Vragen bij eventuele upgrade

Gestart door dmeerpa, september 19, 2011, 17:54:36

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Nu heb ik als bronnen
- DV7001 (DVD speler)
- CD6002 (CD speler)
- Pioneer BDP-51F (BluRay speler)

als versterking
- SR8002 (surround receiver)
- Rotel  RB-991 (eindversterker voor extra power voor mijn fronts en ontlasting van receiver bij de surrounds)

Nu wil ik de toestellen reduceren, en liefst alles in dezelfde look.

Als receiver dacht ik aan de SR7005, maar ik vrees dat ik nog steeds de Rotel nodig zal hebben voor de nodige jus.

Dan dacht ik aan de UD7006 ter vervanging van de DV7001, CD6002 en de Pioneer BDP-51F. Maar ook hier de nodige vragen. Zal de UD7006 op video gebied minstens evengoed scoren als mijn Pioneer BDP-51F want deze heeft standaard een optimale instelling om samen te werken met mijn Pioneer plasma.  Verder koos ik er indertijd voor om een aparte CD te nemen omdat deze toch duidelijk beter is voor CD weergave dan een DVD of BluRay. Hoe zit het bijvoorbeeld met de CD weergave tussen de CD6004 , SA7003 ten opzichte van de UD7006. Zou het dus toch niet beter zijn om een tweedehands BD5... of 7... te kopen of mijn Pioneer behouden en een losse CD speler uit het nieuwe gamma te kopen.
Maar bij dat laatste zit ik terug met minstens 3 componenten en vermoedelijk een 4e de Rotel. Zou ik dus maar 1 minder hebben.  Ik zou wel AirPlay, netwerk streaming en iPhone bediening hebben. En zou 6 ipv 4 HDMI ingangen hebben.

Er zijn nog wel oplossingen maar gezien ik nu een woning heb die ik moet afbetalen zijn die niet echt een optie of er zou plots wat geld van een boom moeten vallen.
2e hands UD9004 (vraagprijs 3000€)
Rotel vervangen door PM15S2 en een SA15S1 (ook al snel 2000€ 2e hands) en dan is de vraag of deze versterker zwaar genoeg zal zijn.
Ik vermoed ook dat de SA15S1 niet hetzelfde kleur is als de SR7005.

En om WimPeu voor te zijn, een ander merk, ik ben weg van het warme Marantz geluid, dat is echt mijn ding, en vrees dat te verliezen bij Pioneer (past bij huidige BluRay en TV), Denon, Onkyo waar WimPeu zo lovend over is, ...)

Graag had eens jullie ervaringen en adviezen gelezen.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

lo

D'r is in diverse topics al veel geschreven over een SR in combi met eindversterking voor de fronts. De algemene opinie die daarin wordt beschreven is, volgens mij, dat het niet loont om je fronts met een apparte eindversterking aan te sturen. (ik spreek dus niet uit ervaring) Om alles in 1 keer te vervangen en je componenten te reduceren zou ik in de situatie waarin je zit denk ik toch gaan voor een goede multispeler gecombineerd met de SR7005. Persoonlijk denk ik dat het voorbeeld wat je geeft van een SA15 en een PM15 op je fronts voor het STEREO gebeuren WEL een behoorlijke stap hoger is, mits je speakers hiernaar zijn, maar dan "ruimt" het niet echt op. Kun je niet eens een keer bij stadiumIII gaan luisteren?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Mij is de wind bij voorbaat al uit de zeilen genomen dus...veel succes met je zoektocht.. :wink:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Mijn excuus.......... gij hebt veel meer ervaring in deze materie :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

SR7005 en UD5005. Heb die combi gehoord bij Rob (nog voor de PRO-setting) en het klonk toen al goed, ook in stereo.

Sander.

dmeerpa

Citaat van: lo op september 19, 2011, 18:55:46
D'r is in diverse topics al veel geschreven over een SR in combi met eindversterking voor de fronts. De algemene opinie die daarin wordt beschreven is, volgens mij, dat het niet loont om je fronts met een apparte eindversterking aan te sturen. (ik spreek dus niet uit ervaring) Om alles in 1 keer te vervangen en je componenten te reduceren zou ik in de situatie waarin je zit denk ik toch gaan voor een goede multispeler gecombineerd met de SR7005.

Ik mijn situatie is er duidelijk verschil te horen als ik een extra EV gebruik, zelfs mijn toenmalige vriendin hoorde het duidelijk (heb toen zelfs blinde testen met haar gedaan), en zij kon telkens zeggen wanneer de Rotel EV meespeelde of niet. Vooral in het laag, en de dynamiek zijn merkbaar beter. Er is ook iets meer detail. En in surround is er ook een verbetering merkbaar.  Toen had ik een 7.1 setup, en bijde CS-II of Dolby Prologic stand merkte ik dat je bij stereo TV meer de surround effecten kon waarnemen dan wanneer ik geen extra EV gebruik. Ik vermoed dat de oorzaak is dat de voeding serieus ontlast wordt door de fronts niet op de receiver te zetten.

Citaat van: lo op september 19, 2011, 18:55:46
Persoonlijk denk ik dat het voorbeeld wat je geeft van een SA15 en een PM15 op je fronts voor het STEREO gebeuren WEL een behoorlijke stap hoger is, mits je speakers hiernaar zijn, maar dan "ruimt" het niet echt op. Kun je niet eens een keer bij stadiumIII gaan luisteren?
Ik heb al zitten denken om zo goed als alles weg te doen, enkel de fronts te houden en die in combo met de PM15 en SA15. En zo'n bose lifestyle gedoe voor de surround in combi met mijn pioneer BD speler. Zal heel wat meer ruimte hebben. Maar vrees dat ik bij film toch het verschil in kwaliteit te veel ga merken...
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

Stadium III

Tja Paul je bent welkom om de 7005 eens tekomen beluisteren en de UD te testen

Die 2 als combi is iig een goeie match en ruimt goed op iig !
Verder heeft de 7005 power genoeg hier end e Audyssey pro is een leuke bijkomstigheid !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Citaat van: WimPeu op september 19, 2011, 19:03:10
Mij is de wind bij voorbaat al uit de zeilen genomen dus...veel succes met je zoektocht.. :wink:

Wil je hiermee zeggen dat de sound van jou Onkyo totaal niet dat warme van Marantz heeft ? En hoe is het met de stereo weergave op de Onkyo want mijn bedoeling is zowel surround als stereo een behoorlijke set samen te stellen ? Want ik dacht dat jij voor stereo de PM15/SA15 of zelfs PM11/SA11 had ?
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

Stadium III

Om ff op de Onkyo haak in te sprengen kan ik zeggen dat de 808 bij Wim zeker wel ballen heeft !
Verder is het wat wat frisser maar zeker niet slecht !
Geen slecht woord over Onkyo vanuit hier ! :-D

5.2.4

lo

Citaat van: dmeerpa op september 19, 2011, 20:03:03
Ik mijn situatie is er duidelijk verschil te horen als ik een extra EV gebruik, zelfs mijn toenmalige vriendin hoorde het duidelijk (heb toen zelfs blinde testen met haar gedaan), en zij kon telkens zeggen wanneer de Rotel EV meespeelde of niet. Vooral in het laag, en de dynamiek zijn merkbaar beter. Er is ook iets meer detail. En in surround is er ook een verbetering merkbaar.  Toen had ik een 7.1 setup, en bijde CS-II of Dolby Prologic stand merkte ik dat je bij stereo TV meer de surround effecten kon waarnemen dan wanneer ik geen extra EV gebruik. Ik vermoed dat de oorzaak is dat de voeding serieus ontlast wordt door de fronts niet op de receiver te zetten.

Als dat idd het geval is en dit je wens is naar de toekomst, vraag ik me idd af of je het met enkel een SR gaat redden.

Citaat van: dmeerpa op september 19, 2011, 20:03:03
Ik heb al zitten denken om zo goed als alles weg te doen, enkel de fronts te houden en die in combo met de PM15 en SA15. En zo'n bose lifestyle gedoe voor de surround in combi met mijn pioneer BD speler. Zal heel wat meer ruimte hebben. Maar vrees dat ik bij film toch het verschil in kwaliteit te veel ga merken...

Hier kan ik me ook zeer zeker wat bij voorstellen, lijkt me ook geen gelukkige keuze :no:

Ik zou toch eens bij Rob gaan luisteren, wie weet is de SR7005 toch een stuk krachtiger.

dmeerpa

Citaat van: Stadium III op september 19, 2011, 20:05:07
Tja Paul je bent welkom om de 7005 eens tekomen beluisteren en de UD te testen

Die 2 als combi is iig een goeie match en ruimt goed op iig !
Verder heeft de 7005 power genoeg hier end e Audyssey pro is een leuke bijkomstigheid !

Ik geloof best dat de SR7005 en de UD 5005/UD7006 een mooie en goed klinkende combi is, de vraag is eerder hoe deze op stereo gebied presteren tov de SR8002 met een CD6002 ?
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

dmeerpa

Iemand een idee hoe de UD5005 en de UD7006 zich verhouden tot elkaar ? En is een tweedehands UD9004 het overwegen waard (al vrees ik dat de upgrade kost te hoog zal uitkomen) ?
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

Stadium III

Ik moet wel ff zeggen dat ik van 7002 naar 7005 ben gegaan en dat was al zeer groot !
Dus hier ben ik er in alle fronten goed op vooruit gegaan

5.2.4

Stadium III

De UD 7006 heeft analoge uitgangen en een wat betere videochip
Verder is de 5005 via HDMI only zeker ook wel goed !

De UD 9004 zeker mooie machiene maar de 7006 is ook zeker al geen verkeerde

5.2.4

dmeerpa

Zal eerstdaags eens gaan horen in de plaatselijke HiFi zaak die verkoopt gelukkig Marantz.
En kijken of er thuis getest kan worden...
En eventueel ook eens in Brugge of er ook een mooie korting te bekomen is. In Brugge schat ik zo'n 10%.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K