Mijn eerste DIY avontuur
De Sony SCD-XB940 heft kuren. SACD werden niet meer ingelezen of hortend en stotend afgespeeld. Ik kan zelf in het Service Menu de speller zichzelf laten calibreren (laser). Maar dit mocht niet meer baten. Soms als de speller warm was werkte het even.
Ik heb een donor DVD speler gehaald met dezelfde laser en de laser eruit gehaald en weer in de SCD-940 gezet. Spannend. De CD's speelden prima af maar dezelfde problemen met de SACD

Hal9000 gebeld en die zei dat het ook aan de stuur electronica kan liggen die te warm wordt. Elco's kunnen gaan lekken. Nu ben ik niet van plan om er euro's aan uit te geven (voor onderdelen en uren) dus ik had de hoop al opgegeven.
Thuis de speler weer open gemaakt maar ik kan zo snel niet zien of en waar er gelekt. Het board met de stuur IC is wordt wel warm.
Maar met wat kunst en vleigwerk krijg ik de speler wel aan het lezen. Door met de hand de hoek van de laser aan te passen. Dit moet de speler zelf regellen maar ik heb het nu opgelost door een met een stukje elastiek de laser unit in ee bepaalde hoek te zetten.
En uhhm ik zit alweer een uur te luisteren naar SACD's die voorheen oonleesbaar waren