Maranzt SA15-s1 Display uitzetten

Gestart door cz79, oktober 27, 2011, 11:10:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cz79

Citaat van: marvin op oktober 27, 2011, 20:16:10
Stroomt er diesel door jouw meterkast?
Wat een kolder zeg,....

Diesel waar heb je het over??? Ik zeg alleen dat apparatuur beter klinkt wanneer deze op temeratuur is, dat heeft toch niets met een fabeltje te maken...dat is algemeen bekend, op technische fora (dus geen specifieke hifi fora) wordt meer dan eens genoemd dat een CD speler en/of DAC kunnen profiteren van een langere opwarmperiode om op temperatuur te raken en ik heb dit ook zo ervaren (bij toeval, maar wel goed hoorbaar), dus wat is je probleem precies? In plaats van een constructieve mening geven en een onderbouwing zeg je gewoon wat jij vindt.


Marvin

Sorry, m'n iPhone is nog niet helemaal warm.
Kom er zo op terug....




Iphone4

Marvin

Je hebt gelijk, elektrische componenten hebben een minimale opwarm periode van 12 uur.
1000x excuus, zal me verder uit dit soort zweverige topics houden.

Hoop dat je wel begrijpt dat je op een forum niet enkel gelijk denkenden hebt, -en ik sta inderdaad nog steeds met beide benen op de grond.
Veel plezier met je display, al dan niet aan of uit.
Uit kinkt hij trouwens ook weer veel beter.




Iphone4

Zoldar

Citaat van: cz79 op oktober 27, 2011, 19:56:13
Nou ja het viel me een paar dagen geleden op toen ik de CD speler een tijdje aan had laten staan, toen ik thuiskwam was het geluid fantastisch, heel anders dan ik gewend was wanneer de CD speler maar een uur of twee uur had staan draaien.

Niet helemaal voor niets dat CD spelers en DAC's voor bijv. een show 24 van tevoren aangezet worden, op een of andere manier schijnt het digitale circuit gewoon wat meer opwarmtijd nodig te hebben, het is ook geen probleem om de speler uit te zetten maar ik laat de versterkers ook in standby zodat ze binnen een half uur warm zijn, als ik deze volledig uitzet dan duurt het een uur of twee voordat ze op temperatuur zijn (en ja ze klinken dan echt fijner) dus waarom zou ik dat bij de CD speler dan niet doen terwijl deze profiteert van een langere opwarmtijd?

Mijn Moon DAC, Phono amp en head fi amp staan altijd aan. Net zoals studio aparatuur staat dat altijd onder stroom en dat maakt zeker wat uit.

maar waarom wil per se het display uit als je toch niet aan het luisteren bent?  :-o
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Citaat van: marvin op oktober 27, 2011, 20:44:30
Je hebt gelijk, elektrische componenten hebben een minimale opwarm periode van 12 uur.
1000x excuus, zal me verder uit dit soort zweverige topics houden.

Hoop dat je wel begrijpt dat je op een forum niet enkel gelijk denkenden hebt, -en ik sta inderdaad nog steeds met beide benen op de grond.
Veel plezier met je display, al dan niet aan of uit.
Uit kinkt hij trouwens ook weer veel beter.


Ik weet dat ik niet enkel gelijkdenkenden heb hier op het forum, alleen zoals eerder gezegd het is een algemeen gegeven dat apparatuur zich anders KAN gedragen wanneer deze opgewarmd is, in de handleidingen van meer dan een paar versterkers wordt ook aangegeven hoeveel tijd (uur) de apparatuur nodig heeft om op optimale bedrijfstemeratuur te raken, dit zal wel niet voor niets zijn...... frusty

Dat jij geen verschil hoort of jouw apparatuur geen verschil laat horen ongeacht op tem,eratuur of niet wil niet zeggen dat alle apparatuur dat doet, dat heeft helemaal niets met 'zweverigs' te maken, een auto rijdt in het algemeen ook echt beter wanneer de moter opgewarmd is :yes:

Iphone4

cz79

Citaat van: Zoldar op oktober 27, 2011, 20:46:30
Citaat van: cz79 op oktober 27, 2011, 19:56:13
Nou ja het viel me een paar dagen geleden op toen ik de CD speler een tijdje aan had laten staan, toen ik thuiskwam was het geluid fantastisch, heel anders dan ik gewend was wanneer de CD speler maar een uur of twee uur had staan draaien.

Niet helemaal voor niets dat CD spelers en DAC's voor bijv. een show 24 van tevoren aangezet worden, op een of andere manier schijnt het digitale circuit gewoon wat meer opwarmtijd nodig te hebben, het is ook geen probleem om de speler uit te zetten maar ik laat de versterkers ook in standby zodat ze binnen een half uur warm zijn, als ik deze volledig uitzet dan duurt het een uur of twee voordat ze op temperatuur zijn (en ja ze klinken dan echt fijner) dus waarom zou ik dat bij de CD speler dan niet doen terwijl deze profiteert van een langere opwarmtijd?

Mijn Moon DAC, Phono amp en head fi amp staan altijd aan. Net zoals studio aparatuur staat dat altijd onder stroom en dat maakt zeker wat uit.

maar waarom wil per se het display uit als je toch niet aan het luisteren bent?  :-o

Die apparatuur staat ALTIJD aan en zo ook bij mij, soms in standby, maar nooit helemaal uit.

Dat display vindt ik gewoon prettig als het uit is net zoals alle lampjes op de apparatuur, en als ik TV zit te kijken dan vindt ik het geoon prettig als de verlichting van de apparatuur gedimd kan worden, verder geen functioneel praktische overwegingen hierin.

Marvin

Aangezien je zelf nu ook een auto aanhaalt hoop ik dat je de opmerking van diesel in de meterkast begrijpt.




Iphone4

cz79

was inderdaad een hele toepasselijke grap  frusty frusty frusty

Kom de volgende keer gezellig mee naar een M&G bij mij thuis dan laat ik het je horen wat het verschil is op mijn set.

Marvin

Oh, ik ben opzich ook vrij grappig in de omgang hoor.

Maar als je verschil kunt aanduiden tussen koud en 12 uur later dan heb je een auditief geheugen die vooralsnog als niet mogelijk beschouwd wordt. (Wetenschappelijk gezien)  :wink:
Verschil hoor je altijd, dagelijks. Ik ook..
Maar laten we de discussie maar stoppen, gaat toch nergens over.

Dat je de display uit wilt hebben, met of zonder draaiende cd kan ik helemaal begrijpen.
Heb daar zelf ook gewoon een hekel aan, al die achterlijke ledjes.
Ik gebruik daarvoor een zwarte lakstift om allerhande lampjes te dimmen, geen optie voor een display natuurlijk.  clown1

cz79

Nee dat wordt erg lastig en zonde bovendien...

Vreemd dat de SA15s2 en de SA7001KI dit wel kunnen maar de SA15s1 niet...




PS. Niet om erover door te zeiken maar als ik een klassiek stuk aanzet wanneer de apparatuur 'koud' is (zeg een Symphonie van Beethoven) dan heb ik weinig dynamiek en plaatsing van instrumenetn het geluid kleeft dan meer aan mijn luidspreker herhaal ik dit grapje nog eens maar dan een 5 uur later (bijvoorbeeld) dan hoor ik gewoon dat de muziek 'dieper' wordt en verder mijn kamer in komt dus de dynamiek en de diepte nemen toe.
Dit is niet iets waar je moeite voor hoeft te doen om dit te horen en heeft dus hierin niet zo heel veel met auditief geheugen te maken, je kunt het heel duidelijk horen wanneer je dit op twee aparte momenten uitvoert.
Nogmaals dit is op mijn set, niet gezegd dat ieder set hetzelfde reageert.

daffy

#25
Hier hetzelfde "probleem"met een sa11-s2  ik wil de display ook altijd uithebben als de cd-speler aanstaat .
Om over de blauwe "kermisverlichting" maar niet te spreken, deze kun je op de versterker gelukkig wel permanent uitschakelen.

Ik ben laatst trouwens ook bij louis raatjes op bezoek geweest met de sa-11 en wat een plezier kun je toch beleven aan een paar simpele tweaks  :wink:

Er stond trouwens ook nog een opengewerkte oude cambridge audio cd speler waarbij de invloed van de display bij DIE speler even snel gedemonstreed werd, daar word je niet vrolijk van.

daffy :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

cz79

Ja heeft Louis bij mij ook gedaan, gewoon de standaard zekeringen vervangen door keramische, ik heb dit bij hem beluisterd zonder dat ik wist wat hij had gedaan, hij heeft daarna zonder dat ik het wist de standaard zekeringen weer teruggezet en vroeg mij wanneer ik het mooier vond.
Ook de versterkers heeft hij onder handen genomen, met telkens dezelfde 20 seconden van een nummer laten horen wordt het snel duidelijk welke verbeteringen/veranderingen er hoorbaar zijn.

Maar jij kunt je display dus niet uitzetten wanneer er geen CD draait?

Sander

Die kermis verlichting heb ik ook op mijn SR8002. Gaat ook alleen uit als hij op source of pure direct staat.
Ben ook nog aan het zoeken hoe ik die uit kan krijgen bij normaal bedrijf.


Citaat van: daffy op oktober 27, 2011, 21:56:34
Hier hetzelfde "probleem"met een sa11-s2  ik wil de display ook altijd uithebben als de cd-speler aanstaat .
Om over de blauwe "kermisverlichting" maar niet te spreken, deze kun je op de versterker gelukkig wel permanent uitschakelen.

Ik ben laatst trouwens ook bij louis raatjes op bezoek geweest met de sa-11 en wat een plezier kun je toch beleven aan een paar simpele tweaks  :wink:

daffy :wink:
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

cz79

Wellicht kan een technisch persoon (HAL9000) hierover iets vermelden? Wellicht weet hij ook hoe lastig dat is om dat voor elkaar te krijgen in een SACD speler of AMP.
Als het display gedimt kan worden terwijl de CD draait kan het ook vast wel geregeld wordenals de CD niet draait toch?

daffy

#29
"  Maar jij kunt je display dus niet uitzetten wanneer er geen CD draait?  "

nee niet zover ik weet, als er een cd speelt dan is alles keurig uit, stop je met afspelen dan gaat de feestverlichting weer aan zeg maar.

bij mijn sa-11 zijn  de rca terminals nu verbonden aan het board met zilverkabel in bijenwas en katoen.
Wat 2x10 cm kabel met je subjectieve beleving kan doen  :-o, belachelijk eigenlijk  :wink:

laat ik het zo zeggen: de standaard sa11-s2 heeft "iets" niet wat de cd-14 wel had en wat ik gemist heb.
ondanks dat de sa11-s2 technisch beter klinkt dan de cd-14, met de "gemodde" sa-11s2 is  dat gemis volledig verdwenen.

Waarom moeten ze bij marantz trouwens 7 zekeringen in een cd-speler stoppen ?  :-o
6 stuks NA de hoofdzekering.

daffy :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.