Hoe te bi-ampen en is het nuttig?

Gestart door QuattroNL, januari 03, 2012, 14:38:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

QuattroNL

Huidige situatie:
SR7200 surround versterker (al gaat onderstaande logischerwijs alleen op voor de stereo setup).
2x MA-500 eindversterker.
Totem Arro speakers met dubbele aansluiting (voor bi-wire).

Zit even wat hardop te denken (is heel riskant  clown1):

Kan ik hiermee überhaupt gaan bi-ampen? De versterker beschikt over pe-out. Ik heb daar nu de MA's op aangesloten en daarop de speakers (zonder bi-wiring dus).
Moet mijn versterker voorzien zijn van de bi-amp mogelijkheid? Oftewel: kan ik het hoog van de speakers aansturen door deze aan te sluiten op de normale speakeruitgangen en het laag aansturen door de 2 MA's?

Zie plaatje. De pre-amp en high-f amp zouden dan dus de SR moeten zijn.

'k Zit dus te twijfelen of ik de MA's verkoop. Ze zijn namelijk zoooo mooi  :kwijl:  :-D
Maarja, als het in mijn situatie niet kan dan voegen ze (bij mij althans) weinig toe.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

still life

horizontale bi-amp is hiermee mogelijk idd..

de blokken op het laag (vanuit pre-out) & het hoog doe je direct vanuit de SR (front-speaker terminals)

zo'n beetje de kwestie waar joep nog over zit te tobben..

of het ook nuttig/zinvol is ?  :angel:  proberen maar..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

QuattroNL

Citaat van: still life op januari 03, 2012, 16:47:22
horizontale bi-amp is hiermee mogelijk idd..

de blokken op het laag (vanuit pre-out) & het hoog doe je direct vanuit de SR (front-speaker terminals)

zo'n beetje de kwestie waar joep nog over zit te tobben..

of het ook nuttig/zinvol is ?  :angel:  proberen maar..
Top, thx!
De MA's blijven voorlopig dus maar eventjes staan  pompom
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

pameijer

Ben benieuwd wat het op gaat leveren! Ik denk dat de verschillen marginaal zullen zijn, invloed eindversterker op geluidsbeeld is niet al te groot imho.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

bas focal marantz

Citaat van: still life op januari 03, 2012, 16:47:22
horizontale bi-amp is hiermee mogelijk idd..

de blokken op het laag (vanuit pre-out) & het hoog doe je direct vanuit de SR (front-speaker terminals)

zo'n beetje de kwestie waar joep nog over zit te tobben..

of het ook nuttig/zinvol is ?  :angel:  proberen maar..
In de speaker zit al een filter , op het moment dat je het uitgaande signaal van je versterker ook afkapt wordt er 2x gefiltert waardoor je dippen krijgt in de overgangs punten van je speakers , die zijn minimaal 6db dus duidelijk hoorbaar .

Je versterker moet het volle signaal aanbieden aan de speaker dat is biampen .

Paul

Citaat van: still life op januari 03, 2012, 16:47:22
horizontale bi-amp is hiermee mogelijk idd..

de blokken op het laag (vanuit pre-out) & het hoog doe je direct vanuit de SR (front-speaker terminals)

zo'n beetje de kwestie waar joep nog over zit te tobben..

of het ook nuttig/zinvol is ?  :angel:  proberen maar..

Ben geen HT man probeer het wel te volgen maar worden de frontspeakers op de SR bij het gebruik van de pre out niet automatisch uitgeschakeld ? Zeg maar als beveiliging.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

still life

#6
Citaat van: bas focal marantz op januari 03, 2012, 17:31:45In de speaker zit al een filter , op het moment dat je het uitgaande signaal van je versterker ook afkapt wordt er 2x gefiltert waardoor je dippen krijgt in de overgangs punten van je speakers , die zijn minimaal 6db dus duidelijk hoorbaar .

yep, dat is 1 v/d problemen idd..
verstoken/verlies v/h aangeboden signaal in de filters..


CiteerJe versterker moet het volle signaal aanbieden aan de speaker dat is biampen .

dat is vertikale bi-amp  :wink: (1 amp/speaker)

edit:   hoewel je zo nog steeds met verlies zit: L (bvb laag) vs R (mid/hoog) vormt een ongelijke belasting

echt bi-ampen is actief filteren & vanuit de versterker specifiek de drivers aansturen (zonder filters)
kom je al snel op tri-ampen uit..  :-D  maar dat is hier niet meteen a/d orde  :angel:

/edit


Citaat van: Paul op januari 03, 2012, 17:33:28
Ben geen HT man probeer het wel te volgen maar worden de frontspeakers op de SR bij het gebruik van de pre out niet automatisch uitgeschakeld ? Zeg maar als beveiliging.

:no:  signaal blijft gewoon op de front outputs actief..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

zou je handtekening kunnen aanpassen  :-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marvin

Citaat van: Paul op januari 03, 2012, 17:33:28
Ben geen HT man probeer het wel te volgen maar worden de frontspeakers op de SR bij het gebruik van de pre out niet automatisch uitgeschakeld ? Zeg maar als beveiliging.
Bij de ene receiver wel, bij de andere weer niet.
Is niet echt een rechte lijn in gevold geloof ik.

Marvin

Kan je niet gewoon met een Y-splitter je pre-out verdubbelen en daar weer 2 MA's aankoppelen?

211

Een luidsprekerfabrikant doet al het mogelijke werk om het geluid zo homogeen mogelijk en netjes in fase bij jou als luistraar te krijgen.

Volgens mijn bescheiden mening helpt bi-amping, met totaal verschillende versterkers met elk een eigen karakteristiek daar niet echt bij (of het geheel moet als één ontworpen zijn). nonono
Zolang je maar geniet....

HansBeekhuyzen

Helemaal eens met 211. De propagatietijd van versterkers kan enorm verschillen waardoor hoog en laag niet netjes qua fase op elkaar aansluiten. Het kan wel als de voorversterker twee, netjes gebufferde gelijke lijnuitgangen heeft en je twee gelijke eindversterkers gebruikt. Tenzij er veel global feedback wordt gebruikt want het tegen-EMK van de woofers is veel heftiger dan dat van de tweeters. Wilson Audio raadt het gebruik van meerdere versterkers bijvoorbeeld dringend af om deze redenen. Doorgaans zal één (betere) versterker ook een beter en homogener resultaat geven. :-(
Hans Beekhuyzen
theHBproject

SB_Marantz

Citaat van: 211 op januari 21, 2012, 00:53:33

Volgens mijn bescheiden mening helpt bi-amping, met totaal verschillende versterkers met elk een eigen karakteristiek daar niet echt bij (of het geheel moet als één ontworpen zijn). nonono

Versterkers met een verschillende karakteristiek ben ik nog niet tegen gekomen, behalve defecte en de eerste generatie van de T-amp.

Wel heb je te maken met een ingangsgvoeligheid en als die net wat teveel verschilt ga je dat horen.

Ik draai zelf actief met 2 identieke eindversterkers.  HB


Om antwoordt op de vraag te geven of bi-ampen nut heeft: NEE  :wink:  (onder normale omstandigheden)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM