Waarom geen... ...dynamiek?

Gestart door pm-80, december 08, 2011, 22:51:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pm-80

Ik verdiep me pas sinds kort in de audiowereld (voorheen wist ik gewoon wat ik mooi vond  :-D )

Ik heb zojuist de onderdelen uit mijn sig (zie onder) voor het eerst aangesloten. Speakertjes lekker links en rechts van me. Knoppen binnen handbereik... Het Franse duo AIR op de line-in...

Ik ben erg onder de indruk van de afwezigheid van ruis.

Maar waarom, vraag ik me af, ervaar ik zeer weinig dynamiek bij neutrale instellingen? Ik bedoel, een liedje wordt afgemixt in een studio. Dat signaal komt bij mij weer uit de speakers redelijk levenloos.

Een draai aan de Bass en Treble knop maakt dit weer een heel eind goed (morgen ga ik het eens bij een hoger volume testen, nu kindjes op bed).

Of moet ik een audiosignaal zien als een lijnenspel wat klaar is om nog ingekleurd te worden?

Ben benieuwd hoe ik dit moet zien! Bedankt!

'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

JohnWx

Als je draait aan bass en treble maak je een beetje je eigen sound als jij dat mooi vind prima

Veel versterkers hebben geen balance bass en treble meer

Het is ook net hoe de man die het afregeld zelf goed vind klinken

Heb je het bij al je cd's kan er wat fout zien ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81


rexp

Een boost op de bass en treble? Dat is precies wat de loudness knop vroeger deed. Speciaal voor spelen op laag volume. Ik stel voor om de volumeknop een draai in de juiste richting te geven.

pm-80

Bedankt jongens, volume deed het trucje.  hello
'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

mountainbiker

Citaat van: John Wx op december 08, 2011, 23:27:05
Als je draait aan bass en treble maak je een beetje je eigen sound als jij dat mooi vind prima

Veel versterkers hebben geen balance bass en treble meer

Het is ook net hoe de man die het afregeld zelf goed vind klinken

Heb je het bij al je cd's kan er wat fout zien ?

Is ook veel beter volgens mij dat deze niet meer ingebouwd worden.Wil ook nog wel eens gebeuren geloof ik dat dit soort knoppen gaat kraken op den duurIk heb sinds kort de bass en treble op mijn versterkers gewoon naar het midden gedraaid op nul en bevalt me meer dan uitstekend.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

QuattroNL

Ik heb eigenlijk altijd de Source Direct modus aanstaan (dus o.a. toonregeling bypass, voor de niet-ingewijden onder ons). Bevalt me zeer goed!
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

pm-80

Zo veel mogelijk informatie behouden inderdaad.

Ik ben er uit. Als het zacht staat kan toonregeling wel eens handig zijn...

Heb trouwens nog weinig gevoel bij de eenheid dB. Ik bedoel, het staat als schaal bij de volumeknop, maar dat is toch totaal afhankelijk van het type speaker?
'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

still life

Citaat van: pm-80 op december 08, 2011, 22:51:34Maar waarom, vraag ik me af, ervaar ik zeer weinig dynamiek bij neutrale instellingen? Ik bedoel, een liedje wordt afgemixt in een studio. Dat signaal komt bij mij weer uit de speakers redelijk levenloos.

wat je hoort is de weergave v/je eltax monitors icm je akoestiek
je mist in elk geval een stuk (sub) laag + in meer of mindere mate afval of pieken elders i/h audio-spectrum

CiteerEen draai aan de Bass en Treble knop maakt dit weer een heel eind goed
zo kan je idd wat laag & hoog bijtrekken, niet zo makkelijk om dat op het gehoor precies goed te krijgen..

CiteerOf moet ik een audiosignaal zien als een lijnenspel wat klaar is om nog ingekleurd te worden?

zoals reeds vermeld, is dat lijnenspel reeds uitgezet (door een sound-engineer) in de studio
soms helaas nogal dicht opeen bij een loudness/brickwall-mix  :angel:

het speelveld (grootte) wordt m.i. bepaald door je set/combi & ingezette speakers:
dat samenspel wordt nooit beter dan de spelers maar met DSP kun je daarbij nog eens heel precies aangeven wie, wat & hoever iedereen mag spelen..  :-D

CiteerHeb trouwens nog weinig gevoel bij de eenheid dB. Ik bedoel, het staat als schaal bij de volumeknop, maar dat is toch totaal afhankelijk van het type speaker?

gevoeligheid speelt zeker, maar vooral het output level van je bronnen zal bepalen hoever je kan opendraaien..
men werkt daarbij al eens met attentuators (verzwakkers) om hoger te kunnen uitsturen
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

TurboMarco

Allemaal wel leuk en aardig maar wanneer er in de opname geen dynamiek meer in zit hoe is het dan mogelijk om dan dynamiek te horen  :roll:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

still life

Citaat van: Marco op december 10, 2011, 10:48:49
Allemaal wel leuk en aardig maar wanneer er in de opname geen dynamiek meer in zit hoe is het dan mogelijk om dan dynamiek te horen  :roll:

je komt idd moeilijk voorbij aan de opname (uitgezette lijnen)  :-D


Citaat van: Marco op december 09, 2011, 10:14:00
Loudness war  frusty



Weg dynamiek  violent1





nopompom
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op december 09, 2011, 09:33:33
Citaat van: John Wx op december 08, 2011, 23:27:05
Als je draait aan bass en treble maak je een beetje je eigen sound als jij dat mooi vind prima

Veel versterkers hebben geen balance bass en treble meer

Het is ook net hoe de man die het afregeld zelf goed vind klinken

Heb je het bij al je cd's kan er wat fout zien ?

Is ook veel beter volgens mij dat deze niet meer ingebouwd worden.Wil ook nog wel eens gebeuren geloof ik dat dit soort knoppen gaat kraken op den duurIk heb sinds kort de bass en treble op mijn versterkers gewoon naar het midden gedraaid op nul en bevalt me meer dan uitstekend.

Anders hebben we HAL9000 en heb gehoord dat jij ook handig bent dus  pompom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pm-80

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Ik ben ook verkouden, mijn oren zijn momenteel slecht gecallibreerd (heb jij toevallig andere trommelvliezen liggen HAL9000?). Het klinkt vandaag allemaal wat beter dan gisteren. Over een week kan ik meer zeggen over het geluid als mijn hoofd weer enigszins snotloos is.

Ik vermoed, weet nog niet zeker, dat ik wat 'volheid' mis. Wel te verklaren als je het formaat van de Eltaxjes ziet.
Maar ik heb qua apparatuur niet hoog ingezet, en ben daarom nu al best tevreden.

Is er ergens een draadje op dit forum over tips hoe en waar speakers te plaatsen?
'Met beperkte middelen enigszins de klanken ervaren zoals ze destijds bij de opname in de studio zijn bedoeld'. Marantz PM-80 versterker, Tannoy Saturn S8 floorstanding speakers, Eltax Monitor bookshelf speakers, Arylic s50 streamer, Marantz TT-42 speler

JohnWx

Citaat van: pm-80 op december 11, 2011, 00:33:43
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Ik ben ook verkouden, mijn oren zijn momenteel slecht gecallibreerd (heb jij toevallig andere trommelvliezen liggen HAL9000?). Het klinkt vandaag allemaal wat beter dan gisteren. Over een week kan ik meer zeggen over het geluid als mijn hoofd weer enigszins snotloos is.

Ik vermoed, weet nog niet zeker, dat ik wat 'volheid' mis. Wel te verklaren als je het formaat van de Eltaxjes ziet.
Maar ik heb qua apparatuur niet hoog ingezet, en ben daarom nu al best tevreden.

Is er ergens een draadje op dit forum over tips hoe en waar speakers te plaatsen?

op internet diverse of eigenlijk heel veel maar ik heb ze altijd kaarsrecht

gewoon proberen en luisteren wat je fijn vind en hoe je alles het beste kan plaatsen qua instrumenten

als je een vleugel krijg van 8 meter iets naar binnen of dichter bij elkaar  :-P

succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.