Ene M. Fremer schreef dit over het element wat ik thans gebruik.
Ortofon 2M Black: $699
Partnered with the budget-priced Audio-Technica AT-PEQ3 phono preamp, the "ridiculously good" Ortofon 2M Black produced a bright, open sound with "surprising heft and slam." Because its Shibata stylus is sensitive to rake angle, the 2M Black should be used only with tonearms that permit adjustment of VTA and SRA, Mikey advised. (Vol.32 No.12)
Nu kun je een rega 251 toonarm hoger en lager zetten waarmee je de vta veranderd. Er zijn behoorlijk wat elementen in omloop die wat getweak nodig hebben om de naald onder de juiste hoek op de LP te leggen. Ik kreeg bijvoorbeeld het hoog niet helemaal schoon. Er bleef iets van tsssss en shhhhh bij cymbals en s klanken over.
Zelfs het verlagen van de arm totdatie aanliep op de plaat bracht geen soelaas.
Nu zijn er lieden die met een USB microscoop de hoek van de naalden hebben opgemeten en na veel klooien met de arm nog niet de juiste hoek kregen. Boze brieven met foto's op vinyl fora.
Er zijn inmiddels een aantal fabrikanten met wat tips gekomen. De meest simpele is de druk op de naald verhogen, de naald komt daarmee ook onder een andere hoek te staan. de druk ook boven de opgegeven waarden worden opgevoerd. Fijn dat ze dat op internet zetten. Mocht de zaak stuk gaan komen de claims vanzelf.
Dus ik heb nu de 2M Black op 1,9mg staan en dat is een hele verbetering.