Stradivarius

Gestart door vielzweck, januari 02, 2012, 13:28:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Oude Stradivarius klinkt niet beter dan moderne viool

ANP/Redactie − 02/01/12, 12:40

Een oude viool, zoals een 18e-eeuwse Stradivarius of een Guarnieri, klinkt niet beter dan een modern instrument. Als violisten niet kunnen zien op welk instrument zij spelen, kunnen zij aan de hand van de klank geen onderscheid maken tussen oude en nieuwe violen.
Dat stelt een groep wetenschappers vast rond Claudia Fritz van de Universiteit van Parijs.

8><

Donkere hotelkamer

Fritz en haar medewerkers lieten 21 ervaren violisten in een verduisterde hotelkamer en met lasbrillen op zes violen spelen. Het betrof twee Stradivariussen, één Guarneri en drie moderne instrumenten.

Stradivarius het slechtst

De musici moesten de kwaliteit van de violen beoordelen naar onder meer toonkleur en bespeelbaarheid. Zij moesten ook aangeven welke viool zij het eerst en welke zij het laatst mee naar huis zouden nemen om erop te spelen. Slechts 8 van de 23 violisten gaven aan een oude viool de voorkeur. Een van de twee violen van Stradivari kwam zelfs als slechtste uit de bus.

8><


bron:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3380/muziek/article/detail/3101891/2012/01/02/Oude-Stradivarius-klinkt-niet-beter-dan-moderne-viool.dhtml

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Zweef

#1
Muziek is emotie, dus dat geld ook voor de instrumenten en daarom doen wij moeilijk over apparaten en luidsprekers. Ergens weet je dit soort dingen wel, maar de realiteit is dat objectieve waarneming en feiten er niet toe doen, die maken 5% van onze beleving uit.

Ik durf wel te stellen dat een Stradivarius geen lire goedkoper gaat worden door dit artikel  :wink:
Nu: Marantz PM-7200B, CD-72MKII, CD-72mkII SE, SA-7001, ST-50L
Ooit: CD-42 MkII, PM-80MkII, SC/SM-80 en nog wat ander spul

joep

Jammer dat ik van mijn huisarts de Volkskrant niet mag lezen. Iets met bloeddruk of zo......

Paul

Citaat van: joep op januari 02, 2012, 14:32:55
Jammer dat ik van mijn huisarts de Volkskrant niet mag lezen. Iets met bloeddruk of zo......
Andere huisarts nemen Joep, hoewel de huidige viool is ook niet verkeerd.  clown1

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Citaat van: joep op januari 02, 2012, 14:32:55
Jammer dat ik van mijn huisarts de Volkskrant niet mag lezen. Iets met bloeddruk of zo......
:schater: notworthy byebye, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *