Vermogen versus stroom leveren

Gestart door pameijer, november 01, 2011, 15:11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

pameijer

Ik was vanochtend weer eens in een hifizaak om een kabeltje te kopen (Chord CrimsonPlus RCA) en om advies te vragen om mijn installatie beter te laten klinken. Mijn ProAc Response D15's kunnen veel beter dan ze nu laten horen (ik heb ze horen swingen bij de persoon van wie ik ze gekocht had, op top Naim equipment). Hun opvolgers Response D18 hebben een Whathifi award 2010 beste speakers £1000-£3000, zegt natuurlijk niet alles maar ook weer niet niks!

De verkoper gaf aan dat mijn speakers veel stroom nodig hebben, hun gevoeligheid is 88dB. Op mijn opmerking dat de SR6004 110 Watt per kanaal afgeeft meldde hij dat dat iets anders was. Het gaat om de trafo, niet om het vermogen. Nu is volgens mij P=V*A, ik weet alleen niet hoe het voltage beweegt tijdens muziek spelen. Volgens de verkoper kun je een goede versterker niet kiezen op basis van specs (vooral vermogen) en kon een 40 Watt stereoversterker wellicht wel mijn speakers laten zingen.

Kan iemand uitleggen hoe het nu zit? Ik heb zelf ook het sterke vermoeden dat de SR6004 de zwakke schakel is, en wil wel updaten met een eindversterker of geïntegreerde versterker met HT-lus. Maar je moet wel eerst een keuze maken uit het gigantische aanbod o.b.v. specs, lijkt me. De verkoper raadde trouwens de Audiolab 8200P aan, deze kost €749.

Technische gegevens ProAc Response D15:
Nominal Impedance
8 ohms
Recommended Amplifiers
20 to 180 watts
Frequency Response
30hz to 30Khz
Sensitivity
88db linear for 1 watt at 1 metre
Bass/Midrange
Driver 6 1/2" diameter unit with new rigid chassis, linear motor assembly and large copper magnet and phase plug. Glass fibre weave cone exclusive to ProAc.
Tweeter
3/4" soft dome exclusive to ProAc with special honeycomb wound voice coil and rear chamber damping
Crossover
Finest components on dedicated circuit board. Multistrand oxygen-free copper cable throughout. Split for optional bi-wiring and bi-amping.
Dimensions
38 3/4" (984mm) high on plinths with conical feet
7 1/2" (190mm) wide
10" (254mm) deep
Weight
50lbs (23kg/cabinet)
Mode
Floorstanding
Grille
Acoustically transparent crimplene
Finish
Available in the following real wood veneers: Black Ash, Cherry, Mahogany, Ebony, Bird's Eye Maple and Maple.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

TurboMarco

#1
De verkoper lolliestokt uit zijn nek ,specs zijn betrouwbaarder dan jomanda achtige verhalen en de luidsprekers die jij hebt zijn makkelijk aan te sturen .
En er ontstaat al snel een misverstand wanneer je luidsprekers elders gaat beluisteren ,de akoestiek is immers niet hetzelfde als thuis .

2,83 Vac = 1 Watt is een gegeven feit en niets meer of minder dan dat ,en of de trafo nou rond of rechthoekig is maakt ook niets uit ,je kan heus verwachten van een Marantz product dat het wel in orde is  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Trouwens laat de verkoper dan ook even melden hoeveel stroom de speakers moeten hebben om tot leven te komen ,ik kan je alvast melden dat een overdaad aan stroom de speakers naar de eeuwige jachtvelden helpen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Mooi verhaaltje om je 750,- lichter te maken.

Ik zeg doen!  clown1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Het kan nog mooier ,een luidspreker met magische spoelen ,condensatoren en weerstanden waardoor een Ah of 10 het verschil maakt  :-D ......let wel op peakpower  :schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Aktieve luidsprekers moeten wel aan het stroom gehangen worden. (hier hoort natuurlijk een smiley achter die met m'n telefoon niet lukt).

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

jullie gaan weer voorbij aan de magische krachten die bepaalde merken hebben en die zijn niet meetbaar helaas  :evil: HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Zoldar

je moet ook eerst haai-end cryo kauwgum kauwen en over je LS kabels blazen, dat helpt echt waar. en je kunt dat niet meten natuurlijk. tss
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

dmeerpa

Ik had vroeger een SR7500 om mijn speakers aan te sturen. Daar hoorde je gewoon dat deze te kort kwam.
Die was goed voor 105Watt bij 8 Ohm.
De SR8002 die op papier 125 Watt levert bij 8 ohm en 160Watt bij 4 Ohm had er geen problemen mee.

De speakers zijn 6 ohm met een gevoeligheid van 90dB en vragen volgens de handleiding om een versterker tussen de 100 - 500 Watt. Is een groot verschil met jou speakers die maar 88dB zijn en 20-180 Watt vragen.

Ik denk dat we moeten rekenen dat onze Marantz receivers zo'n 60-70% van het op papier opgegeven vermogen leveren.
Dus je kan gerust zeggen dat jou receiver bij stereo 65-70Watt leveren, ruimschoots in de opgegeven marges.

Ik heb een eindversterker kunnen kopen voor nog geen 250€ die 250Watt per kanaal levert bij 6Ohm. Bij stereo was er een hele kleine verbetering, bij surround was die veel groter. Daar merkte ik dat de surround speakers nadrukkelijker aanwezig waren. Zeker bij surround modes als Dolby ProLogic of CS-II.

Als uw verkoper zo zeker is van zijn stuk, dat hij u een aantal exemplaren meegeeft naar huis om uit te proberen. Ik heb dit ook mogen doen, en bleek zelfs dat de 2 nieuwe modellen het slechter deden dan de SR8002. Enkel de meer dan 10 jaar oude tweedehands Rotel versterker was een verbetering.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Marvin

Ik weet niet eens hoeveel m'n receiver eruit pompt, meer dan voldoende in ieder geval. En waarschijnlijk evenveel als op papier. ;)




Iphone4

pameijer

Citaat van: dmeerpa op november 01, 2011, 19:40:27
Ik had vroeger een SR7500 om mijn speakers aan te sturen. Daar hoorde je gewoon dat deze te kort kwam.
Die was goed voor 105Watt bij 8 Ohm.
De SR8002 die op papier 125 Watt levert bij 8 ohm en 160Watt bij 4 Ohm had er geen problemen mee.

De speakers zijn 6 ohm met een gevoeligheid van 90dB en vragen volgens de handleiding om een versterker tussen de 100 - 500 Watt. Is een groot verschil met jou speakers die maar 88dB zijn en 20-180 Watt vragen.

Ik denk dat we moeten rekenen dat onze Marantz receivers zo'n 60-70% van het op papier opgegeven vermogen leveren.
Dus je kan gerust zeggen dat jou receiver bij stereo 65-70Watt leveren, ruimschoots in de opgegeven marges.

Als ik jouw opmerkingen zo lees trek ik de conclusie dat je zegt dat veel vermogen leveren hetzelfde is als veel stroom, klopt dat?

Alle posts hierboven suggereren dat er eigenlijk geen verschil is of zou moeten zijn tussen verschillende versterkers, wellicht los van het geleverde vermogen. In dat geval zou er ook weinig verschil moeten zijn tussen bv. een SR5005 en een SR7005, of zelfs een PM11-S2 om er maar 'ns eentje te noemen. Er zijn hifi non-believers die dat idd geloven, ik ben zelf kritisch, weet dat er veel onzin wordt verkocht, maar geloof wel dat er verschil is in geluidskwaliteit tussen verschillende (eind-)versterkers.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

dmeerpa

Citaat van: pameijer op november 01, 2011, 20:37:20
Citaat van: dmeerpa op november 01, 2011, 19:40:27
Ik had vroeger een SR7500 om mijn speakers aan te sturen. Daar hoorde je gewoon dat deze te kort kwam.
Die was goed voor 105Watt bij 8 Ohm.
De SR8002 die op papier 125 Watt levert bij 8 ohm en 160Watt bij 4 Ohm had er geen problemen mee.

De speakers zijn 6 ohm met een gevoeligheid van 90dB en vragen volgens de handleiding om een versterker tussen de 100 - 500 Watt. Is een groot verschil met jou speakers die maar 88dB zijn en 20-180 Watt vragen.

Ik denk dat we moeten rekenen dat onze Marantz receivers zo'n 60-70% van het op papier opgegeven vermogen leveren.
Dus je kan gerust zeggen dat jou receiver bij stereo 65-70Watt leveren, ruimschoots in de opgegeven marges.

Als ik jouw opmerkingen zo lees trek ik de conclusie dat je zegt dat veel vermogen leveren hetzelfde is als veel stroom, klopt dat?

Alle posts hierboven suggereren dat er eigenlijk geen verschil is of zou moeten zijn tussen verschillende versterkers, wellicht los van het geleverde vermogen. In dat geval zou er ook weinig verschil moeten zijn tussen bv. een SR5005 en een SR7005, of zelfs een PM11-S2 om er maar 'ns eentje te noemen. Er zijn hifi non-believers die dat idd geloven, ik ben zelf kritisch, weet dat er veel onzin wordt verkocht, maar geloof wel dat er verschil is in geluidskwaliteit tussen verschillende (eind-)versterkers.

Neen ik ga me niet uitspreken over het stroom en vermogen.
Wat ik wil zeggen is dat speakers wel beter kunnen presteren wanneer ze het nodige vermogen krijgen.
En ik verwacht niet dat jij veel verschil zal merken tussen uw SR6004 en de PM11S1 (als die uitsluitend als EV wordt gebruikt).
In uw geval levert je receiver voldoende vermogen voor je fronts. Je zal mss een kleine winst halen met een zwaardere versterker. Ook de dampingsfactor van een versterker zal invloed hebben op je speakers.

Welk is je bron die je gebruikt bij je SR6004 en hoe is die aangesloten ?
Welke surround/stereo stand gebruik je om CD's te beluisteren ?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

pameijer

Citaat van: dmeerpa op november 01, 2011, 21:49:08
Welk is je bron die je gebruikt bij je SR6004 en hoe is die aangesloten ?
Welke surround/stereo stand gebruik je om CD's te beluisteren ?

Bronnen zijn alle die in mijn sig staan: CD's via UD5005, apple TV en ook nog Airport Express (streamen via Spotify, iTunes of XBMC) en natuurlijk gewoon de radio en heel soms een LP'tje. Geen enkele bron springt er echt uit. De UD 5005 is aangesloten via digitale coax, morgen ga ik het analoog proberen met het nieuwe touwtje.

Ik gebruik de stereo stand met Audissey en Dynamic EQ, dat geeft nog het beste geluid. Pure Direct is echt kleurloos, mat , basloos etc.

Bij de hifiboer waar ik vanochtend was draaide een setje Tannoy's van €600 per paar op een dikkere Yamaha surroundreceiver. Dat klonk een stuk beter dan bij mij thuis, werkelijk waar!

In welke regio woon je dmeerpa?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

dmeerpa

Ik woon in Aalst nabij Brussel.

Nu ik vind de UD7006 via analoog hier wel beter klinken dan digitaal (HDMI).
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150