Hallo leden. Het werd tijd om maar wat te posten
Ik geloof dat het een lang verhaal gaat worden dus vooral niet lezen als je daar geen zin in hebt
Ik ben een beetje bezig geweest met audio hier in huis de laatste maand. De budgetten zijn beperkt maar desalniettemin heb ik een hoop aangekocht of vervangen en daar wilde ik jullie deelgenoot van maken.
Beneden is de PM4001 verkocht en vervangen door een NR1501 waar ik heel blij mee ben. Die is de spin in het web geworden. Het web bestaat uit: 37" Philips 37PFL7605, MacMini Core2Duo 2.0 Ghz, Coolstream HD1 satelliet ontvanger, Sony BDP-S370 en DJ mengpaneel met een Technics SL-1210 Mk2 met een 'standaard' Technics element. Oh ja, er is ook nog een Apple Airport Express met Airplay functie verbonden met een optische kabel. Alle andere kabels zijn van het niveau 'dropveter'
Wat ik vandaag wil laten zien is wat op mijn kantoor staat. Ik werk veel thuis en pas een maand geleden besefte ik dat dit dé plek is waar ik verreweg het meeste muziek luister en dat ik daar eens werk van moest maken. Ik had in de schuur nog een PM80 staan met een probleem en door deze forums te lezen kreeg ik het vermoeden dat alleen de voorstroomversterker vervangen hoefde te worden en dat het absoluut de moeite waard was! Dat is gebeurd en de Marantz kreeg een plek in de kast naast mijn buro samen met de Technics SL-1200MK2 die ook nog in de schuur stond sinds de verhuizing twee jaar geleden. (Wat een schande eigenlijk hè?
)
Nu moet ik vertellen dat ik alleen vinyl koop qua fysieke muziekdrager. Ik zal gemiddeld wel tien platen per maand kopen, gok ik, en groeit mijn digitale bibliotheek met +/- 2000 tracks per jaar (half legaal, half 'geleend'). Er is wel eens een reden om een CD te kopen maar dat is zeer uitzonderlijk. Toch heb ik nog wel een stuk of honderd CDs die ik nooit weg zal doen en die ik nu ook niet luisterde. Dus toen in tegen een leuk geprijsde CD5003 aanliep op marktplaats, sloeg ik mijn slag.
Maar omdat ik veel vinyl draai was het al meer dan hoog tijd om eens een écht element te kopen. Denon elementen worden consequent genoemd als goede match voor de 1200s dus het budget bepaalde dat het een DL-110 werd. Ik had wel iets meer uit willen geven voor een DL-160 maar die is echt niet meer te krijgen. Ik heb inmiddels een Sumiko HS-12 headshell besteld voor een net iets betere match.
Eigenlijk had ik ook de intentie om de PM80 te vervangen door een marktplaats PM 5003. Netto zou het me niets kosten en esthetisch is het dan een stuk mooier. Maar ik kreeg een beetje het gevoel, lezende op het net en pratende met iemand van Hifi Corner in Groningen, dat ik dat niet moet doen. Ik sta open voor suggesties daaromtrent
Toen ik de CD5003 ging halen, benadrukte de verkoper nog dat je eigenlijk een goede interlink moet gebruiken. Hij had voor twee tientjes een Audioquest Copperhead (1m) liggen dus die zit nu er tussen.
Qua boxen had ik alleen een paar Beovox X25 liggen in dezelfde schuur. Dit waren set-boxen die los verkocht werden meer dan twintig jaar geleden en die ik al vroege tiener voor mijn verjaardag kreeg. Ik wist dat dit een belachelijk zwakke schakel werd tov de rest. Maar eerst... Tot nu toe luisterde ik op kantoor alleen muziek vanaf mijn MacBook met matige LaCie speakers. Maar om echt te genieten wist ik dat er een DAC moest komen. Ik heb een zwak voor de looks van Cambridge Audio en de meerdere ingangen van de DacMagic sprak me aan. Toen er een tweedehands
gemodificeerde (level 2) beschikbaar kwam heb ik deze een beetje impulsief gekocht. Maar wat een enorme goed idee, al zeg ik het zelf! Muziek uit de Mac klinkt nu zo zuiver dat platen er een beetje matig vanaf komen. Ik hoop dat het indraaien van de naald gaat helpen.
Ondertussen had ik nog steeds de zwakke boxen. Wetende dat de boxen op de brede vensterbank kwamen te staan, ik hooguit €200 ex BTW wilde uitgeven en dat ik naar Engeland zou gaan voor een lang weekend heb ik gekozen om een setje
Q Acoustics 2020i in white gloss te reserveren. Die heb ik sinds gisterenavond staan, verbonden met 2x 4m Chord Company Carnival SilverScreen. Geen bi-wiring want het budget voor deze kantoorset was stiekem al behoorlijk omhoog gekropen.
(Even een tussendoortje: het lijkt erop dat speakers in Nederland en Engeland nominaal even duur zijn dwz €200 hier is £200 daar. Maar... in Nederland zijn speakers per stuk geprijsd (waarom?!) en in Engeland betaal je dat per paar
)
Ik moest de set het nog wel even afmaken dus in Engeland heb ik ook gehaald een QED Performance Digital interlink voor tussen de CD5003 en de DacMagic en voor het analoge stuk van de DAC naar de PM 80 zit nu een setje QED Performance 2. Overigens zit de DAC nu op de CD-ingang want van PM 80 omdat die verguld is en bv de AUX ingang niet.
Dus... het is een beetje een ratjetoe en het is nog té vers om echt een weloverwogen review te geven. Daarnaast heb ik totaal geen hifi-luisterervaring. Ik heb altijd enorm veel muziek geluisterd en waar ik dat op luisterde was totaal secundair. Ik realiseerde me vooral dat een half jaar rustig aan doen qua aankopen (dat wordt móéílijk) een vergelijkbaar bedrag is al wat ik nu heb uitgegeven en hier ga ik voorlopig veel plezier van hebben. Nu maar hopen dat al dit gelees en geschrijf over hifi (en Marantz) me niet een slachtoffer maakt van de onrust om telkens op zoek te gaan naar iets nieuws/beters/mooiers/etc
Dank je voor het lezen en als je het leuk vind om te reageren (of een menig te geven, ik ben dol op meningen) dan kan dat natuurlijk. Ik sluit af met foto's van de 'kantoorset', beneden komt er een ander keer.