Heren (en/of dames),
Hartelijk dank voor jullie reacties. Wat ik mij vooral afvraag gaat vooral over de kwaliteit van het "ruwe" signaal op de drager plaat vs CD. En of dat effect heeft. Hoe je het als luisteraar ervaart, daar zitten weer een aantal stappen tussen (kwaliteit van boxen, apparatuur, nostalgie etc.) en is voor mij een nog ingewikkelder verhaal.
Daarom vond ik de metingen van het filmpje ook interessant om te zien. Alleen begreep ik de logica van de conclusies niet. Een plaat heeft een bult in het laag, een verder bereik in de hoge frequenties en een egaler verloop van het volume en een minder constante snelheid. Conclusie -> plaat is een slechtere bron?
En ruis maakt muziek beter? Het is me in de auto nog nooit opgevallen.
Wat ik me daarnaast nog afvraag:
- Een CD is een sample van een continu geluid. Komt er uit de speaker nu een discreet signaal of vertaald de cdspeler/versterker dit nu weer naar een continu signaal?
- Modern studio apparatuur, is dat analoog of digitaal? En als digitaal, met welke frequenties wordt dan gewerkt?
- Hoe wordt de brondata van een muziekstuk naar plaat vertaald? Als daar ook een digitale slag tussen zit hoe werkt dat dan?
Ik kan uit mij eigen waarneming (en test met collega's) alleen maar onderstrepen dat we unaniem de plaat een mooier/ruimtelijker geluid vinden hebben. Ondanks haardvuur. Maar dat kan natuurlijk ook aan de CD (cd5001) speler leggen vs de kwaliteit van de pick-up (philips uit 1980)
Zucht, zo veel gedachtes
Wie schept er orde in?