Ik heb inderdaad nooit een SR8200 gehad. Dit is de eerste hifiwaardige setup die ik heb eerlijk gezegd, alhoewel ik begonnen ben met een hele oude Marantz receiver, geërfd van m'n opa 25 jaar geleden. Geen idee welk typenummer, heb hem ook weggegooid, doodzonde achteraf.
De oorspronkelijke vraag in dit topic gaat over vermogen versus stroom leveren. Misschien goed om hier weer even op terug te komen! Een PM15S2 levert 2x90W bij 8 Ohm, de SR6006 levert 2x110W bij 8 Ohm. Dit bewijst wmb dat enkel vermogen geen voldoende voorwaarde is voor een kwalitatieve versterking. Toch zijn er techneuten die stellen dat moderne versterkers allemaal een onhoorbare vervorming hebben, en er dus eigenlijk geen verschil zou moeten zijn. Kan iemand beantwoorden of goed stabiel vermogen leveren gelijk staat aan stroom (ampères) leveren?
Ook heb ik even wat rondgestruind op andere fora, met name AudiogoN. Hier wordt door velen gesteld dat ProAc's het beste aangestuurd kunnen worden door tubes, vooral Audio Research schijnt een perfecte match te zijn. Maar wat maakt nu dat een speaker graag aangestuurd wordt door buizen? Nu zitten tubes vaak rond de 20-50 Watts, dus wellicht is vermogen niet echt een issue? Zelfs de designer van ProAc gebruikt Audio Research. Nu liggen tubes echt totaal buiten mijn expertisegebied, misschien had ik toch wat beter voorbereid moeten zijn toen ik deze speakers aanschafte.........
ProAc's zijn in NL niet zo bekend, in de UK en de USA de te meer. De ProAc Response 2.5 is een klassieker en één van de meestverkochte speakers in zijn prijsklasse. Ook worden er veel DIY's gebasserd op deze speaker!