Citaat van: bommelaar op oktober 05, 2011, 19:31:46
Hallo,
Ik liep vandaag toevallig in de mediamarkt rond en raakte bij de blurayspelers verzeild. Een verkoper vertelde me dat een blurayspeler beter beeld geeft dan een gewone dvdspeler. Zelfs al worden er gewone dvdschijfjes ingestoken?
Klopt deze informatie? En heeft iemand een aanrader van speler?
Groeten en bedankt voor de info.
Dat klopt (soms) op voorwaarde dat je een HD TV hebt. Een DVD is in Europa is standaard in het PAL formaat. Dat komt overeen met 576i, 720 horizontale pixels ×576 lijnen interlaced (afwisselend worden de even en dan de oneven lijnen weergegeven.)
HD is 1080p (1080i en 720p). Bij bijvoorbeeld 1080p heb je een resolutie van 1920 op 1080 pixels progressief (even en oneven lijnen worden samen weergegeven. Een Blu-Ray schijf is dus meestal 1080p.
Nu kan zo'n Blu-Ray speler een DVD die 576i is upscalen dankzij de aanwezig hardware en software naar een HD resolutie. Het resultaat is een scherper beeld dan met een gewone DVD speler. Maar de kwaliteit zal niet dezelfde zijn als echte HD materiaal.
Nu ik zei in het begin 'soms' waarom, er zijn DVD spelers zoals de Marantz DV7001 die dit ook al kunnen. Ook een HD TV kan PAL resolutie upscalen, maar uit ervaring blijkt deze kwaliteit toch altijd een stuk minder te zijn.
Kunnen wij een speler aanraden, tja wat is je budget ? Ik kan je mijn Marantz DVD speler DV7001 aanraden die ik verkoop, maar die kan geen BluRay afspelen, een Sony PS3 gameconsole kan wel DVD, BluRay en Games afspelen. Marantz bezit zelfs BluRay spelers van meer dan 4000€ ...