Stereo speakers tesamen met surround (5.1) set gebruiken op SR7005 rec.

Gestart door MartijnValkier, november 16, 2011, 13:28:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MartijnValkier

Jezus wat kinderachtig.

Moderator: gelieve mijn account te verwijderen.

Test...

pameijer

Hoi Martijn, welkom op dit forum! Je bent ongetwijfeld op de juiste plek op het wereldwijde web om snel het juiste antwoord te krijgen. Ik zou het je echter niet kunnen vertellen  :no:

Mooie set heb je trouwens. Als alternatief zou ik je willen laten overwegen om toch een mooie set staanders aan te schaffen en als gewone fronts in te zetten, en dan de front-eitjes die je dan over hebt inzetten als front-high of surround-back speakers, heb je een mooie 7.1 setup. Om te matchen in de videosound zou je de KEF Q-serie kunnen overwegen, alhoewel ik denk dat B&W ook prima matcht en zeker beter klinkt.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

still life

welkom martijn

CiteerGisterenavond vond ik in de handleiding van de receiver waarschijnlijk de oplossing voor mijn probleem. Als ik het goed begrijp is het mogelijk dat ik de Focal speakers aansluit op de "High Surround" aansluiting en de KEF set gewoon op de aansluitingen aangesloten laat zitten waar ze nu op zitten. Op het moment dat ik dan op de afstandsbediening schakel tussen SPKR-A en SPKR-B zou ik volgens de handleiding of de KEF zet aanzetten of de Focal set.

yep, dat kan.. zo blijft de kef set ook beschikbaar voor 5.1 surround

als je 7.1 wil moet je kiezen voor ofwel backs, heights of wides

CiteerWat ik niet lees in de handleiding is dat wanneer ik schakel naar de 'Surround High" speakers (lees: Focal stereo opstelling) of de KEF subwoofer dan uitgeschakeld word.

is afhankelijk v/d instelling op je fronts (large/small) & LFE (enkel SW of both)

stel je de nieuwe fronts in op large & LFE enkel via SW, zal die kef-sub enkel meespelen met 'zijn' eitjes

CiteerMuziek luisteren (noch in stereo en noch in direct) is een drama daarintegen met de KEF 5.1 set. Ook niet zo gek natuurlijk want deze set is niet eigenlijk niet gemaakt om muziek te luisteren.


mag ik vragen hoe de SR afgesteld is ? met name: maak je gebruik van audyssey of manuele settings
met die keffertjes moet muziek luisteren nl niet noodzakelijk zo beroerd te zijn  :angel:

dit gezegd zijnde ben ik het wel roerend met je eens om mooie fronts te overwegen  8-)

CiteerNu ben ik al weken op zoek naar een zuilspeaker set die de front speakers van de KEF set kunnen vervangen om zo toch mooi stereo muziek te kunnen luisteren en niet de KEF set geweld aan te doen. Nu blijkt dit in de praktijk moeilijk te zijn. Ik heb al diverse stereo speakers beluisterd en ben tot de conlusie gekomen dat de Focal Chorus 826V mooi klinkt en ook nog eens binnen mijn budget ligt. Nu ben ik alleen bang dat deze speakers niet goed samen gaan met de KEF speakers in een 5.1 opstelling.


focal is een degelijk merk, hier op het forum zijn nog enkele SR bezitters, telkens met andere fronts
die combi is dus niet zo moeilijk te maken..  :wink:


Citaat van: pameijer op november 16, 2011, 14:17:12

Mooie set heb je trouwens. Als alternatief zou ik je willen laten overwegen om toch een mooie set staanders aan te schaffen en als gewone fronts in te zetten, en dan de front-eitjes die je dan over hebt inzetten als front-high of surround-back speakers, heb je een mooie 7.1 setup.

stupid

dit lijkt me nog de makkelijkste weg, met behoud van alle opties  :yes:

voor muziek of andere stereo-bronnen, kies je dan gewoon stereo weergave & gebruik je de zuilen
voor surround maak je gebruik v/d eitjes, met behoud van die mooie fronts (7.1)

zo draai ik tenminste:

Citaat van: MartijnValkier
een waar genot met de opstelling die ik nu heb staan

ook in stereo..  notworthy surround is slechts 5.1, vanwege een 'speciaaltje' op de fronts..  :evil:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

still life


Citeerde front speakers van de KEF set kunnen vervangen om zo toch mooi stereo muziek te kunnen luisteren en niet de KEF set geweld aan te doen.



kan ook zo bvb..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

dmeerpa

De ene speakers op A en de andere op B(High) zal zeker werken.
Maar zoals al aangehaald kan je gaan experimenteren door de front eitjes eens in te zetten als echte high speakers of als surround back speakers in een 7.1 opstelling.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

MartijnValkier

#6
..

WilliamB

Citaat van: still life op november 16, 2011, 15:47:23

Citeerde front speakers van de KEF set kunnen vervangen om zo toch mooi stereo muziek te kunnen luisteren en niet de KEF set geweld aan te doen.



kan ook zo bvb..

Ik heb zelf de SR7005 in comb. met de Kef Q90.
Ben hier erg tevreden over.

als je binnenkort een keer naar het zuiden komt,kan je een keer bij mij komen luister.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

still life

#8
Citaat van: MartijnValkier op november 16, 2011, 19:13:44Er werd ook de vraag gesteld of ik Audyssey gebruikt heb voor het instellen van de kef speakers, uh ja

mooi, over goed inmeten valt aardig wat na te lezen op het forum..  :wink:

Citeeren meer als het keffen van de frontspeakers in direct heb ik er niet uit weten te halen. Maar dat heeft te maken met het feit dat ik dan de sw niet gebruik.
kan me goed voorstellen, dat je niet warm loopt v/d 'eitjes'-sound, zonder sub-support..

CiteerIn stereo blijf je met je sw klooien om een evenwichtige bas te krijgen bij verschillende muziek soorten. Ik weet haast wel zeker dat een kwalitatief goede zuilspeaker dit veel beter kan zonder sw.

ook een zuil kan met ondersteuning i/h diepste laag, beter gaan presteren (totaal beeld/sound in stereo)
voornaamste reden is dat praktisch alle speakers afvallen in die regionen
dit icm de meestal beroerde akoestiek v/d modale huiskamer

vermoedelijk is uw sub niet goed/optimaal afgesteld/ingemeten
ook voor sub-integratie verwijs ik weerom naar diverse forum-topics hier..

als dit goed uitgevoerd is, heb je een balanced geluid  :yes:
neemt niet weg dat een unbalanced (lees: slechte) mix evengoed door de mand valt..  :-D

CiteerIk ga eerst vrijdag eens de tijd nemen om te luisteren, zodra ik een keuze gemaakt heb kom ik in de lucht. Heren bedankt!

tip: blijf daarbij weg van sterk kleurende speakers  :angel:

benieuwd naar de evolutie hier..   byebye

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Heb hier ook een sub van Kef gehad, dat is in mijn optiek niet de sterkste kant van Kef.
Zeker in combinatie met vloerstaanders, is puur voor ondersteuning van de eitjes en loopt gewoon te ver door naar boven voor forse luidsprekers.

still life

Citaat van: marvin op november 17, 2011, 19:25:20
Heb hier ook een sub van Kef gehad, dat is in mijn optiek niet de sterkste kant van Kef.
Zeker in combinatie met vloerstaanders, is puur voor ondersteuning van de eitjes en loopt gewoon te ver door naar boven voor forse luidsprekers.

kan zijn & vast ook nodig voor die sats (wsl tot 100Hz)

indien er zuilen als fronts komen, zet je daar gewoon een actieve cross op van 40Hz
dan is de sub enkel daar werkzaam (vwb de fronts, voor de eitjes blijft de hogere instelling)

alleen is de vraag dan weer, hoever die sub doorloopt naar beneden toe  :angel:
  1 ding is zeker: deze SR is wat overkill voor dat setje..

vermoedelijk komt er een speaker upgrade over de ganse lijn..   :-D



naais..   :yes:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin


still life

Citaat van: marvin op november 18, 2011, 13:51:10
Citaat van: still life op november 18, 2011, 13:07:58
alleen is de vraag dan weer, hoever die sub doorloopt naar beneden toe  :angel:

Niet diep genoeg....  :-P

in the small hours (vannacht) wat oudjes zitten draaien (cd'tjes v/d jaren 80)
lekkere dynamiek, niet de hedendaagse moddervette loudness mix

genieten in pure direct  pompom  maar niets aanwezig onder 40Hz  nopompom (subje blijft lekker in slaap)

heb je dat weer a/d hand..   :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Denk dat als je hem gewoon aan zet dat hij het wel doet hoor, 't is niet zo dat een instrument gelijk stil valt onder 40hz. Er is toch meestal wel wat sprake van uitdoving en verzwakking.
Maar goed, maakt (mij) verder ook niet uit...  :lol:

Marvin

Om het even af te maken; (Zat een filmpje te kijken).
Er zijn maar bar weinig instrumenten die onder de 40hz doorgaan, in die optiek zou je subwoofer dus eigenlijk helemaal bar weinig doen met een xover van 40hz.

In hoeverre zijn we er zeker van dat er geen tonen boven die xover wordt gegeven?
Als je die insteld op je sub zelf zal hij altijd geluid boven de xover geven, zei het niet met een aardige afval.
Dus in hoeverre zijn we zeker van het feit dat de xover vanuit een receiver wel compleet stopt boven zijn afstelling, ik niet moet ik zeggen.
Maar zeker weten doe ik dat niet.