Voor wat het waard is, mijn eerste indrukken na een paar uur luisteren.
De Dynaudio's heb ik nog geen 2 dagen in bezit. De M.A.'s een jaar of 5.
Opstelling:
- niet simpel. Omwille van 2-jarig zoontje + nog 2 wat oudere kinderen ben ik een maand of 5 geleden met mijn waardevolste stukken naar boven verhuisd op onze mezzanine. Niet de meest ideale omgeving (akoestisch) en ook niet de comfortabelste (kijk maar eens naar de foto's, er staat nog geen makkelijke zetel).
- de 52's heb ik van de spikes onder de speakers ontdaan en vervangen door blu-tack, de M.A.'s staan nu gewoon los op de Atacama-stands. De Dynaudio stands zijn duidelijk van hogere kwaliteit (stabiel, zwaarder, gedempt...).
Luisteren:
- Wat is bij de 52's beter dan bij de M.A.'s:.....euh bijna alles.... te veel om alles te noemen. Hieronder staan enkel de opvallendste zaken.
- Maar toch ook een iets minder goed puntje.... het laag lijkt bij sommige nummers wat 'boom'-achtig (resonantie lijkt het me). Ik verdenk de omgeving/akoestiek hier aan de oorzaak van te liggen. Was helemaal niets van te merken bij Marantz81. Lijkt ook maar op één bepaalde frequentie. Het is er of het is er helemaal niet. En gelukkig is het er maar bij een klein percentage van de nummers en dan nog enkel als het deftig laag gaat.
- Raar: de 52's gevoeligheid is 86db, die van de M.A.'s 89, maar daar is in de praktijk niets van te merken. Integendeel: de Dynaudio's klinken luider! Begrijp ik niets van.
- De M.A.'s impedantie is 8 Ohm, de 52's: 4 Ohm. Dan zou je ook verwachten dat de versterker het er wat moeilijker mee zou hebben. Maar nee hoor. Dit had ik ook niet verwacht: de Dynaudio's hebben opvallend meer dynamiek en leven in huis in een rechtstreeks vergelijk.
- En ja, nu heb ik speakers in huis met 'laag'. Het rolt er uit dat het een lust is. Prachtig (als het niet 'boomt'
)!
- De 52's geven een open, ruim stereobeeld.
- Evenveel of zelfs meer detail dan de M.A.'s, maar ietwat omfloerster (minder analytisch?). Heel moeilijk te omschrijven.
- Stemmen: hier kunnen ze nog wat concurreren wat puur de klank betreft, maar niet wat plaatsing van die stem betreft. Mooi.
- Even aan de kast voelen bij een aardig volume leert me dat de 52's + standen heel goed zijn: amper trillingen waar te nemen.
Kortom, heel tevreden over mijn laatste upgrade en een belangrijke kanttekening: nog niet genoeg tijd gehad om te experimenteren met plaatsing.
Ik zal deze recensie nog updaten als ik wat meer ervaring met deze speakers heb.
Korte termijnplan: de M.A.'s komen beneden in de woonkamer, maar wel op een schap dicht links/rechts van de T.V. als vervanging van de M.A. Silver 7i's (zijn nu te koop). Is iets handiger in de woonkamer op dit ogenblik.
Middellange termijnplan: mijn beste apparaten terug in de woonkamer, waar ze thuis horen (zie laatste foto). Zo kan ik er ook van genieten bij een film of gewoon T.V. kijken.