Probleem SR5002 instellen Front speakers Large of Small

Gestart door Sander, oktober 11, 2011, 17:44:14

Vorige topic - Volgende topic

Sander

Hoi allemaal,

Doordat ik zelf de SR8002 heb gekocht gaat mijn SR5002 naar mijn pa.
Hierdoor ben ik maar weer eens de handleiding aan het bestuderen geweest en heb ik me set een keertje opnieuw uit laten meten door de auto mic.
Dit zodat ik zaterdag sneller klaar ben met de set-up voor me pa en dus meer tijd kan besteden aan mijn eigen nieuwe aanwinst.

Hierna ben ik Transformers Dark site of the moon gaan kijken en wat me opviel was dat ik een heleboel punch in het laag miste t.o.v. voor de her in meting.

Ik moest toen natuurlijk meteen denken aan de Large/Small instellingen.
Maar tot mijn grote verbazing kon ik bij de manuele speaker set-up  niet handmatig bepalen of de Front speakers Large of Small zijn.
Heel raar eigenlijk want de speakers die niet zijn aangesloten kan ik wel nog aangeven of ze small of large zijn, daar heb ik natuurlijk niks aan want die zijn immers niet aangesloten.

Heeft iemand dit probleem al eens gehad of doe ik iets verkeerd?

Uiteraard heb ik de auto meting al een 2e en 3e keer opnieuw uitgevoerd omdat de meting eventueel niet correct is geweest door omgevingsgeluiden.
Ik woon in een doodlopende straat in een klein dorpje dus de meting was prima overdag te doen.

Ik draai met B&W CM7 speakers, dus die moeten wel degelijk op Large gezet kunnen worden.

Groeten Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Sander

Nadat ik een factory reset gedaan heb kwam ik tot de ontdekking dat als je de Subwoofer instelling op NONE zet dat hij de functie Front speakers Large/Small niet meer weergeeft.

De factory reset was dus waarschijnlijk nooit nodig geweest.

Of de Front speakers automatisch op Large worden gezet tijdens het inmeten als er geen subwoofer is weet ik niet, het wordt in ieder geval niet zichtbaar gemaakt.
Natuurlijk heb ik tijdens het handmatig instellen de subwoofer niet op Yes gezet aangezien ik ook geen sub gebruik/heb.
Omdat de vraag of er een subwoofer aanwezig is eerder gesteld wordt of dat de front speakers Small of Large zijn kon ik dus ook nooit opmerken dat die functie dan verdwijnt.

Wel heb ik het idee, dat als door het inmeet proces de speakers op small worden gecalibreerd en de subwoofer dus automatisch op None staat omdat die niet aanwezig is, in mijn geval voor een negatieve audio beleving zorgt.

Mocht iemand anders dit probleem dus ook eens krijgen zet dan eerst de Sub op yes kijk daarna of de Front's op Large staan en verander dan weer de instelling van de Sub naar None. Ik heb echt een duidelijk verschil waargenomen!

Al met al, wel weer een middagje aan het stoeien geweest met 1 van de leukste hobby's die er is.
En weer een hoop wijzer.  pompom

Groeten Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Stadium III

Geen subwoofer front altijd op large
Dan kan het ook niet veranderd
Center en surround kan wel gewisseld worden tussen large en small
Overige frequentie's naar de front toe

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

still life

Citaat van: Sander Nolden op oktober 11, 2011, 17:44:14
Hierna ben ik Transformers Dark site of the moon gaan kijken en wat me opviel was dat ik een heleboel punch in het laag miste t.o.v. voor de her in meting.

Ik moest toen natuurlijk meteen denken aan de Large/Small instellingen.
Maar tot mijn grote verbazing kon ik bij de manuele speaker set-up  niet handmatig bepalen of de Front speakers Large of Small zijn.
Heel raar eigenlijk want de speakers die niet zijn aangesloten kan ik wel nog aangeven of ze small of large zijn, daar heb ik natuurlijk niks aan want die zijn immers niet aangesloten.

Heeft iemand dit probleem al eens gehad of doe ik iets verkeerd?

wat je voorhebt is dat je uw sub-geluid mankeert..  :-D
als er geen sub gedetecteerd wordt of die op none staat, zal ADSY wanhopig toch sub-bass willen steken via de fronts
(als last resort => large)
als die fronts dan bepaalde lage freq's niet halen klinkt dat wat dunner/frisser dan voorheen..  :angel:

CiteerWel heb ik het idee, dat als door het inmeet proces de speakers op small worden gecalibreerd en de subwoofer dus automatisch op None staat omdat die niet aanwezig is, in mijn geval voor een negatieve audio beleving zorgt.

zie vorig punt, fronts staan auto large zonder sub
& je kan dan idd gewoon 'iets' mankeren in je weergave..  :wink:

voordat je het inmeten start, moet je gewoon alles even overlopen (wat er moet gemeten worden)
small/large speakers ? bi-amp gebruiken ? wel of geen sub ? back-kanalen ? etc..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Sander

Citaat van: still life op oktober 12, 2011, 15:45:15
als die fronts dan bepaalde lage freq's niet halen klinkt dat wat dunner/frisser dan voorheen..  :angel:

Als ze die freq´s niet halen hoe kan het dan dat het meteen op valt dat ze weg zijn?

voordat je het inmeten start, moet je gewoon alles even overlopen (wat er moet gemeten worden)
small/large speakers ? bi-amp gebruiken ? wel of geen sub ? back-kanalen ? etc..

Als ik in de manuele set-up voor de meting van het inmeet systeem aangeef dat ik alleen front speakers heb probeert het inmeet systeem evengoed nog de rest van de speakers te detecteren die er niet zijn.

Verder ben ik geen optie tegen gekomen in het menu of ik gebruik maak van Bi-amp of niet. (wat ik wel doe btw)

grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

still life

Citaat van: Sander Nolden op oktober 12, 2011, 16:32:32

Als ze die freq´s niet halen hoe kan het dan dat het meteen op valt dat ze weg zijn?

omdat je de sub ondersteuning gewend bent te horen ?
of dat de b&w's dus niet zo laag gaan..  :wink:

CiteerAls ik in de manuele set-up voor de meting van het inmeet systeem aangeef dat ik alleen front speakers heb probeert het inmeet systeem evengoed nog de rest van de speakers te detecteren die er niet zijn.

Verder ben ik geen optie tegen gekomen in het menu of ik gebruik maak van Bi-amp of niet. (wat ik wel doe btw)

zit auto detect op, of standaard loopt hij alle kanalen na op evt aangesloten speakers..
op mijn SR kan ik voor de meting aangeven wat hij moet skippen aan kanalen
& moet bi-amp ingesteld worden, op oudere receivers is dat een switch achterop..

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Sander

Citaat van: still life op oktober 12, 2011, 16:54:22
Citaat van: Sander Nolden op oktober 12, 2011, 16:32:32

omdat je de sub ondersteuning gewend bent te horen ?
of dat de b&w's dus niet zo laag gaan..  :wink:

Voor de duidelijkheid nog even, de Sub is nooit aanwezig geweest  :|

En het schakelaartje van bi/amp stond gewoon om hoor.
Anders had ik helemaal geen bas gehad aangezien mijn bas conus op de CM7 eigen speaker terminals heeft.

De set up is eigenlijk nooit veranderd geweest t.o.v. voor de meting.
Alle speakers, schakelaar en akoestiek zijn dus ongewijzigd gebleven.
Ik heb alleen een her configurering gedaan zodat ik zaterdag sneller klaar ben bij mijn ouweheer.

Na handmatig configureren trouwens al weer ruim tevreden over de sound.

grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

still life

Citaat van: Sander Nolden op oktober 12, 2011, 17:11:27Voor de duidelijkheid nog even, de Sub is nooit aanwezig geweest  :|

Na handmatig configureren trouwens al weer ruim tevreden over de sound.

grtz Sander

ah, duidelijk ergens een instelling dan..

receivers & setup/settings..   :angel:

wat heb je dan manueel gewijzigd om je bas-respons terug op peil te brengen ?

Sander

Na de factory reset heb de gehele set-up even doorlopen en handmatig de afstanden ingesteld die ik daarvoor had gemeten met de ADYS. HTEQ staat nu ook uit.

Grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup