Stereo versterker; nieuw/tweedehands?

Gestart door Pommeren, oktober 14, 2011, 08:35:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pommeren

Beste Forumleden,

Ik zit een beetje vast in mijn zoektocht. Ik ben er er in ieder geval al uit dat ik een Marantz versterker wil!
Blijkt mooi te zijn met mijn nieuwe speakers Tannoy DC1. Daar wil ik niet meer van afwijken, anders overzie ik het niet meer.

Vanuit verschillende hoeken krijg ik het advies om tweedehands te kopen.
Tov bijvoorbeeld een PM6003. Mijn budget ligt rond de 300 euro.

Ik zie PM8200/pm78/pm80 voorbij vliegen en ziet er ook goed uit, zeker met de recensies.

Mijn vraag is hoe oud moet je gaan voor tweedehands. Uiteraard is dat afhankelijk van hoe hiermee om is gegaan en de status van het app. Maar wellicht heeft de kwaliteit zich wel ingehaald, dat bijvoorbeeld dat een nieuwe PM6003 tegenwoordig vrijwel net zo goed is als een PM8200 uit 2003. Maak ik mijn vraag een beetje duidelijk!?

Kortom, ik zoek hulp en advies! Wellicht kan jij mij helpen met een advies of met jouw versterker?

Groet,

Ralph

pameijer

#1
De PM6003 kost nu €269 bij Hificorner. De SR5023 heeft daarbovenop een tuner en 80 ipv 45 Watt per kanaal bij 8 Ohm, èn een subwooferuitgang    :roll: en kost nu €399. En ze zijn bij H&C Hifi vast nog wel goedkoper te krijgen.

Ik zou voor nieuw gaan in dit geval. Jouw speakers zijn niet erg veeleisend, en qua vervorming zijn alle moderne versterkers minimaal zo goed als oudere. Met een nieuw apparaat heb je garantie, modernere features, geen gezeur en ze zien er erg mooi uit. En ze zijn absoluut een mooie match bij jouw Tannoys! Ik zou voor de SR5023 gaan, vermogen telt en een radio is echt erg fijn om aan te hebben in bv. de ochtend bij het ontbijt  :yes:

Tweedehands gaat naar mijn idee pas wat opleveren in de hogere segmenten, waar je nieuw erg veel betaalt voor merkimago, marge voor de fabrikant/importeur/winkelier en gebakken lucht.

O ja, om je nog even te laten twijfelen: overweeg toch ook even de Yamaha R-S500:

2x105 Watt/kanaal en €275 bij Hificorner, mèt tuner....  :wink:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

dmeerpa

Het is logisch dat je voor die prijs tweedehands een betere versterker zal vinden dan nieuw.
Echter een nieuwe geeft je dan wel weer meer zekerheid over de levensduur dankzij de garantie.

Feit is anderzijds dat recente goedkopere versterkers zoals van Marantz ook alsmaar beter worden.

Moet er een tuner aanwezig zijn ? Zoniet, waarom niet doorsparen voor een 2e hands Marantz PM15S1. De vraagprijzen liggen nu rond de 600€. Voor die vraagprijs zijn er verschillende te vinden op het net, ik vermoed dat je vandaag voor 500 à 550€ zo'n mooie versterker hebt en ik verwacht dat die prijzen de komende tijd nog verder gaan dalen.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

rexp

Maar dat is al een verdubbeling van het budget...

Ik zou de PM6003 aanschaffen. Nu voor een goede prijs te krijgen. Als je ook een tuner wil is die 5023 een goede keus. Maar baseer je beslissing a.u.b. niet op die paar Watt extra vermogen die de receiver heeft t.o.v. de PM6003, dat extra vermogen gebruik je toch niet.

i2Paq

Ik ben niet zo lang geleden voor nieuw gegaan, de PM7004.

Achteraf gezien, dit nadat ik mij verdiept had in het verleden van Marantz over de afgelopen 10 jaar, zou ik zeer waarschijnlijk voor een tweedehands zijn gegaan in een hoger segment.

Garantie is zeker een punt maar ik weet nu dat er diverse goede reparateurs zijn.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

pameijer

Citaat van: rexp op oktober 18, 2011, 18:59:13
Maar baseer je beslissing a.u.b. niet op die paar Watt extra vermogen die de receiver heeft t.o.v. de PM6003, dat extra vermogen gebruik je toch niet.
Vermogen gebruik je niet alleen voor hard gaan, maar ook voor controle. Ik kan zelf wel 80 kilo opdrukken, maar Arnie Zwartnek doet dat net wat relaxter, strakker dan ik.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

rexp

Wat een onzinnige vergelijking. Wel goed van je dat je 80 kg kan opdrukken. Zijn dat appels of peren?

Cornelis1921

#7
 byebye :yes: 8-)
Bij een hogere vermogensRESERVE is de 'damping factor' meestal ook hoger en dat zorgt dan weer voor een betere controle, vooral van het laag.
Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Citaat van: rexp op oktober 18, 2011, 23:34:38
Wat een onzinnige vergelijking. Wel goed van je dat je 80 kg kan opdrukken. Zijn dat appels of peren?
De laatste keer was een collega die me irriteerde....   :evil:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Maurice

Tja, zelf zou ij gauw voor 2ehands gaan (ow, heb ik de laatste 2 keer ook gedaan  clown1 ).
Bijv PM78 die je voor rond de €200 makkelijk kunt vinden, PM17 voor onder de €300!!! zie http://link.marktplaats.nl/495618278 (is wel een erg mooie prijs, mits helemaal goed).
PM7001 + tuner voor 325: http://link.marktplaats.nl/485952924 (denk nog wel iets te duur).

Keuze genoeg!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Lars86

Die PM 7001 is veels te duur wel een hele fijne versterker (heb hem zelf).

Ik heb een nieuwe gekocht, omdat ik weinig kennis had en omdat ik mijn hele set ergens heb kunnen luisteren en er heel erg blij mee was. Dus vandaar....

Ik ben gewoon op mn gemakje heel veel winkels langs geweest. Gekeken wat ik voor mijn budget kon kopen. Als ik nu wat zou moeten kopen zou ik een segment of wat hoger gaan zitten en misschien wel tweedehands wat kopen...., maar niet nadat ik die versterker heb kunnen beluisteren.

TurboMarco

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 19, 2011, 05:36:55
byebye :yes: 8-)
Bij een hogere vermogensRESERVE is de 'damping factor' meestal ook hoger en dat zorgt dan weer voor een betere controle, vooral van het laag.
Groet, Cor.
Dat word vaak gedacht maar dat is niet correct ,+ dat veel fabrikanten specificeren @ 20kHz wat erg leuk staat in de folders  :-D
Een demping factor van 50 volstaat ,ongecontroleerd laag komt bijna altijd voor bij luidsprekers die uit commercieel oogpunt ontworpen zijn met een onjuiste berekening van de kastvolume en\of verkeerde poortdimensie ,daarnaast geeft in 99% van de gevallen de akoestiek de doorslag  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

sattie

De pm7001 die ik verkoop is samen met de ST7001 Dab+FM tuner, de hele set mag weg voor € 325,-.

merlin

Vermogensreserve is nuttig in relatie tot bijvoorbeeld symphonische muziek.
Kamermuziek (klassiek) of acoustische gitaar (pop) hebben dat niet zo nodig.
Ik zou ook letten op demping (mijn voorkeur >200 sinds ik Van Medevoort ooit hoorde)
en super lage vervormingscijfers! luid zonder vervorming is niet hard maar met vervorming lelijk en te hard!
en vermoeiend!
(dit schijnt niet voor buizen te gelden...)
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

still life

Citaat van: merlin op december 18, 2011, 01:31:06
Vermogensreserve is nuttig in relatie tot bijvoorbeeld symphonische muziek.
Kamermuziek (klassiek) of acoustische gitaar (pop) hebben dat niet zo nodig.

dynamische muziek  :yes:

CiteerIen super lage vervormingscijfers! luid zonder vervorming is niet hard maar met vervorming lelijk en te hard!
en vermoeiend!
(dit schijnt niet voor buizen te gelden...)

:-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300