CD 6004

Gestart door wimpi, februari 08, 2012, 23:45:51

Vorige topic - Volgende topic

CD 6004 of oudere speler

oudere cd speler
5 (35.7%)
cd 6004
9 (64.3%)

Totaal aantal stemmen: 14

SB_Marantz

@ Cor,

Vroeger en nog niet eens zo heel lang geleden had ik het ook altijd over ''klank'' bij versterkers / cd spelers etc.
De laatste 2 jaar veel geleerd over versterker en omliggende schakelingen.

''We'' zijn begonnen met een heel oude te ontleden die al in de jaren 60 toegepast werd.
Heden ten dage zelfs nog!

Deze schakeling heet sziklai.

In feite komt het er op neer dat het geen bal uit maakt welke schakelingen er toegepast worden zolang deze maar correct werken.

Feitelijk zorgt de negative feedback ( toegepast in elke complete versterkende schakeling) dus local en/of global of zelfs een combinatie er van (DUO beta!  :yes:, dat de boel  ( ook onder belasting)correct blijft versterken.
Ja ook in cd spelers wordt dat toegepast, hoewel deze niet met een belasting in de vorm van een speaker te maken heeft.
Het doet dus erg veel zoals het vergroten van de bandbreedte , het elimineren van vele soorten vervorming etc.
De mate van terugkoppeling wordt in dB's uitgedrukt, wat slaat op de mate van terugvoeren van het uitgangssignaal naar de input. (global)
Local gebeurt dat dus in een veel kleiner gebied gezien vanuit de complete versterker schakeling.

Wat negative feedback of negatieve terugkoppeling allemaal doet zou je eens op moeten zoeken.
Bere interessant!

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zoldar

In line stages (phono trappen en hoofdtelefoon amps) heeft graham slee ook een mooie schakeling die minder feedback gebruikt. Hoge frequenties zijn wat vrijer en de de bandbreedte navenant. Geld ook voor de Graaf die met vrij weinig negatieve feedback heeft (6 of 12 db geloof ik en bandbreedte tot 100 khz). 

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

Citaat van: SB_Marantz op februari 11, 2012, 13:06:49
Wat negative feedback of negatieve terugkoppeling allemaal doet zou je eens op moeten zoeken.
Bere interessant!

& vwb klankmatige eigenschappen..even laten bezinken:
dat hoe (goed of slecht) het klinkt, vooral in de opname zit..

Citaat van: Cornelis1921 op februari 11, 2012, 01:55:40en wat betreft het loopwerk is dat het in het geval van de 6003 en 6004 niet specifiek ontwikkeld en gefabriceerd voor deze apparaten waarin ze verwerkt zijn, dat bedoel ik met "minder", hoewel het op zich om kwalitatief een goed product en combinatie kan gaan.

je bedoelt het inzetten van loopwerken voor computers ?

Citaat van: Zoldar op februari 11, 2012, 16:25:54Geld ook voor de Graaf die met vrij weinig negatieve feedback heeft (6 of 12 db geloof ik en bandbreedte tot 100 khz). 

wat maakt dat die ook wat minder correct versterkt  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Zoldar

wat weer maakt dat ik het mooier vind  :mrgreen:

of niet. who cares. ik weet niet wat er in die dozen allemaal gebeurd.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

Citaat van: Zoldar op februari 11, 2012, 16:35:30
wat weer maakt dat ik het mooier vind  :mrgreen:

dat kan mooi zijn idd..

Citeerof niet. who cares.

nopompom met zo'n negatieve terugkoppeling kom je minder ver natuurlijk, als je hifi nastreeft  :-D

Citeerik weet niet wat er in die dozen allemaal gebeurd.

I beg to differ, je hoort het wel..  :-P
dan maakt wat minder warmte-dissipatie op je eindtrap bvb, je evengoed 'a happy camper'..  clown1

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

SB_Marantz

Citaat van: Zoldar op februari 11, 2012, 16:25:54
In line stages (phono trappen en hoofdtelefoon amps) heeft graham slee ook een mooie schakeling die minder feedback gebruikt. Hoge frequenties zijn wat vrijer en de de bandbreedte navenant. Geld ook voor de Graaf die met vrij weinig negatieve feedback heeft (6 of 12 db geloof ik en bandbreedte tot 100 khz).

Een line stage is geen phono trap maar een lijn trap zoals een preamp.

Hoeveel feedback er toegepast wordt maakt de ontwerper uit tot hij tevreden is met het resultaat.
En is mede afhankelijk van hoe de schakeling als geheel is opgebouwd.

Als het maar onder de waarneembare grens ligt is het goed genoeg.

Het meest vervormen nog altijd de luidsprekers.  :wink:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

still life

Citaat van: SB_Marantz op februari 11, 2012, 17:28:05
Het meest vervormen nog altijd de luidsprekers.  :wink:

gewoon ff vlak dsp'en, toch ?  :-D

SB_Marantz

Zoiets, maar dan net effe op een andere manier.  notworthy
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

Citaat van: SB_Marantz op februari 11, 2012, 12:10:48
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor.
Het is me nu helaas nog niet duidelijk hoe je aan dit gegeven komt?!

Let me refrase: Hoe kan een dac ''klank eigenschappen hebben?''

Of het nu een TDA 1540 / 41 / 47 / wolfson / delta sigma of een ander type is maakt niet uit.
:yes: Wilfried, je hebt mij nu toch helemaal bij de beer. Ik begrijp het nu en zal in het vervolg niet meer zo'n bewering te berde brengen. Een DAC "klinkt" niet en heeft äls zodanig ook geen "klankeigenschappen"dus.
Groeten, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

erik1950

de Marantz CC4003: CD-wisselaar
De Marantz CC4003 kan maximaal 5 CD's kwijt in zijn carrousel en speelt deze zowel in shuffle, repeat als scan af. Ook is de CC4003 in staat MP3 en WMA formaten ten gehore te brengen. De speler stuurt het signaal weg door een analoge-uitgang danwel een coaxiale of optische digitale-uitgang en de heldere display geeft alle informatie weer duidelijk weer,
kost ook rond de 425 euro

JohnWx

Citaat van: erik1950 op februari 12, 2012, 11:56:18
de Marantz CC4003: CD-wisselaar
De Marantz CC4003 kan maximaal 5 CD's kwijt in zijn carrousel en speelt deze zowel in shuffle, repeat als scan af. Ook is de CC4003 in staat MP3 en WMA formaten ten gehore te brengen. De speler stuurt het signaal weg door een analoge-uitgang danwel een coaxiale of optische digitale-uitgang en de heldere display geeft alle informatie weer duidelijk weer,
kost ook rond de 425 euro

Ik zou het niet doen het is een gammel ding, waarom ga je niet op zoek naar een goede cd speler dan ipv van die vage spelers
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Paul

Ben het met John eens, bv een CD10 koop je rond de 300 a 350 euro gebouwd als een tank, 1 nadeel alleen in het zwart verkrijgbaar.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

still life

Citaat van: John Wx op februari 12, 2012, 12:09:55het is een gammel ding, waarom ga je niet op zoek naar een goede cd speler dan ipv van die vage spelers

nou.. & dat over de enige wisselaar in het gamma  clown1
draait vast prima zijn rondjes.. 

maar met dat budget kun je idd een 'ouwe gouwe' proberen te scoren
(incl. mogelijke revisiekosten, laserunit,etc..)

erik1950

Het is nogthans geen goedkope prul , dat is toch al in een redelijke prijsklasse , dacht dat er vanaf die prijs geen gammele spelers meer waren

JohnWx

Citaat van: erik1950 op februari 12, 2012, 17:24:00
Het is nogthans geen goedkope prul , dat is toch al in een redelijke prijsklasse , dacht dat er vanaf die prijs geen gammele spelers meer waren

Als er weinig in de handel zijn kan je de prijs hoog neerzetten in de markt

Maar als jij hem wilt be my guest

Of een prul nou duur of goedkoop is voor mij blijft het een prul

Geef 100 euro uit en je kan op MP shoppen wat je wil

Ik heb van de week een paar voorbeelden neer gezet als je dan met een speler komt die niet zou mistaan in een buurt centrum snap ik je niet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject