over de audiokwaliteit van sqeezebox. En daarmee zit ik nog steeds vast aan de user interface van die squeezebox zelf toch?

grtz.


Faxe

Welke reciever/versterker heb je, wil je gaan gebruiken? De mogelijkheden worden redelijk bepaald door de technieken die je reciever/versterker ondersteunt. Tenzij je nog een extra apparaat wil gebruiken. Is je reciever/versterker DLNA compatibel dan kun je eenvoudig een DLNA server installeren en dit gebruiken om de muziek te kunnen benaderen op je versterker/reciever.

Heb zelf tijdje terug nog wat geprutst met een plugin voor winamp waardoor het mogelijk zou moeten zijn om via de airplay functionaliteit van mijn reciever muziek van mijn PC af te kunnen spelen. hier kun je daar meer over lezen. Heb het uiteindelijk niet aan de praat gekregen.

richy

Faxe: receiver/versterker wil ik gaan kopen. Dus ik moet zorgen dat deze DLNA compatible is. Ik geloof dat er weinig versterkers netwerkverbinding hebben, maar dat over het algemeen wanneer je het voor muziek (dolby / tuner etc hoef ik niet) gebruikt een versterker qua audiokwaliteit boven een receiver staat..??

In conclusion: Een DLNA compatible versterker/receiver kan ik dus mijn PC vinden, en de muziek afspelen die ik op mn PC bedien? Dan is dat DE oplossing denk ik. Dank je.

Nog tips voor een goeie versterker/receiver?
groet

Zoldar

Makkelijk en bijna gratis

Zet Foobar 2000 (of hou gewoon winamp) op de PC. Muziek op de HDD.
Zet een USB bridge tussen de pc en een digitale ingang van je receiver (75 - 130 euro) . Denk aan M2tech of musical fidility V-link
Je bent nu klaar voor bijna alle formats in het digitale domein. Deze oplossing klinkt gewoon super goed. Bijna net zo goed als met dure streamers.

Extra
muziek op een nas zetten en via bedraad netwerk naar de pc streamen. Hoeft niet.
mooie dac ertussen.

Aalternatief
je receiver kan al streamen. (nieuwere kunnen dat)
plug reciever in je netwerk
nas met muziek in netwerk
done. werkt ook prima. kan beter met apparte DAC.





Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

richy

Ik neig naar de netwerkoplossing met dlna-receiver/versterker gezien de hogere audiokwaliteit. (USB verhaal is max 192 kbps..?). Geld tot op zeker hoogte niet zo'n issue.

Waarom een aparte DAC, kan een goeie receiver/versterker dat niet goed?

dank allen, ik ben sowieso al een grote stap verder.




Janver

Citaat van: richy op februari 23, 2012, 08:20:36
Ik neig naar de netwerkoplossing met dlna-receiver/versterker gezien de hogere audiokwaliteit. (USB verhaal is max 192 kbps..?).

Que???

Hoeveel kbps doet de Receiver dan wel niet?

USB kan zelfs hogere snelheden halen dan de matige DLNA servers van de meeste receivers, gezien het feit dat vele DLNA servers werken op 100 mbit en USB richting de 320 mbit.

Waar haal je hogere bitrate muziek dan 192 kbps?

Hier kan uw reclame staan!

Cadfael

heb je xp of windows 7?

volgens mij moet het niet veel uitmaken, maar windows 7 heeft een mediacenter in zich en dan kun je als je windows media player/center aan hebt vanaf andere apparaten je muziek benaderen.

In principe moet je je pc omtoveren tot een media center die andere apparaten kunnen zien via het netwerk.

heb je een versterker met netwerktoegang? of blurayspeler/ps3?
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

JohnWx

Gewoon een laptop / netbook en Spotify en een Creative Labs XiFi


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pameijer

Als je een modernere Marantzreceiver koopt (en dat raden we je op dit forum natuurlijk allemaal aan  :wink: ) heeft die bijna altijd Airplay. Ja, dit is van Apple, maarrr: als je op je PC Airfoil installeert stream je alles met het grootste gemak naar je receiver. Spotify, Songbird, WinAmp, YouTube, gewoon alle geluidjes die normaal uit je PC komen komen dan uit je hifi, maar je kunt ook kiezen om maar 1 programma, bv. Spotify, naar je hifi te sturen en de overige bliepjes van mail, MSN etc. lokaal af te spelen. Werkt bij mij probleemloos! Geen aanvullende hardware nodig. Software kost legaal slechts $25,=, iets minder legaal is het gratis. Deze oplossing werkt m.i. beter dan DLNA, aangezien je niet gebonden bent aan de door DLNA gedefinieerde audioformaten en je geen server nodig hebt die alleen maar 1 bepaalde audioplayer wilt gebruiken.

Als je toch aan DLNA gaat, volgens mij heeft Windows Mediaplayer alle functionaliteit ingebouwd met de "Play to"-functie. Succes!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

richy

Pameijer: Bedankt voor je tip. Zo zie je maar weer dat je allerlei verschillende oplossingen voor je kiezen krijgt als je om hulp vraagt. Prettig, maar ook lastig.

Als ik je goed begrijp kan ik met een receiver met Airplay EN Airfoil alles wat ik op mn PC/laptop afspeel via die receiver naar goeie boxen afspelen. Dat is exact wat ik wil. Echter, er lijken dus meer oplossingen mogelijk: via USB digitaal signaal overbrengen en via DLNA. Is het voor de toekomst niet handig toch een DLNA-compatible versterker/receiver te nemen? (helemaal als ik die Airfoil niet aan de praat krijg). Ik heb nu nog Windows XP overigens, maar pc wordt op termijn ook vervangen dus heb nu juist de mogelijkheid alles op elkaar aan te sluiten.

Waarom zou ik voor deze of een andere oplossing kiezen? En hoe zit het nou met receiver/versterker. Ik lees vaak dat voor alleen 2-kanaalsaudio je beter versterker kunt nemen. (maar afhankelijk van de oplossing moet ie DLNA of Airplay compatible zijn).

Groet en dank,
Richard

pameijer

#13
Citaat van: richy op februari 23, 2012, 23:59:24
Pameijer: Bedankt voor je tip. Zo zie je maar weer dat je allerlei verschillende oplossingen voor je kiezen krijgt als je om hulp vraagt. Prettig, maar ook lastig.

Als ik je goed begrijp kan ik met een receiver met Airplay EN Airfoil alles wat ik op mn PC/laptop afspeel via die receiver naar goeie boxen afspelen. Dat is exact wat ik wil.

Correct, Airplay zit in de Marantzen vanaf niveau NR1602 standaard ingebouwd. Airfoil kan het geluid van één specifieke applicatie (bv. Winamp) afvangen en doorsturen naar je receiver. Ook kun je kiezen om alle audio van je compu naar je hifi te streamen. Als je ervoor kiest om een receiver zonder Airplay te nemen kun je altijd nog voor €89 een Airport Express of voor €109 een Apple TV kopen, en dan heb je voor weinig geld erg veel functionaliteit extra. Van harte aanbevolen, ook voor niet-Apple-adepten! (je moet echt eens XBMC op een Apple TV zien  :kwijl: )

Citaat van: richy
Echter, er lijken dus meer oplossingen mogelijk: via USB digitaal signaal overbrengen.

Kan, maar in je openingspost gaf je aan draadloos te willen gaan. Met USB moet je wel zorgen voor een DAC met USB ingang, liefst asynchroon. In principe levert dit de beste geluidskwaliteit op, maar niet echt handig (USB kabellengte is gemaximaliseerd, laptop moet binnen 5 meter kabellengte van je hifi staan).

Citaat van: richy
Is het voor de toekomst niet handig toch een DLNA-compatible versterker/receiver te nemen? (helemaal als ik die Airfoil niet aan de praat krijg). Ik heb nu nog Windows XP overigens, maar pc wordt op termijn ook vervangen dus heb nu juist de mogelijkheid alles op elkaar aan te sluiten.

Ik ben geen fan van DLNA eerlijk gezegd, de meeste implementaties zijn gelimiteerd en niet erg gebruiksvriendelijk. Ook zijn er vaker haperingen mee. Daarnaast heb je een DLNA-server nodig, die allemaal weer kun eigen karakteristiek hebben (Windows Mediaplayer, Twonkyserver, MythTV etc.) Maar de kans is erg groot dat je wel DLNA-functionaliteit koopt hoor, elke moderne TV en blurayspeler of receiver heeft het wel. Dus je kunt het altijd proberen. Airfoil krijg je trouwens wel aan de praat, kan echt niet misgaan! Zelfs mijn vriendin gebruikt het.  :yes:

Citaat van: richyWaarom zou ik voor deze of een andere oplossing kiezen? En hoe zit het nou met receiver/versterker. Ik lees vaak dat voor alleen 2-kanaalsaudio je beter versterker kunt nemen. (maar afhankelijk van de oplossing moet ie DLNA of Airplay compatible zijn).

Ik zou zeggen: kies voor gemakkelijk en goedkoop, maar maak iig een keuze op basis van je wensen. Dus Airfoil  :-) . En de keuze voor welke versterker begint zoals altijd met het budget. Anders kunnen we je hier echt geen passende aanbeveling doen! Een surroundreceiver is multifunctioneel en in de meeste gevallen kwalitatief voldoende. En ja, een stereoversterker biedt een betere geluidskwaliteit, en als je zeker weet dat je de komende jaren een stereoman blijft en je hebt budget, koop een goede Marantz PM en een NA7004 voor je digitale aansluitingen, tuner, Airplay, etc. Maar als je bv. €3.000 te besteden hebt, ach, een Linn Majik DSM is ook best aardig en voor jou een all-in-one DLNA oplossing!



Citaat van: richy
Groet en dank,
Richard

Graag gedaan, houd ons op de hoogte en vermeld je budget!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

pameijer

Citaat van: Janver op februari 23, 2012, 08:41:05
Que???

Hoeveel kbps doet de Receiver dan wel niet?

USB kan zelfs hogere snelheden halen dan de matige DLNA servers van de meeste receivers, gezien het feit dat vele DLNA servers werken op 100 mbit en USB richting de 320 mbit.

Waar haal je hogere bitrate muziek dan 192 kbps?

Hier wordt het één en ander door elkaar gehaald! Kbps (kilobits per seconde) is een maat voor de bitrate van een MP3-tje. De echt goede MP3's gaan tot 320 kbps, dan hoor je bijna geen verschil meer met CD, en wat je wel hoort is psychologisch.

Iets anders is de samplerate, dit is voor CD bijvoorbeeld 44,1 kHz. Dit betekent dat er 44.100 keer per seconde een stukje informatie van de muziek wordt vastgelegd, voor CD met 16 bits per sample. Dit komt dus overeen met zo'n 700 kbps. Aangezien USB2.0 480 mbps aankan (lees goed, 480 miljoen bitjes per sec. dus), is er echt geen beperking. Een goede USB-DAC kan 24/192 aan, dus elke 1/192.000-ste seconde wordt er 24 bitjes aan geluidsinfo verstuurd. Maar de meeste USB-DAC's accepteren wel deze samplerate, maar downsamplen hem intern! Goed onderzoek voorkomt een kat in de zak. Toslink doet volgens mij max. 24/96, nog steeds meer dan het menselijk oor kan horen  :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15