Budget receiver vs niet zo budget receiver
Sony STR-DB930 v.s. Onkyo TX-NR5008
Sony van 30 euro v.s. Onkyo van heel wat meer 30 euro's. Ik heb de test gedaan op 75 db (1 khz toon) en nog een keer op 85 db. Als bron een Sony SCD-555ES die met splitters via identiek dropveter aan beide amps stond verbonden. Ls draad was voor beide amps Ocos. 1 nummer luisteren en dan ompluggen.
Op 75 db
Nauwelijks verschil te horen. Ik vond dit ook echt te zacht staan. Dit is voor mij niet hard genoeg om lekker in de muziek te komen en aandachtig te luisteren. Ik dacht iets meer detail in het hoog te horen. Maar dat kan net zo goed verbeelding zijn.
Op 85 db
Dat is beter. Ik zou zeggen dat ik dit vaak als niveau gebruik om lekker te luisteren, hoewel het er vaak ook veel harder aan toe gaat.
Ik kon nu een duidelijk, herhaalbaar patroon eruit pikken. De Onkyo klinkt wat dichter en softer in het midden en hoog. Of vriendelijker naar gelang je smaak. De Sony laat bekkens meer spetteren en ik krijg hier en daar ook meer detail door in het midden. In het laag valt weinig verschil op, ik denk dat de Sony wat meer punch geeft en de onkyo ook hier wat wolliger is.
Qua smaak gaat mijn voorkeur uit naar de 30 euro ksotende Sony.
Ik had helaas geen tijd meer om de hogere SPL op et zoeken, want ook op 90-95db had ik willen horen hoe de versterkers uitvallen.
Maar ik was gewoon nieuwsgierig hoe de Graaf het zou doen. Dus ook deze op 85db gezet en gaan luisteren.
Ik zou in cliches kunnen vervallen. Maar ik probeer zo objectief mogelijk aan te geven hoe de Graaf de vloer aanveegt met beide amps, binnen de kaders van mijn smaak.
Het midden gebied, gitaren en stemmen zijn zo veel beter te plaatsen en te horen. Het geeft je een veel frisser plaatje (meer forward zouden sommiggen zeggen). Verder valt op dat in drukke passages bij Rock, je gitaarsolos gewoon kunt blijven volgen als de band apeshit gaat. En dat ZONDER dat het geluid verhard of schel wordt.
De bass is minder punchy en wat romiger dan van de recievers. Wat leger mischien.
Qua plaatsing is er een breder stereobeeld, waarbij stemmen en synthesizer mooi los komen van de speakers. Meer dan bij de recievers.
Verder is de aanslag van drumvellen en cymbals zo veel meer plotseling en levendig dat ik nauwelijks kan geloven dat dit alleen door een versterker kan komen.
Ik heb de test niet blind kunnen doen maar wil dat best een keer proberen (dus niet weten welke amp aan staat)