Set van Zoldar

Gestart door Zoldar, november 20, 2011, 11:02:46

Vorige topic - Volgende topic

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

lo

Een nieuwe techneut in de dop  notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Zoldar

Budget receiver vs niet zo budget receiver

Sony STR-DB930 v.s. Onkyo TX-NR5008
Sony van 30 euro v.s. Onkyo van heel wat meer 30 euro's. Ik heb de test gedaan op 75 db (1 khz toon) en nog een keer op 85 db. Als bron een Sony SCD-555ES die met splitters via identiek dropveter aan beide amps stond verbonden. Ls draad was voor beide amps Ocos. 1 nummer luisteren en dan ompluggen.

Op 75 db
Nauwelijks verschil te horen. Ik vond dit ook echt te zacht staan. Dit is voor mij niet hard genoeg om lekker in de muziek te komen en aandachtig te luisteren. Ik dacht iets meer detail in het hoog te horen. Maar dat kan net zo goed verbeelding zijn.

Op 85 db
Dat is beter. Ik zou zeggen dat ik dit vaak als niveau gebruik om lekker te luisteren, hoewel het er vaak ook veel harder aan toe gaat.
Ik kon nu een duidelijk, herhaalbaar patroon eruit pikken. De Onkyo klinkt wat dichter en softer in het midden en hoog. Of vriendelijker naar gelang je smaak. De Sony laat bekkens meer spetteren en ik krijg hier en daar ook meer detail door in het midden. In het laag valt weinig verschil op, ik denk dat de Sony wat meer punch geeft en de onkyo ook hier wat wolliger is.
Qua smaak gaat mijn voorkeur uit naar de 30 euro ksotende Sony.

Ik had helaas geen tijd meer om de hogere SPL op et zoeken, want ook op 90-95db had ik willen horen hoe de versterkers uitvallen.

Maar ik was gewoon nieuwsgierig hoe de Graaf het zou doen. Dus ook deze op 85db gezet en gaan luisteren.
Ik zou in cliches kunnen vervallen. Maar ik probeer zo objectief mogelijk aan te geven hoe de Graaf de vloer aanveegt met beide amps, binnen de kaders van mijn smaak.
Het midden gebied, gitaren en stemmen zijn zo veel beter te plaatsen en te horen. Het geeft je een veel frisser plaatje (meer forward zouden sommiggen zeggen). Verder valt op dat in drukke passages bij Rock, je gitaarsolos gewoon kunt blijven volgen als de band apeshit gaat. En dat ZONDER dat het geluid verhard of schel wordt.
De bass is minder punchy en wat romiger dan van de recievers. Wat leger mischien.
Qua plaatsing is er een breder stereobeeld, waarbij stemmen en synthesizer mooi los komen van de speakers. Meer dan bij de recievers.
Verder is de aanslag van drumvellen en cymbals zo veel meer plotseling en levendig dat ik nauwelijks kan geloven dat dit alleen door een versterker kan komen.

Ik heb de test niet blind kunnen doen maar wil dat best een keer proberen (dus niet weten welke amp aan staat)
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

jowa

Leuk om deze test te lezen.  stupid

Cornelis1921

stupid Ik heb het toch altijd al beweerd... :wink:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Leuke test en de uitkomsten zijn voor mij erg herkenbaar  :yes:.

Zoldar

Ondertussen op zolder
Gratis setje stands opgehaald. Aardig budget zo. 15 euro speakers. 30 euro amp.

Alleen de sacd speler vn sony is een beetje een miskoop. Blijft cd's en sacd niet goed afspelen. verder onderzoek leert dat het nogal afhankt van hoe warm de speler is voor het functioneren. Hij speelt koud beter. Er zijn een paar ic die erg warm worden en er zit geen ventilatie in de speler.

Ik heb gaten in de kap geboord en een set koelelemnten besteld met kuhlpaste. Hieronder het resultaat.

de speler speelt nu bijna foutloos dus ik ga er nog wat extra gaten bij boren. als dit goed bevalt heb ik voldende vertrouwen om het video board van de onkyo aan te pakken en ook daar koelelementen op de ic te gaan plakken

Cornelis1921

:-) Lekker bezig, Zoldar! :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Je kan ook proberen eventueel om een videokaart koeler actief erop te zetten er zit zat stroom rondom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

Zoldar

pietjepc

Zijn er meer die alleen een kruisje zien??
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

lo

Zoldar

sorry hhal maar weg. i probeer foto's van flikr erop te krijgen.