Speakers

Gestart door erik1950, februari 08, 2012, 16:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik1950

Wat denken jullie van Wharfedale Diamond 10.7 speakers ge bruikt er hier iemand die kosten ongeveer 650 p.p

Zoldar

DOEN!

Dit zijn nou voorbeelden van waarom goed geluid geen amr en been hoefd te kosten.

Ga zeker luisteren en maak je eigen oordeel.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

i-DSI

Ik wil niemand voor de borst stoten, en ieder heeft zijn eigen voorkeuren, enz... maar dit zou ik nooit kopen.
Wat je krijgt 'lijkt' heel veel voor weinig geld. Maar je krijgt hier vooral veel kast, veel speakerunits, filters,... voor een prijs waar je je toch wel vragen gaat bij stellen: kàn dit wel goed klinken voor die prijs? Met dit geld zou ik uitkijken naar een 2-weg systeem (shelf of vloerstaand) dat heel waarschijnlijk deze indrukwekkend uitziende torens eenvoudig naar huis speelt.
Ik zou ze toch eens naast een gelijkaardig kostend 2-wegsysteem plaatsen voor ik hier mijn centen aan uitgeef.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

Zoldar

De 10.1 diamond vond ik in ieder geval dik ok. Voor 150 euro van MP. Zelfde units. Alleen minder hout inderdaad.  maakt je toch nieuwschierug naar de grotere broeders.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

i-DSI

#5
Ha ja, Zoldar. Die 10.1's boezemen me veel meer vertrouwen in.  Daar zit inderdaad geen hout te veel aan dat enkel maar staat te resoneren als het niet perfect langs binnen gedempt is. Wat jij ook niet hebt is een filter te veel. Die van jou zijn 2-weg. Je hebt ook 2 drivers minder. Mooi (in die prijsklasse!!).
Ik durf er mijn hoofd op verwedden dat de 10.1's een veel mooier 'beeld' plaatsen en je muziek niet 'kleuren'. OK, er zal wat minder bas zijn, maar wat er is zal ongetwijfeld van betere kwaliteit zijn.

Update: lees zonet dat dat 4-wegs zijn, die 10.7 ??  Zeker laten staan, afblijven.  Elk filter brengt zijn eigen nadeel mee en beinvloedt het stereobeeld negatief.  Hier zitten er dus liefst drie in.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

erik1950

je hoort het toch dikwijls in alle categorieën dat sommigen denken over dingen die goedkoop zijn dat ze minderwaardig zijn en de dure altijd beter, ik heb ze nog niet gehoord , maar ik weet dat er in mijn buurt  een handelaar is in top hi fi  en dat hij alleen maar topmerken  verkoopt, infinity zal je daar zelfs niet vinden  en die verkoopt wel  Wharfedale , vandaar  dat ik denk dat ze wel goed zullen klinken

cz79

voor 650 p p kun je ook een paar mooie Monitor Audio's op de kop tikken (silver serie)

Zoldar

allemaal leuk. vertrouw je oren en je ziel. die geven het plezier.

ga lekker luisteren naar die wharfedales en een setje monitors. Internet is leuk om wat indrukken op te doen. Vaak polariserend en vol overtuiging gebracht. In je stoel moet je het plezier beleven.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

erik1950

#10
Kent er iemand speakers Teufel,hier een revieuw


Uploaded with ImageShack.us

Een forse, full range vloerstaander voor 399 euro? Dat kan toch niet? Wel als het aan Teufel ligt. Wij testen de Ultima 40. Een luidspreker met vier units en 52 liter inhoud.



Flinke jongen, deze Teufel Ultima 40... prijs is niet flink met €399 per set!
Zestien kilo per stuk wegen ze: de Ultima's 40 die Teufel bij ons aflevert. We kunnen het bijna niet geloven dat we hier te maken hebben met een set luidsprekers van 399 euro. (tijdens de test in de aanbieding voor €299). Als we ze uitpakken en bekijken – zie video – valt op dat Teufel ook gedacht heeft aan de afwerking van de Ultima. Het ziet er prima uit: keurig fineer, prima frontje en de terminals zijn lekker groot en stevig.

Twee poorten
De Ultima 40 heeft vier units meegekregen: drie drivers van 16,5 cm (alle drie cellolliestokose) en een softdome-tweeter van 2,5 cm. De crossovers liggen op 540 Hz en 2900 Hz. Achterop de behuizing vinden we twee poorten die lekker lucht aflaten als het volume omhoog gaat. Zet de Ultima 40 niet te dicht tegen de wand, want dan gaat het mis in het laaggebied.

Je zou denken dat vier units behoorlijk wat kracht nodig hebben, maar niets is minder waar. Hoewel de weerstand laag is: 4 Ohm, is het aanbevolen vermogen slechts 20 watt. Elke versterker zou dus overweg moeten kunnen met deze set. En dat is slim, want de meeste versterkers die in aanmerking komen, zullen onder de 600 euro zijn. En dat zijn doorgaans geen echte krachtpatsers.

Wat direct opvalt als we gaan testen, is dat de voetjes al onder de luidspreker zijn aangebracht. Deze zijn stelbaar, wat natuurlijk handig is. Met name op ongelijke vloeren. Leuk aandachtspuntje van Teufel dus.

De testsetup


De Ultima 40 zonder frontje...
We hebben de Ultima's 40 aangesloten op een Sonos ZP120-systeem. We vinden dat een betere en realistischere combinatie dan een Pass Labs X2.5 en een setje PA333′s, wat volslagen 'over the top' is in combinatie met een luidsprekersysteem van 399 euro. De ZP120 biedt 55 watt per kanaal bij 8 Ohm; ruim voldoende voor de Ultima 40. We laten de Teufels voordat we écht gaan luisteren even een tijdje inspelen. We zetten twee dagen Aupeo op en gaan er daarna eens voor zitten.

Ietsje aanzetten
Opvallend aan de Ultima 40 is dat de presentatie vol en krachtig is. Het laag is rond, gaat diep en is goed gedefinieerd voor een luidspreker in deze klasse. Het midden is open en biedt ook voldoende definitie om te kunnen genieten van detail in opnames. Over het hooggebied zijn we iets minder tevreden: dat mag (moet?) echt meer openheid en sprankeling krijgen. We hebben in de equalizer van de Sonos wat getuned om dit te compenseren. Nadat we het hoog wat meer hebben aangezet, klopt de balans in de Ultima 40 en klinkt hij uitstekend.


Lekker grote terminals om dikke kabels in kwijt te kunnen. Wij hebben 4mm2 van Oehlbach erin gehad... zonder problemen.
Als we na het tunen verder gaan luisteren, kunnen we bijna niet geloven dat deze set slechts 399 euro kost. Dat is bijna ridicuul weinig voor wat je er voor krijgt. De Ultima 40 is gewoon een prima luidspreker en met de prijs in het achterhoofd een uitstekende luidspreker. Natuurlijk speelt hij niet op niveau van een 1000 euro set, maar dat lijkt me buiten kijf staan. Wat denken je heel hard moet gaan zoeken naar een vloerstaander van 399 euro die beter meer waar biedt voor het geld.

T300
Uiteraard moeten we even denken aan de T300: het bookshelf-setje van €299. Dat setje speelt met iets meer detail en lucht dan de Ultima 40. Echter: hij gaat (iets) minder diep en heeft een stand nodig om gebruikt te kunnen worden in bijvoorbeeld de woonkamer. Dat zorgt voor wat extra kosten. Toch is ook dat een fantastische koop voor wie een degelijk setje luidsprekers zoekt voor weinig geld.

Conclusie
We weten niet hoe Teufel het blijft doen, maar keer op keer komen ze met een zeer scherp geprijsde set luidsprekers die gewoon goed presteert. De Ultima 40 is met €399 erg scherp in de markt gezet. De prestaties zijn prima tot uitstekend in deze klasse. Het laag is diep en krachtig en het middengebied biedt voldoende detail. Enige punt is het hoog: dat mag cq moet luchtiger om in balans te zijn.

xander32

Teufel ken ik al een tijdje vanuit de media. Heb destijds mij verdiept in hun assortiment aangaande ht-sets. Dat is/was hun core business. De laatste 2 jaar zijn ze ook zuilspeakers gaan ontwikelen die in een aantal Deutsche bladen erg goed worden getest (hetgeen geen ruk zegt 8-)).

Op `t oog veel speaker voor het geld en Teufel heeft jaren ervaring en de kennis betreft speakers ontwerpen en bouwen.

cz79

Gewoon luisteren! Ik weet niet of er een dealer van dit merk is of dat het alleen onlilne te koop is.

xander32

#13
Citaat van: cz79 op februari 09, 2012, 12:41:54
Gewoon luisteren! Ik weet niet of er een dealer van dit merk is of dat het alleen onlilne te koop is.
Idd. alleen te verkrijgen via het www ... Echter hebben zij wel een "winkel" aan de zaak, ergens ver Deutschland in.

En zij bieden de mogelijkheid aan om speakers vrijblijvend thuis te luisteren ... (kost je volgens mij wel de vrachtkosten).

mountainbiker

Ik zou persoonlijk inderdaad uitkijken met 3 en 4 weg systemen en impedanties van 4ohm.Het ziet er inderdaad op het oog allemaal indrukwekkend en gelikt uit en dat zegt niets maar dan ook helemaal niets over geluidskwaliteit.Zelf heb ik ook een set Wharfedale speakers (impedantie 6ohm) uit 2011!! en zonder het gebruik van 2 versterkers bi-amp vind ik het maar zozo klinken.Deze speakers leggen het  gewoon af tegen mijn Mission's 762 (8ohm impedantie) van meer dan 20 jaar oud aangesloten op 1 enkele versterker!!De wharfedale's zou ik zo willen ruilen tegen nog een set Mission 762 speakers!!
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1