Marantz PM6010KI reparatie/modificatie.

Gestart door HAL9000, december 02, 2011, 15:52:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb een marantz  pm6010Ki op de tafel gehad,  met ene krakend linker  kanaal,  deze versterkers  zijn erg  veel service  eisend. Ik heb alle  elko's vervangen en een koemodificatie  op twee voeding transistoren  gemaakt.

PAS OP!  bij al  deze modellen PM 6000/ t/m 8000 staan de  voedings  elko's  bol.  Het gaat dan om de blauwe AUDIO caps  van ELNA. Zwarte nippon  blijven goed.


alles oud.

rechter staat iets meer  bol dan de linker waarde: 56V 12.000µF meet-> 9350uF en 8995µF  allebei  ruim 2000µF  capaciteit  minder.  ( dit is natuurlijk gewoon waardeloos)

veel brand plekken op de  eindversterker.

phono versterker.

alles nieuw.

Nieuwe  epcos 12000µF 63VDC   en  1000uF 63V panasonic FC  meten allemaal  correct  de juiste waarde door.

oude  troep.




Je  hoort duidelijke  verbetering, de bass is veel warmer en kan veel dieper.  ook bij hoog volume klinkt de versterker erg goed, Geen schel geluid.  Ik vind hem  aanzienlijk beter klinken dan een Pm80(xx).
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

tom1957

#1
hoi,,
wat vind jij nu beter klinken? de 6010 KI of bv die 2500 die daar onder staat,,
ik vraag dit omdat jij eigenlijk al een X aantal van deze versterers/receivers in handen hebt gehad en gehoord?
wat ik eigenlijk wil weten of vintage beter klinkt als de moderne receiver/versterkers?
mvrgr Tom

jrm


lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

Citaat van: tom1957 op december 03, 2011, 15:17:43
hoi,,
wat vind jij nu beter klinken? de 6010 KI of bv die 2500 die daar onder staat,,
ik vraag dit omdat jij eigenlijk al een X aantal van deze versterers/receivers in handen hebt gehad en gehoord?
wat ik eigenlijk wil weten of vintage beter klinkt als de moderne receiver/versterkers?
mvrgr Tom

Hey  Tom,


Ja mijn voorkeur  blijft uitgaan  naar  het vintage. De oudere modellen vind ik er mooier uitzien. en ik vind ze ook  beter klinken.  Maar goede speakers  is  ook een aanwinst, sinds ik  met  wharfedale aan de gang ben vind ik mijn geluid mooier.  En dan kan in feite ook een nieuwe  versterker op. Ik heb nu wel zoveel  versterker beluisterd van  allerlei  soorten merken  en prijs klasses. En  ik kom vaker  terug  op  lage  of  midden klasse versterkers  die  het beste  klinken.

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

tom1957

hoi jon,,
bij mijn vraag hoort een verhaal,
ik heb een sr 8100 die heb ik via hifi.nl gekocht,,
alleen ik heb er nog niet veel aangehad,, :x
hij staat al weken in Elst en om een lang verhaal kort te maken is de conclusie dat hij nat is  geweest ,,
en dat wist de verkoper van dit apparaat, hij was het alleen vergeten dat tegen mij te vertellen,, violent1
nu is het de vraag of ze hem in Elst nog goed krijgen want wat ik begreep was hij behoorlijk geoxideerd is ,,
balen dus,  :-(
nu ben ik bang dat ik iets anders moet gaan kopen,,
en idd ik ben me aan het verdiepen in de vintage recievers,die zijn echt te gek,,
is er 1 receiver die jij vind dat die er echt uit springt qua geluid??
want wat me wel duidelijk is dat er maar wat gevraagd wordt op de verkoop sites :-o
speakers zitten wel goed ,, ik heb ultimo's van speakerland met de befaamde scanspeak luidsprekers,,
ik ga dan voledig over op stereo,,
mvrgr Tom

HAL9000

Citaat van: tom1957 op december 04, 2011, 15:06:16
hoi jon,,
bij mijn vraag hoort een verhaal,
ik heb een sr 8100 die heb ik via hifi.nl gekocht,,
alleen ik heb er nog niet veel aangehad,, :x
hij staat al weken in Elst en om een lang verhaal kort te maken is de conclusie dat hij nat is  geweest ,,
en dat wist de verkoper van dit apparaat, hij was het alleen vergeten dat tegen mij te vertellen,, violent1
nu is het de vraag of ze hem in Elst nog goed krijgen want wat ik begreep was hij behoorlijk geoxideerd is ,,
balen dus,  :-(
nu ben ik bang dat ik iets anders moet gaan kopen,,
en idd ik ben me aan het verdiepen in de vintage recievers,die zijn echt te gek,,
is er 1 receiver die jij vind dat die er echt uit springt qua geluid??
want wat me wel duidelijk is dat er maar wat gevraagd wordt op de verkoop sites :-o
speakers zitten wel goed ,, ik heb ultimo's van speakerland met de befaamde scanspeak luidsprekers,,
ik ga dan voledig over op stereo,,
mvrgr Tom


Ja  Ik weet niet  als  Elst  zo'n  rekonditioneer badje  heeft om  de  oxidatie  weg  te  halen.  Anders  zal  het niet gaan worden.  misschien zijn de kaarten nog nieuw  leverbaar voor een goede  prijs?

Mijn favoriete  receivers  stereo  zijn de  2270 en 2500.  Ik heb ze ook en  dat  zijn dé machines van marantz.
Ik heb ok een  2600 staan maar  daar doe ik veel minder mee.  Zit eraan te  denken om hem  te verkopen.
En  uiteraard  mijn  quadro receiver  de 4400. 

ga je  een Nieuwe  stereo combinatie  kopen of  ?  vintage?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

tom1957

hoi jon,,
tja,, nieuwe losse kaarten,, ik ben bang dat dit in de papieren gaat lopen,,
wat ik begrepen heb zij het voorals de verbindingen van de kaarten onderling die via connectors zitten dat die geheel verrot waren,,maar ff afwachten er is nog hoop,,

als de 8100 niet te maken is ,dan ga ik inderdaad voor vintage,,
en dan voor een stereo receiver,,
wat mist die 2600 dan ? klinkt hij minder mooi?
is dat overigens een amerikaan met een losse voeding?
mvgr Tom


HAL9000

Nee  de  2600 is  Europees mijn  2500 is  wel uit  Canada. 

Mijn 2500

binnenwerk.

Ik heb mijn 2500 nieuw  uit  doos.  De  2600 heb ik gerepareerd.
voor mij is het geen extra aanwinst.  De  tuner is wat  geavanceerder en  de voeding is  groter van de 2600.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

QuattroNL

Citaat van: tom1957 op december 04, 2011, 15:06:16ik heb een sr 8100 die heb ik via hifi.nl gekocht,,
alleen ik heb er nog niet veel aangehad,, :x
hij staat al weken in Elst en om een lang verhaal kort te maken is de conclusie dat hij nat is  geweest ,,
en dat wist de verkoper van dit apparaat, hij was het alleen vergeten dat tegen mij te vertellen,, violent1
Als je er heil in ziet kan je dat natuurlijk verhalen op de verkoper. Als particulier koper ben je ook beschermd.
Als verkoper iets niet meldt bij aankoop wat hij wel heeft geweten (en jij hebt gevraagd of er bijzonderheden oid waren) dan is hij verplicht het apparaat terug te nemen en jou je geld terug te geven.
De praktijk is helaas wel eens anders dus je moet er zin in hebben...
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

tom1957

#10
Citaat van: QuattroNL op december 04, 2011, 19:53:38
Citaat van: tom1957 op december 04, 2011, 15:06:16ik heb een sr 8100 die heb ik via hifi.nl gekocht,,
alleen ik heb er nog niet veel aangehad,, :x
hij staat al weken in Elst en om een lang verhaal kort te maken is de conclusie dat hij nat is  geweest ,,
en dat wist de verkoper van dit apparaat, hij was het alleen vergeten dat tegen mij te vertellen,, violent1
Als je er heil in ziet kan je dat natuurlijk verhalen op de verkoper. Als particulier koper ben je ook beschermd.
Als verkoper iets niet meldt bij aankoop wat hij wel heeft geweten (en jij hebt gevraagd of er bijzonderheden oid waren) dan is hij verplicht het apparaat terug te nemen en jou je geld terug te geven.
De praktijk is helaas wel eens anders dus je moet er zin in hebben...

hoi,,
ik heb hem meteen gemaild dat de receiver regelmatig in de beveiliging schoot,,
totdat hij op een middag met een knal eindigde,,
ik heb de verkoper meteen dit gemaild,,zijn reactie was dat hij de versterker werkend had verkocht,,
hij is toen nagekeken door iemand die bij Marantz Duitsland werkt,,
die constateerde dat de eindtrap van rechts achter uitgefikt was,,
die heeft hij gerepareerd  en hij werkte weer,,
maar ik kreeg hem niet goed afgesteld totdat weer het rechtsachter kanaal veel zachter klonk als de rest,,
weer terug naar die man,,die heeft zich geconsentreert op de eidversterkers en  alles daar vervangen
maar niks hielp,, hij stelde toen voor om hem aan te bieden bij het servicecenter Elst
nadat zij daar 4 weken hebben gezocht hebben ze hem vorige week compleet uitelkaar gehaald en toen kwamen ze er achter dat hij nat was geweest,,
de verkoper reageerd nergens op,, het ergste vind ik dat hij ook bij een Marantz dealer werkt,,
maar goed ik ga igg verhaal halen als ik weet hoe en wat,,
ik zit te denken aan een bezoekje aan de winkel waar hij werkt,,
mvrgr Tom

GBHamish

#11
He Jon,

Ben weer terug in het land, dus even een reactie. Erg mooi dat het zo snel gelukt is om de versterker weer op orde te krijgen. Het is ook leuk om te horen dat ik niet de enige ben die het apparaat kan waarderen. Het kan altijd beter/anders enzo, maar ik ben niet zo van het kopen/verkopen en blijven proberen. Ik luister graag naar een stuk muziek, maar ben niet per se een audiofiel. Samen met m'n DV 6400 (Van Medevoort modificatie) en B&W CDM 1SE klinkt het mij voorlopig nog goed genoeg. We kijken er naar uit om alles weer spelend thuis te hebben. Ik bel je morgen even op om een afspraak te regelen.

Gerrit

GBHamish

Gisteravond de versterker opgehaald en op z'n plek gezet. Het duurde even voordat de boel warm was, maar daarna toch maar een CD in de lade gestopt en ... zowel het linker- als rechterkanaal doen hun werk zonder gekraak en met overgave. Erg lekker om de boel weer op orde te hebben.

Jon, mijn hartelijk dank voor een goed stuk werk.

Gerrit

HAL9000

Gerrit,


goed om te horen veel luister  plezier gewenst.

Jon.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!