Vermogen versus stroom leveren

Gestart door pameijer, november 01, 2011, 15:11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

spekkie99

#15
Het verhaal vd verkoper is niet zo raar.
Naast rendement heb je ook nog impedantie, die kan zo grillig verlopen dat een zwaardere versterker zeker nut heeft.
Mijn ex middens 753 met hoog rendement leven op van een zware versterker.

Niets ten nadele van je receiver maar je speakers kunnen veel meer. Ik zou voor een mooie stereo versterker gaan.

TurboMarco

De gebruikte luidsprekers van Proac hebben een nominale impedantie van 8 Ohm en hebben een meer dan gemiddelde rendement ,kortom die zijn makkelijk aan te sturen  :yes:


citaat:"Niets ten nadele van je receiver maar je speakers kunnen veel meer. Ik zou voor een mooie stereo versterker gaan."

Ik denk juist dat andere speakers meer kunnen brengen  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Zo een SR7005 heeft meer dan zat vermogen


ik denk gewoon dat het de instellingen zijn met de geaudyssey etc. en eq shit


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Nou ik weet zeker dat het aan de akoestiek ligt ,de ts heeft eerder aangegeven dat de ProAc's elders anders klinken en de verkoper wijt dat aan de versterker ,tja ..... :roll:

ADSY is een tool om speakers te combineren met de akoestiek ,maar dat hoeft niet wanneer je direct of pure audio gebruikt ,maar dan is het probleem met de akoestiek nog wel aanwezig .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

spekkie99

Denk ook dat de hoofdoorzaak de akoustiek is, alleen dan wel opmerkelijk dat TS met de combi sr8200 - speakers wel erg tevreden was.

Volgens mij wordt het weer tijd voor een sr8200  :-D

Op de topic vraag vermogen volgens stroom heb ik zal zoveel combi's gehoord die opleveren van een zwaardere versterker. Van monitoren tot grote systemen, ze leven allemaal op van meer reserve en meer controle. De prijs-kwaliteitswinst mag iedereen zelf bepalen  :wink:

TurboMarco

Citaat van: spekkie99 op november 03, 2011, 10:54:24
Denk ook dat de hoofdoorzaak de akoustiek is, alleen dan wel opmerkelijk dat TS met de combi sr8200 - speakers wel erg tevreden was.

Volgens mij wordt het weer tijd voor een sr8200  :-D

Op de topic vraag vermogen volgens stroom heb ik zal zoveel combi's gehoord die opleveren van een zwaardere versterker. Van monitoren tot grote systemen, ze leven allemaal op van meer reserve en meer controle. De prijs-kwaliteitswinst mag iedereen zelf bepalen  :wink:
Je bent in de war met dmeerpa ,de ts heeft geen SR8200 gehad .....althans daar is in dit topic niks over terug te vinden .
De ts is juist ontevreden met de SR6004 in de direct/pure mode ,met ADSY aan is hij meer content met het geluid wat direct wijst op een ongelukkige akoestiek (zoals bij zovelen onder ons )
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: pameijer op november 01, 2011, 22:23:55
Citaat van: dmeerpa op november 01, 2011, 21:49:08
Welk is je bron die je gebruikt bij je SR6004 en hoe is die aangesloten ?
Welke surround/stereo stand gebruik je om CD's te beluisteren ?




Bij de hifiboer waar ik vanochtend was draaide een setje Tannoy's van €600 per paar op een dikkere Yamaha surroundreceiver. Dat klonk een stuk beter dan bij mij thuis, werkelijk waar!


Weer een andere akoestiek en bovendien andere luidsprekers ,dat zijn de twee allesbepalende elementen die het geluid bepalen ,uiteraard zal een andere versterker een rol spelen maar niet van die orde als de luidsprekers in een bepaalde akoestiek .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

pameijer

Ik heb inderdaad nooit een SR8200 gehad. Dit is de eerste hifiwaardige setup die ik heb eerlijk gezegd, alhoewel ik begonnen ben met een hele oude Marantz receiver, geërfd van m'n opa 25 jaar geleden. Geen idee welk typenummer, heb hem ook weggegooid, doodzonde  achteraf.

De oorspronkelijke vraag in dit topic gaat over vermogen versus stroom leveren. Misschien goed om hier weer even op terug te komen! Een PM15S2 levert 2x90W bij 8 Ohm, de SR6006 levert 2x110W bij 8 Ohm. Dit bewijst wmb dat enkel vermogen geen voldoende voorwaarde is voor een kwalitatieve versterking. Toch zijn er techneuten die stellen dat moderne versterkers allemaal een onhoorbare vervorming hebben, en er dus eigenlijk geen verschil zou moeten zijn. Kan iemand beantwoorden of goed stabiel vermogen leveren gelijk staat aan stroom (ampères) leveren?

Ook heb ik even wat rondgestruind op andere fora, met name AudiogoN. Hier wordt door velen gesteld dat ProAc's het beste aangestuurd kunnen worden door tubes, vooral Audio Research schijnt een perfecte match te zijn. Maar wat maakt nu dat een speaker graag aangestuurd wordt door buizen? Nu zitten tubes vaak rond de 20-50 Watts, dus wellicht is vermogen niet echt een issue? Zelfs de designer van ProAc gebruikt Audio Research. Nu liggen tubes echt totaal buiten mijn expertisegebied, misschien had ik toch wat beter voorbereid moeten zijn toen ik deze speakers aanschafte.........

ProAc's zijn in NL niet zo bekend, in de UK en de USA de te meer. De ProAc Response 2.5 is een klassieker en één van de meestverkochte speakers in zijn prijsklasse. Ook worden er veel DIY's gebasserd op deze speaker!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

spekkie99

excuus voor de verwarring over de sr8200, is idd een ander topic

vroeger zag je nog wel eens wattage metingen bij 8,4 en 2 Ohm.
kreeg je een indicatie van de stabiliteit en dus capaciteit van de voeding...
waarom is een praktische tip dat een conventionele versterker beter is als deze zwaarder is (dikkere trafo) ?
(even de class D en buizen uitgezonderd)

buizen hebben gewoon een heel ander gedrag dan transistor versterker, ga het gewoon eens luisteren want ondanks alle theorie en techniek moet je het uiteindelijk gewoon mooi vinden klinken.

klinkt het goed dan is het goed!

pameijer

Citaat van: spekkie99 op november 03, 2011, 14:52:11
buizen hebben gewoon een heel ander gedrag dan transistor versterker, ga het gewoon eens luisteren want ondanks alle theorie en techniek moet je het uiteindelijk gewoon mooi vinden klinken.

klinkt het goed dan is het goed!
Gelukkig woon ik dicht bij "de Groef" in Groningen. 's Kijken of ik daar een buisje mag lenen met optie op koop. Alhoewel er 2-dehands ook wel leuke dingen te koop staan! Maar het mooiste is toch wel een Marantz, qua looks dan. Hopelijk geeft die ook een topgeluidje op mijn ProAc's Is er iemand in de buurt van Groningen met een PM15 of PM11 die zijn versterker wil beluisteren op mijn setup?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

still life

Citaat van: pameijer op november 03, 2011, 13:30:21De oorspronkelijke vraag in dit topic gaat over vermogen versus stroom leveren. Misschien goed om hier weer even op terug te komen! Een PM15S2 levert 2x90W bij 8 Ohm, de SR6006 levert 2x110W bij 8 Ohm. Dit bewijst wmb dat enkel vermogen geen voldoende voorwaarde is voor een kwalitatieve versterking.
Toch zijn er techneuten die stellen dat moderne versterkers allemaal een onhoorbare vervorming hebben, en er dus eigenlijk geen verschil zou moeten zijn. Kan iemand beantwoorden of goed stabiel vermogen leveren gelijk staat aan stroom (ampères) leveren?

die vermogen opgaves bij transistor amps zijn totaal onrealistisch
gemeten bij 1 & dezelfde load & freq + max uitgestuurd (dat kom je thuis nooit tegen)

bij tubes krijg je een betere opgave, de niet-lineaire werking ervan is een eeuwig twistpunt op fora

vwb receivers is het duidelijk dat die niet gemaakt/bedoeld zijn om loads onder 4 ohm aan te sturen

ze hebben allemaal een sub pre-out & daar is een goeie reden voor:
zet al je speakers small & laat het lastige stuk voor de sub  :yes: zo ga je eigenlijk actief bi-ampen:

een cross van 60Hz op je fronts betekent dat je receiver enkel versterkt (werkt) daarboven
het spectrum onderin wordt gewoon afgeknipt & gaat naar de versterker op de sub
deze ziet dan weer enkel die 60Hz => lekker efficiënt, niet.. ?  :-D

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Zoldar

zo heb ik het thuis ook staan. alles op small. de bass in films moet lekker naar die 400w sub gaan. bovendien wil ik niet een setje mooie monitors gaan zitten verkloten met giga explosies en donderende 20 hz tonen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Gewoon met echte luidsprekers en veel subwoofers werken. Ik hekel small instellingen..... :)




Iphone4