Maranzt SA15-s1 Display uitzetten

Gestart door cz79, oktober 27, 2011, 11:10:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

Ik vindt het juist weer heel mooie dat blauwe licht ,zeker s,avonds  :-)

Hoor wel verschil ofdat men apparatuur koud of warm is moet ook wel opwarmen  :yes:  altijd aan laten staan zie ik het nut niet van in en onnodig energie verbruik ,al zou ik kleine verschillen zou ik het ook niet doen  :no: lijkt mij ook dat de apparatuur dan juist harder slijt

cz79

Het schijnt technisch gezien dat een CD speler daar heel goed tegenkan, beter dan telken opnieuw aan en uit zetten, het opstarten is dus 'schadelijker' dan aan laten staan. Louis Raatjes en nog een aantal zelfbouwers welke ik ken hebben me dat verteld.
Ik ervaar de verschillen niet als klein (tussen warm en koud) maar dat zal per set verschillen.

Zoldar

in pro audio staat ook veel altijd aan. zoals met alles zijn de verschillen klein en voor velen anders interpreteerbaar, van fabel tot echt waar heeeeeeelle grote verschillen. en op sommige sets merk je er gewoonweg niets van.

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

daffy

Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met thermische stress op de componenten (herhaaldelijk uitzetten en krimpen) nou zal dat niet met zo'n vaart lopen maar ik ervaar apparatuur die lang/constant aanstaat ook als beter klinkend.

daffy :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

cz79

Citaat van: Zoldar op oktober 27, 2011, 22:33:21
in pro audio staat ook veel altijd aan. zoals met alles zijn de verschillen klein en voor velen anders interpreteerbaar, van fabel tot echt waar heeeeeeelle grote verschillen. en op sommige sets merk je er gewoonweg niets van.

De verschillen zijn idd niet heeeeeeel groot maar toch wel aanzienlijk en meer dan duidelijk hoorbaar in diepte en dynamiek, mooie test hiervoor is altijd een 'live' cd, als de set warm is dan zit ik echt tussen het publiek, anders sta ik voor het publiek en er niet tussen in.

Marantz 81

Citaat van: cz79 op oktober 27, 2011, 22:17:26
Het schijnt technisch gezien dat een CD speler daar heel goed tegenkan, beter dan telken opnieuw aan en uit zetten, het opstarten is dus 'schadelijker' dan aan laten staan. Louis Raatjes en nog een aantal zelfbouwers welke ik ken hebben me dat verteld.
Ik ervaar de verschillen niet als klein (tussen warm en koud) maar dat zal per set verschillen.

Dat zou best kunnen , ik weet het niet wel dat condesatoren die altijd onder spanning staan voor lange tijd het daarna niet meer doen op gegeven moment na spanningsloos

Schreef toch dat ik wel verschil hoor als de set is opgewarmd  ,duidelijk ook  :yes:

cz79

Oh dan begreep ik je even verkeerd  :angel:

Marantz 81


Cornelis1921

#38
 byebye :yes: :yes: :yes:
Citaat van: Marantz 81 op oktober 27, 2011, 22:14:34
Ik vindt het juist weer heel mooie dat blauwe licht ,zeker s,avonds  :-)

Hoor wel verschil ofdat men apparatuur koud of warm is moet ook wel opwarmen  :yes:  altijd aan laten staan zie ik het nut niet van in en onnodig energie verbruik ,al zou ik kleine verschillen zou ik het ook niet doen  :no: lijkt mij ook dat de apparatuur dan juist harder slijt
sa8003 staat altijd minimaal in stand-by. Bij de pm7200 is dat onmogelijk. Maar het verhaal dat audioapparatuur ook op een ideale bedrijfstemperatuur moeten komen om optimaal te presteren, onderschrijf ik volledig. Ik spreek dan ook uit eigen ervaring.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

WimPeu

Maar moet dat 12 uur duren? Klinkt een cd speler na 2 uur aan staan minder goed dan na dat ie 12 uur  heeft aangestaan. Ik bedoel is het apparaat na 12 uur aan warmer als na 5 uur aan? En hoor je dat allemaal?
Verder ben ik het wel met Marvin eens....hoe goed kun je je geluid herinneren als er zoveel uur tussen zit. Als ik nu een CD opzet (speler is nu koud) en luister die CD zet de CD weer af en laat de CD speler nu 12 uur aanstaan. Zet vanavond on 19:10 die zelfde CD weer op...en dan kan ik horen dat ie beter klinkt als 12 uur daarvoor....gaat er bij mij niet in eigenlijk.


Goede morgen trouwens... :gaap: :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

cz79

Goedemorgen.

Maar je hoort het wel duidelijk wanneer de diepte in de muziek is toegenomen, dus zeg maar als ik op mijn luisterplek zit en de muziek komt niet veel verder dan de luidsprekers en na een uur of drie is de muziek al verder mjin kamer ingekomen, nou dat effect zit bij mij op zijn max na een uur of 8, dan merk ik de toegenomen diepte en hoor ik dat de muziek tot aan mijn luisterplek komt (dwz datgene wat er staat te spelen, dus bijv een symphonieorkest).
Dat heeft dus zoals eerder gezegd weinig metgeheugen te maken ik hoor toch duidelijk wanneer de muziek (artiest of orkest) verder mijn kamer in komt.

De ene CD speler doet daar een uur over en de andere doet daar misschien wel 7 uur over, daarom wordt over het algemeen gezegd als je die apparatuur nu 12 (soms zeggen ze 24) uur aan laat staan dan kun je er gemoedelijk vanuit gaan dat deze de optimale temepratuur bereikt heeft.

Het is dus niet zozeer detail of kleine dingen die ik meer hoor, het is de diepte en vanaf mijn luisterplek (4m verder dan de luidsprekers) is dan heel duidelijk de toegenomen diepte te horen, mooie tester is dan Roger waters- Amused to Death, die track met die houthakker en dan dat paard, je hoort heel duidelijk wanneer dat paard voorlangs rent of dat deze bijna je woonklamer in komt en pal voor je luisterplek voorbijkomt.

drees62

Citaat van: Sander Nolden op oktober 27, 2011, 22:02:51
Die kermis verlichting heb ik ook op mijn SR8002. Gaat ook alleen uit als hij op source of pure direct staat.
Ben ook nog aan het zoeken hoe ik die uit kan krijgen bij normaal bedrijf.


paar keer op de "4" toets drukken op AB in de amp stand totdat "display off" verschijnt. Althans zo is het bij de SR 8001

cz79

Standby is ook een mooie stand, helaas zit er geen standby op de SA15s1  nopompom nopompom nopompom

211

Citaat van: daffy op oktober 27, 2011, 21:56:34
Hier hetzelfde "probleem"met een sa11-s2  ik wil de display ook altijd uithebben als de cd-speler aanstaat .
Om over de blauwe "kermisverlichting" maar niet te spreken, deze kun je op de versterker gelukkig wel permanent uitschakelen.

daffy :wink:

De SA11-S2 kent een "display off" functie via de afstandsbediening...
Zolang je maar geniet....

211

#44
Citaat van: marvin op oktober 27, 2011, 20:44:30
Je hebt gelijk, elektrische componenten hebben een minimale opwarm periode van 12 uur.
1000x excuus, zal me verder uit dit soort zweverige topics houden.

Iphone4

Alle actieve en passieve componenten (Weerstanden, condensatoren en ook IC's/Opamps) gedragen zich iets anders als ze warm zijn. Dat is niks nieuws en eenvoudig te achterhalen bij de specs van bv philips/BMC (weerstanden, condensatoren) als bijvoorbeeld ook bij texas Instruments (opamps)...

Of dat hoorbaar is, is een ander verhaal  en los van het ontwerp van "1.000" andere factoren afkankelijk. Maar als iemand vind dat zijn set beter klinkt na 12 uur opwarmtijd zeg ik : Doen, weer meer plezier....!!!
Zolang je maar geniet....