DIY - "High End" Coax Interlink

Gestart door SmauG, januari 25, 2012, 16:07:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SmauG

Hallo allen.
Naar aanleiding van Dit Topic waarin gesproken werd over diverse interlinks tegen de diverse daarbij behorende kosten, ben ik na wat experimenteren aan mijn 1e echte eigenbouw interlink begonnen.

Laat ik allereerst melden dat een interlink van bijv. 120,- helemaal niet raar is tegen de maatstaf van kwaliteit en afwerking. Gemiddeld elektrotechnicus werkt voor 36~42eur per uur, en de tijd die ik bezig ben geweest tezamen met de kosten van het materiaal rechtvaardigt dit ruimschoots.

Affijn!
Wat heb ik gebruikt.

Gereedschap v.l.n.r.b.n.o.
Multimeter, schaartje, mes, kniptang, schroevendraaiertje, silversoldeer, tape, soldeerbout, imbussleuteltje.


Materiaal.
4xViablue Coax plug (naar eigen smaak invullen),
2x1m Aircell 7 Coax kabel,
2x1,2m nylon kous voor de afwerking (naar eigen smaak invullen),
4 stukjes krimpkous
Silversoldeer/Tape (zie gereedschap)


Soldeerpluggen van viablue, omdat ze mooi zijn & omdat ze goedkoper zijn als WBT.
Eerlijk... Het maakt volgens mij niets uit of je pluggen van 25eu p/s of 2,5p/s gebruikt. Zolang ze goed klemmen is het ok.


Aircell 7 coax kabel. mooi flexibel stuk coax. Er zijn meerdere soorten te gebruiken, let vooral op de materiaalkeuze.


Als we de kabel aanstrippen vinden we een stevige kern van 7 getwiste kleinere OFC kernen en een behoorlijk dik scherm van OFC koper met daaronder koperfolie. De binnenisolatie is een soort schuim.
Laat zich eenvoudig bewerken.


Zorg voor je gaat werken dat je een contrabus hebt om je plug in te steken. dit zorgt dat de centerpin in niet door het kunstof smelt.


Als de boel netjes passend is gemaakt kan het solderen beginnen.
Vergeet niet de buitenhuls van de plug om de kabel te schuiven.


Ik heb ontdekt dat het silversoldeer niet zo makkelijk werkt als gewoon tin. Een goed soldeerstation met wat vermogen is een must! Ik ben halverwegen overgestapt op maatje "kachelpook" en dat ging stukken beter.


Zit evengoed netjes vast!


Met goed electrical tape de boel netjes afplakken (krimpkousjes kan ook, ik heb tape tussen de buiten en binnenpin gedaan. 2 be sure.

Herhaal het bovenstaande 4x en je hebt!

High end?



Dacht het wel  :mrgreen:





Had de boel met krimpkous willen afwerken, maar omdat ik dan de gekleurde ring zou bedekken ga ik kijken of ik ander krimpkous kan toepassen.

Eerst indruk van de kabel...... FRIS! de kabel klinkt in ieder geval op 1e gehoor opener als de vorige coax kabel. waarschijnlijk door beter geleidend materiaal.
Ik zal van het weekend, als de kabels een beetje zijn "ingespeeld" een vergelijkend testje doen met de oude coax interlinks, de aiv interlinks en mijn nieuwe aircell coax interlinks. Helaas heb ik geen echte "high end" kabels liggen om tegen te vergelijken maargoed.
Al met al was het erg leuk om te doen, en het scheelt je zeker een paar tientjes als het niet meer is t.o.v. een 100 internet kabeltje. misschien zelfs meer.  hello
Het ziet er in ieder geval HAAI END uit  pompom

WilliamB

Erg mooi gemaakt, en een leuk verslag. notworthy
En hoe klinken ze ?
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

SmauG

hmm, ging iets niet helemaal goed.
Hersteld  HB

WilliamB

Citaat van: wbrands op januari 25, 2012, 16:17:25
Erg mooi gemaakt, en een leuk verslag. notworthy
En hoe klinken ze ?
Ja nu kan ik het gehele verslag lezen. :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

lo

Leuk bouwverslagje gemaakt, en idd mooie kabels geworden  pompom
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

cz79


Exxar

Ziet er super uit! Hoe klinkt ie?  :wink:

Je kan de stekkers altijd afwerken met doorschijnende krimpkous.

still life

mooi verslag idd..  8-)
& als de interlink als RCA niet meevalt kan je hem altijd als digitale kabel inzetten
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Heb je wel de juiste batterijen gebruikt voor de meting (audiofiel)

Leuk om te lezen en mooie kabel volgens mij een neutrale kabel die doet wat hij moet doen geluid doorgeven met zo min mogelijk verlies
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pietjepc

Mooie foto rapportage! Erg leerzaam :yes:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

WilliamB

Goede tip met de contrabus, ging bij mij alltijd verkeerd  violent1
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

jrm

 hello

Netjes gedaan!!

Ik heb zo ook diverse kabels zelf gemaakt en inderdaad geld ook hier de juiste voorbereiding is de helft van het werk. Ben benieuwd naar je luisterverslag.

SmauG

#12
Bedankt voor de leuke reacties allemaal  pompom

De eerste luisterindruk is erg goed.

Moet wel eerst vertellen dat de vorige coax interlink al eerder weer plaats gemaakt had voor de AIV interlink. de vorige coaxkabel had toch een wat dedempt stemmengebied.
De aiv kabel is dus weer referentie.

Ik kon het niet laten om alvast wat te gaan luisteren.
De kabel heeft inmiddels wat cd's om zn oren gekregen een heeft er nu zo'n 10 uurtjes opzitten.
Wat me vooral opvalt is dat het detail duidelijker waarneembaar is. vingers op snaren en plukken van bassisten erg mooi allemaal. het verschil wordt duidelijker met de grote B&W's waar de bassen beter gedefinieerd zijn, dit is echter marginaal en kan ook placebo effect zijn. Feit blijft dat deze meer laag geven als de driades maar ook minder definieren, dit wordt erg duidelijk bij koperblazers. Waar de driades bijna trillend edelmetaal laten horen, blazen de B&W's er vrolijk op los.
Focus is ook iets beter! en het geluid is mooi open ruimtelijk! beter als mn andere kabels.
Qua klank ontloopt het elkaar verder niet zo. Kabeltje doet idd precies wat het doen moet.

CD's die ik gebruikt heb zijn Adelle 19, Eric Clapton unplugged en LOTR soundtrack.

Zoals het er nu naaruit ziet is het money well spent en ben ik tevreden met het resultaat.
Of ik zaterdag nog uitgebreid ga luisteren weet ik niet want ik krijg een kijker/luisteraar voor de B&W's welke uiteraard voorrang krijgt, Verder zit ik aardig volgeplant, dus ik ga er gewoon lekker van genieten!  HB

jrm

Mooi dat de kabel je bevalt.
Veel luisterplezier verder.

SmauG

Goed.... Ik had beloofd nog eens een luisterverslag te schrijven over deze kabel, Hij zit er nogsteeds tussen, dus dat betekend voor mij dat hij erg goed bevalt. Ik vind dat ik een mooi kabeltje heb gemaakt welke goed bij mn spullen past qua uiterlijk en vast ook wel qua geluid  clown1

Klankeigenschappen vind ik moeilijk te beschrijven, maar het gedempte dat ik met een eerdere coax kabel ervaren heb is hier helemaal weg. geluid is open, plaatsing is goed in deze ruimte. maar dat kan zeker beter met een andere opstelling.
Vergeleken met de AIV kabel klinkt het voor mij allemaal wat rustiger. maar verder zijn er niet ECHT grote verschillen. Behalve de prijs  :angel:

Wat wel zo is, de kabel is niet geschikt voor het wegfrommelen in een kast daar hij best stug is. CD speler en Versterker staan bij mij een eindje van elkaar en dat gaat prima, maar direct op elkaar en dan in een dressoir is er niet bij ben ik bang.

Volgende keer...... Luidsprekerkabels  HB