Hallo allen.
Naar aanleiding van
Dit Topic waarin gesproken werd over diverse interlinks tegen de diverse daarbij behorende kosten, ben ik na wat experimenteren aan mijn 1e echte eigenbouw interlink begonnen.
Laat ik allereerst melden dat een interlink van bijv. 120,- helemaal niet raar is tegen de maatstaf van kwaliteit en afwerking. Gemiddeld elektrotechnicus werkt voor 36~42eur per uur, en de tijd die ik bezig ben geweest tezamen met de kosten van het materiaal rechtvaardigt dit ruimschoots.
Affijn!
Wat heb ik gebruikt.
Gereedschap v.l.n.r.b.n.o.
Multimeter, schaartje, mes, kniptang, schroevendraaiertje, silversoldeer, tape, soldeerbout, imbussleuteltje.
Materiaal.
4xViablue Coax plug (naar eigen smaak invullen),
2x1m Aircell 7 Coax kabel,
2x1,2m nylon kous voor de afwerking (naar eigen smaak invullen),
4 stukjes krimpkous
Silversoldeer/Tape (zie gereedschap)
Soldeerpluggen van viablue, omdat ze mooi zijn & omdat ze goedkoper zijn als WBT.
Eerlijk... Het maakt volgens mij niets uit of je pluggen van 25eu p/s of 2,5p/s gebruikt. Zolang ze goed klemmen is het ok.
Aircell 7 coax kabel. mooi flexibel stuk coax. Er zijn meerdere soorten te gebruiken, let vooral op de materiaalkeuze.
Als we de kabel aanstrippen vinden we een stevige kern van 7 getwiste kleinere OFC kernen en een behoorlijk dik scherm van OFC koper met daaronder koperfolie. De binnenisolatie is een soort schuim.
Laat zich eenvoudig bewerken.
Zorg voor je gaat werken dat je een contrabus hebt om je plug in te steken. dit zorgt dat de centerpin in niet door het kunstof smelt.
Als de boel netjes passend is gemaakt kan het solderen beginnen.
Vergeet niet de buitenhuls van de plug om de kabel te schuiven.
Ik heb ontdekt dat het silversoldeer niet zo makkelijk werkt als gewoon tin. Een goed soldeerstation met wat vermogen is een must! Ik ben halverwegen overgestapt op maatje "kachelpook" en dat ging stukken beter.
Zit evengoed netjes vast!
Met goed electrical tape de boel netjes afplakken (krimpkousjes kan ook, ik heb tape tussen de buiten en binnenpin gedaan. 2 be sure.
Herhaal het bovenstaande 4x en je hebt!
High end?
Dacht het wel
Had de boel met krimpkous willen afwerken, maar omdat ik dan de gekleurde ring zou bedekken ga ik kijken of ik ander krimpkous kan toepassen.
Eerst indruk van de kabel...... FRIS! de kabel klinkt in ieder geval op 1e gehoor opener als de vorige coax kabel. waarschijnlijk door beter geleidend materiaal.
Ik zal van het weekend, als de kabels een beetje zijn "ingespeeld" een vergelijkend testje doen met de oude coax interlinks, de aiv interlinks en mijn nieuwe aircell coax interlinks. Helaas heb ik geen echte "high end" kabels liggen om tegen te vergelijken maargoed.
Al met al was het erg leuk om te doen, en het scheelt je zeker een paar tientjes als het niet meer is t.o.v. een 100 internet kabeltje. misschien zelfs meer.
Het ziet er in ieder geval HAAI END uit