Wat is nou precies een HDAM module?

Gestart door ll0ll, juli 02, 2007, 11:56:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mischa

Citaat van: S.B.Marantz op juli 03, 2007, 01:35:32

Ja natuurlijk komt er maar 1 signaal uit per HDAM.
Pos. en neg. sinus

Zometeen ga je mij ook nog vertellen dat ik geen schema's kan lezen  violent1.

Uit de HDAM van de CD67 MKII komt maar 1 signaal per kant !! Als jij denkt dat het er 2 zijn, moet je het schema nog maar eens goed nakijken. De enige plek waar een positieve en een negatieve sinus een schakeling in gaan is de diff. versterker meteen na de DAC. Daarna gaat een single signaal door een buffer (of filter) en daarna de HDAM, waarna het signaal naar de uitgang van je cd-speler gaat. Of dit bij een versterker anders is, weet ik niet, maar dan moet je het schema van dit deel maar eens posten, dan zien we wel verder.

Wat ik kan zien uit een beschrijving op de site van Marantz is dat deze schakeling een zeer hoge steilheid heeft en dus niet meer is dan een snelle eindtrap tussen het low-pass-filter en de cinch-aansluitingen. Of deze schakeling nu echt zin heeft valt te bezien als je de specs van de opamps in de diff.versterker en het filter bekijkt.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Waarom moet ik het schema plaatsen?

Als je dat nu eens zelf even opzoekt  :mrgreen:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ll0ll

Een hdam-sa:



En een stukje over HDAM van de Marantz website:

CiteerHDAM stands for Hyper Dynamic Amplifier Module, an ultra High-speed voltage amplification module that utilizes proprietary technology developed by Marantz. The first use of HDAM technology was witnessed in 1992 with the release of the PM99SE integrated amplifier, a special edition released of the PM-90 originally released in 1991. 
 
3 Jan 2006
Conventional voltage amplifier designs are characterized by the usage of discrete components and have the disadvantage of digital noise, including clock noise. Solutions to prevent this, take up space and increases the amount of wiring on the circuit board. Additional wiring can pickup external noise and may be affected by heat and vibrations. The use of so-called op-amps is advantageous in these type of situations, but has restrictions and solutions often are known to compromise the overall performance. 
 
HDAM is a compact amplifier module that utilizes surface-mount and multi-layer circuitry design technology. It is a very compact and shielded module with the size of a stamp, capable of performing at a slew rate of 70 to 80 V/microsecond with a raw gain performance of typical op-amps. HDAM allows Marantz designers the freedom to utilize amplifiers in a variety of ways in the signal chain, such as phono equalizer that requires 36 dB of gain, or as a buffer amplifier that operates at 0 dB unity gain. The current HDAM lineup is quite varied, some have metal-shielded covers, some use copper. There are even variations that allow to offset adjustment and other customization. HDAM is a very important customized component in the total design of Marantz products which represents the ability of Marantz to reproduce music with the emotion and precision as originally intended. The most advanced HDAM modules developed are used in the SC-7, MA-9 amplifiers. The HDAM-SA in these amplifiers is an ultra high-speed buffer amplifier that can operate at 0 dB unity gain with a unparalleled slew rate of 200 V/micro-second. 

http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Front.Spotlight&cont=eu&bus=hf&spotlight_id=9
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

mischa

Dat stuk had ik ook gevonden.

Ik heb geen schema van de HDAM van een versterker, alleen van de cd-speler en daar gaat slechts 1 signaal de module in en komt er maar 1 signaal uit. Ik ga er vanuit dat jij het schema hebt, als je zegt dat er 2 signalen in gaan  :-D.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

#19
Een signaal bestaat uit een neg en pos sinus
Is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. :-D :-D

Dus per kanaal heb je 1 HDAM nodig  :-D :-D


Net zoals er 1 diff amp zit aan de input van een versterker, ook weer, per kanaal.

Een pnp en een npn torretje voor de pos en neg helft.

Dus niets anders dan een push/pull schakelingetje  :lol:





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: mischa op juli 03, 2007, 08:45:26
Zometeen ga je mij ook nog vertellen dat ik geen schema's kan lezen  violent1.




Zou heel goed mogelijk kunnen zijn  :-D :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Zo komen we naturlijk nergens. Als je het dan zo wil: een signaal bestaat niet uit een positieve en een negatieve sinus, maar uit een positief en een negatief DEEL van een sinus. Zoals jij het uitlegt heb je een positieve en een negatieve sinus en dat is NIET het geval.

DUS: terug naar de boeken mijnheer, want ik ken de theorie.  :wink:
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

#22
Uit de hoogte doen is hier geen behoefte aan Misha.

Positieve en negatieve helft van de sinus is de correcte omschrijving.











Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: S.B.Marantz op juli 03, 2007, 12:10:17
Uit de hoogte doen is hier geen behoefte aan Misha.
Vandaar de knipoog?

Citeer
Positieve en negatieve helft van de sinus is de correcte omschrijving.
Om eerlijk te zien snapte ik de omschrijving van Mischa beter dan die van jou, waarbij het inderdaad over kan komen dat er 2 signalen zijn (zowel een positieve als negatieve sinus, dus twee sinusses), terwijl een sinus altijd een positieve als negatieve deel kent.

Maar volgens mij praten en bedoelen we nu allemaal hetzelfde?
Kunnen we weer terug naar de discussie over HDAM's zelf  nonono


Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#24
Pos en neg deel of helft is hetzelfde.


Op de foto zie je 2 golfvormige lijnen.

De bovenste golf is de positieve helft en de onderste de negatieve.
Er lopen 2 golvende lijnen en stellen dus ook beide kanalen voor.


Zo zal het wel duidelijk zijn neem ik aan?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mahansz

Citaat van: Maurice op juli 03, 2007, 12:24:49
Vandaar de knipoog?
Om eerlijk te zien snapte ik de omschrijving van Mischa beter dan die van jou, waarbij het inderdaad over kan komen dat er 2 signalen zijn (zowel een positieve als negatieve sinus, dus twee sinusses), terwijl een sinus altijd een positieve als negatieve deel kent.

Maar volgens mij praten en bedoelen we nu allemaal hetzelfde?
Kunnen we weer terug naar de discussie over HDAM's zelf  nonono



'k ben niet helemaal thuis in electrische schakelingen, maar ik weet wel het een en ander af van sinusoiden etc, vandaar dat ik me even meng in het verhaal: ook ik ben van mening dat mischa gelijk heeft.. Kan je anders mischien uitleggen wat je bedoeld S.B.?

als dit niet meer mag/als we doorgaan met HDAM vind ik dat ook prima hoor ('k wil geen mods tegen het hoofd stoten :-D) --> dan wordt de vraag dus: Wat doen die hdam's nou, S.B. ?  :wink:
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

SB_Marantz

#26
Een HDAM is niets meer of minder dan een versterkende trap welke in dit geval discreet opgezet is met transistoren ipv van een geintegreerd schakelingetje te gebruiken in IC vorm welke overigens ook erg veel toegepast wordt.
Voorliggende versterkende trapjes worden ook wel buffertrapjes genoemd.

Net als bv een pre driver / driver of power trap in een versterker is.
Zo duidelijk Hans?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mischa

Om aan deze uitleg nog iets toe te voegen wat ik volgens mij eerder gepost heb: Deze buffertrap zal waarschijnlijk een hogere steilheid hebben dan wat de opamp aan kan. Dit heeft tot resultaat dat het signaal richting eindtrap of versterker sneller van grootte kan veranderen wat in dynamiek een positieve uitwerking zal hebben. Dit haal ik tenminste uit de tekst die ll0ll gepost heeft.

Nou, ik denk dat we er klaar mee zijn. Op naar de volgende uitdaging.

@ S.B.Marantz : Nice equipment.  HB

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

#28
Is maar een simpel scopie hoor.  :-D :-D


Wat voor een scoop heb jij Misha?

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Maurice op juli 03, 2007, 12:24:49
Vandaar de knipoog?
Om eerlijk te zien snapte ik de omschrijving van Mischa beter dan die van jou, waarbij het inderdaad over kan komen dat er 2 signalen zijn (zowel een positieve als negatieve sinus, dus twee sinusses), terwijl een sinus altijd een positieve als negatieve deel kent.

Maar volgens mij praten en bedoelen we nu allemaal hetzelfde?
Kunnen we weer terug naar de discussie over HDAM's zelf  nonono





Begrijpend lezen is niet zo moeilijk wanneer je de materie begrijpt  :-D :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM