De set van Ron van D

Gestart door Ron van D, oktober 10, 2011, 15:00:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Janver

Hele mooie set!

Qua uiterlijk ook erg mooie speakers.

Je hebt in ieder geval een hele lekkere grote ruimte waar je speakers kunnen spelen!

Gr.

Jan
Hier kan uw reclame staan!

Ron van D

Dank je wel. Ben er ook zeer blij mee.

Die grote ruimte brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee. Qua leefruimte is het heerlijk, maar akoestisch wel een tikkie lastig (hoewel dat natuurlijk een luxeprobleem is).

Heb de speakers nu een stuk naar voren gehaald (de fronten staan nu een dikke 40cm van de achterwand). Het lijkt nu al wat ruimtelijker te worden en de afzonderlijke instrumenten en vocalen wat losser van elkaar. Ik denk dat dit wel zo'n beetje het maximale is wat ik kan doen, aangezien anders de kids geheid de zaak een keer omver kegelen :-)

Marantz SR6005
Marantz DV7010
Driade D80
Solid HCM-2

still life

Citaat van: Ron van D op oktober 11, 2011, 21:16:56
Ik heb idd de ADSY gebruikt op 3 posities. Het handmatig 'nastellen' moet ik echter nog een keertje doen.

om het handmatig na te stellen moet je beschikken over een goeie db-meter
op het gehoor is knap lastig.., verder is het zinvol van max in te meten:
dus alle 6 of 8 metingen, centraal rond je luisterpositie (soort bubble inmeten)


CiteerAls ik op de ingedeukte tweeter wijs verwacht ik eerder het advies in de andere ook een deuk te maken zodat ze weer hetzelfde klinken ;-)

:-D

Citaat van: Ron van D op oktober 11, 2011, 21:56:23Heb de speakers nu een stuk naar voren gehaald (de fronten staan nu een dikke 40cm van de achterwand). Het lijkt nu al wat ruimtelijker te worden en de afzonderlijke instrumenten en vocalen wat losser van elkaar.

Ik denk dat dit wel zo'n beetje het maximale is wat ik kan doen, aangezien anders de kids geheid de zaak een keer omver kegelen :-)




de vloer & tv-wand zijn grote 'sound-spiegels',
een vloerkleedje & wat a/d wand ophangen kan dat een stuk verhelpen..   :wink:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Ron van D

Citaat van: still life op oktober 12, 2011, 15:19:56


om het handmatig na te stellen moet je beschikken over een goeie db-meter
op het gehoor is knap lastig.., verder is het zinvol van max in te meten:
dus alle 6 of 8 metingen, centraal rond je luisterpositie (soort bubble inmeten)


Dus het maximum aantal meetpunten benutten is beter ? Rond de luisterpositie zal dan rondom aan de voorkant worden aangezien de luisterpositie zich tegen de andere wand bevindt. Is dat een probleem ?
En Hollandsche schrapert als ik ben ;-) , zou dit iets zijn: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=100593

Citaat van: still life op oktober 12, 2011, 15:19:56
de vloer & tv-wand zijn grote 'sound-spiegels',
een vloerkleedje & wat a/d wand ophangen kan dat een stuk verhelpen..   :wink:


Dan zou het in de toekomst inderdaad beter moeten worden, aangezien we wel het plan hebben iets aan de muur te hangen. Een kleed op de vloer behoort ook nog wel tot de opties, zeker voor de koude wintermaanden (hoewel we uiteraard wel vloerverwarming hebben :-)
Marantz SR6005
Marantz DV7010
Driade D80
Solid HCM-2

still life

Citaat van: Ron van D op oktober 12, 2011, 15:30:02Dus het maximum aantal meetpunten benutten is beter ?     :yes:

Rond de luisterpositie zal dan rondom aan de voorkant worden aangezien de luisterpositie zich tegen de andere wand bevindt. Is dat een probleem ?

het is nooit interessant van kort op een muur te zitten luisteren (beetje zoals speakers)
eigenlijk moet je bankstel dus ook weer een stuk voorwaarts..  :evil:

kun je makkelijk tijdelijk even mee schuiven & zelf beoordelen of het meerwaarde brengt voor je

dit soort aanpassingen brengt telkens verbeteringen in kleine stappen, puntjes op de i..
die alles samen flink doorwegen, hoever je daarmee gaat is steeds een compromis..

CiteerEn Hollandsche schrapert als ik ben ;-) , zou dit iets zijn: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=100593

:yes:   gebruik zelf iets dergelijks..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Ron van D

Citaat van: still life op oktober 12, 2011, 16:02:00

het is nooit interessant van kort op een muur te zitten luisteren (beetje zoals speakers)
eigenlijk moet je bankstel dus ook weer een stuk voorwaarts..  :evil:

kun je makkelijk tijdelijk even mee schuiven & zelf beoordelen of het meerwaarde brengt voor je

dit soort aanpassingen brengt telkens verbeteringen in kleine stappen, puntjes op de i..
die alles samen flink doorwegen, hoever je daarmee gaat is steeds een compromis..

Hmmm, die driezits laat zich niet echt makkelijk verplaatsen  :roll: ..... misschien maar eens met vrouwlief over een aanpassing van de kamerindeling discussieren (uiteraard niet in het kader van de muziekbeleving, maar om het gewoon gezelliger te maken  :angel: )

Citaat van: still life op oktober 12, 2011, 16:02:00
:yes:   gebruik zelf iets dergelijks..

En de dB meter dan ppur gebruiken om de ADSSY meting te finetunen ?
Marantz SR6005
Marantz DV7010
Driade D80
Solid HCM-2

still life

Citaat van: Ron van D op oktober 12, 2011, 16:14:59... misschien maar eens met vrouwlief over een aanpassing van de kamerindeling discussieren (uiteraard niet in het kader van de muziekbeleving, maar om het gewoon gezelliger te maken  :angel: )

:-D



CiteerEn de dB meter dan ppur gebruiken om de ADSSY meting te finetunen ?

check de ADSY-levels altijd nadien, die durft er wel eens wat naast te zitten (0.5/1 db)
wel belangrijk van dit opnieuw na te meten vanop 1 centrale luisterpositie & op oorhoogte

als je freaky ADSY levels/resultaten krijgt:
is er haast altijd verkeerd ingemeten of is het zaakje gewoon slecht opgesteld

een mooie speakerset/opstelling mag niet waanzinnig veel afwijken tov elkaar..

zo heb je weer wat te doen.. veel plezier met de hobby..  clown1

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Ron van D

Citaat van: still life op oktober 12, 2011, 16:26:38


als je freaky ADSY levels/resultaten krijgt:
is er haast altijd verkeerd ingemeten of is het zaakje gewoon slecht opgesteld

een mooie speakerset/opstelling mag niet waanzinnig veel afwijken tov elkaar..

zo heb je weer wat te doen.. veel plezier met de hobby..  clown1

Volgens mij liggen de resultaten nu al aardig bij elkaar in de buurt. Ik kreeg alleen een melding dat mijn rechter frontluidspreker niet in fase stond terwijl ik op basis van de bekabeling toch wel zeker meen te weten dat hij goed is aangesloten. Het lijkt me ook wel dat je het hoort als hij uit fase is, zowel bij de hoge als de lage frequenties. Binnenkort maar eens een keertje opnieuw doen.

Ach, het houdt ons van de straat zullen we maar denken  :-D

Marantz SR6005
Marantz DV7010
Driade D80
Solid HCM-2

jrm

Kom dat goed uit met het huidige weer!

Tsja, meten - weten, succes verder.

still life

Citaat van: Ron van D op oktober 12, 2011, 16:32:08. Ik kreeg alleen een melding dat mijn rechter frontluidspreker niet in fase stond terwijl ik op basis van de bekabeling toch wel zeker meen te weten dat hij goed is aangesloten. Het lijkt me ook wel dat je het hoort als hij uit fase is, zowel bij de hoge als de lage frequenties. Binnenkort maar eens een keertje opnieuw doen.

Ach, het houdt ons van de straat zullen we maar denken  :-D

vooral het laag moet je dan merken..

kan gelegen zijn aan geoxideerde kabel, evt stukje afknippen & herstrippen..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Ron van D

Goedemiddag allemaal,

Inmiddels hebben we de woonkamer drastisch omgegooid (ik zal later foto's plaatsen). gevolg is dat de stereo en de speakers naar de andere kant van de kamer zijn verhuisd en ik alles opnieuw heb moeten aansluiten.
Momenteel zijn de speakerkabels achterin de SR6005 aangesloten middels de kabelklemmen. Nu zou ik hier echter (alleen al vanwege het aansluitgemak) liever bananenstekkers voor willen gebruiken. Op diverse websites was ik al tegengekomen dat de speakersterminals op de SR6005 hierviir geschikt zijn. Het is mij echter alleen niet helemaal duidelijk hoe dit dan moet. Moet ik de dopjes welke achterin de terminals zitten verwijderen en kan ik hier dan de pluggen insteken of dien ik het hele schroefgedeelte van de terminal te verwijderen.

Ik heb al op dit prachtige forum gezocht of ik er iets over kon vinden, maar die poging is helaas vruchteloos gebleven. Alle informatie en tips zijn dus van harte welkom.

Mocht het toch al op het forum staan en heb ik gewoon niet goed gekeken: mea culpa :)
Marantz SR6005
Marantz DV7010
Driade D80
Solid HCM-2

Marvin

Dat verschilt weleens.
Maar bij mij is het zoals jij zegt.


--Verstuurd zonder netwerk--

WimPeu

Dopjes er uit wippen en de puggen er in...simple as that.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Exxar

 stupid

en als het met je vingernagel niet meteen lukt, dan durf een (heel) klein schroevendraaiertje wonderen doen.

pekelvlees

Citaat van: Ron van D op september 26, 2012, 17:40:26
Goedemiddag allemaal,

Inmiddels hebben we de woonkamer drastisch omgegooid (ik zal later foto's plaatsen). gevolg is dat de stereo en de speakers naar de andere kant van de kamer zijn verhuisd en ik alles opnieuw heb moeten aansluiten.
Momenteel zijn de speakerkabels achterin de SR6005 aangesloten middels de kabelklemmen. Nu zou ik hier echter (alleen al vanwege het aansluitgemak) liever bananenstekkers voor willen gebruiken. Op diverse websites was ik al tegengekomen dat de speakersterminals op de SR6005 hierviir geschikt zijn. Het is mij echter alleen niet helemaal duidelijk hoe dit dan moet. Moet ik de dopjes welke achterin de terminals zitten verwijderen en kan ik hier dan de pluggen insteken of dien ik het hele schroefgedeelte van de terminal te verwijderen.

Ik heb al op dit prachtige forum gezocht of ik er iets over kon vinden, maar die poging is helaas vruchteloos gebleven. Alle informatie en tips zijn dus van harte welkom.

Mocht het toch al op het forum staan en heb ik gewoon niet goed gekeken: mea culpa :)

Doppies kun je er zo uit trekken en dan de stekkers erin !
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i